Vloerverwarming voorwaarden

Zou iemand mij kunnen vertellen waarom deze flow’s niet werken?

Welkom Steven,
Wat wil je bereiken?
Ik ga er van uit dat de Flows werken echter ze doen waarschijnlijk niet wat jij wilt.

In het slechtste geval als aan alle voorwaarden voldaan wordt flipt hij als loop Flow 1 zet aan en Flow 2 zet hem weer uit meerdere keren per seconde. Tot hij door Homey ge-disabled wordt.

Als een van de flows niet aan de voorwaarde voldoet Zet jij hem aan en zet de Flow hem gelijk uit. Of andersom. Zet jij hem uit en zet hij 'm aan.

Dus wat wil je bereiken?

Is de homey verwarmingsregelaar app niets voor je?

Het is een elektrische vloerverwarming die schakelt via een stekker.
Ik zou graag willen dat de vloerverwarming zelf in en uit schakel bij die voorwaarden.

Als de “aan” flow loopt wacht hij toch gewoon tot een “EN” voorwaarde is gehaald en gaat dan toch verder naar de “uit” flow en wacht tot daar een voorwaarde is gehaald.
Of zie ik dat verkeerd?

Wat moet ik veranderen om het te laten werken?

Ik heb nog geen temperatuur sensor in de wc, ik schakel de vloerverwarming nu in op base van buiten temperatuur. Er zit nu een losse thermostaat tussen.

Ik snap je denk fout: wanneer een and conditie niet wordt gehaald, dan stopt de flow.
Wat jij wil kan via de “iedere (tijdseenheid)” als kaart, vindbaar in de datum & het tijd categorie.
Dan wordt iedere zoveel tijd de flow gestart en gecheckt of de “en” condities waar zijn.

Sorry, maar wat mij betreft is dat BAD Practice…
Je test niet iedere Seconde/minuut/uur iets.
Wat wordt de conditie? Temperatuur?

Als: de Temperatuur verandert
En: Conditie (Temperatuur kleiner dan…)
Dan: Zet de kachel aan…

Breid de conditie uit naar wens.

2 Likes

Zo had ik hem eerst ook gemaakt maar omdat ik last had van een crashende tado app zeiden ze van athom dat deze flow te vaak starte, elke 15min. Dus ben ik een andere manier gaan proberen om de flow te laten werken.

Elke 15 min. is zeker niet te vaak, op een dergelijke trigger voor een temperatuurverandering mag de Tado app niet crashen.

@Dijker
Toch even voor mijn referentie, ik snap dat je de “elke xminuten” trigger niet voor alles wil gebruiken, maar in dit geval imho is de keuze voor “elke x minuten” met een traag systeem zoals vloerverwarming waarbij er diverse triggers zijn en iedere trigger als “ en kaart” de andere triggers als voorwaarde heeft of niet zo heel slecht…
Wellicht zijn er andere zwaarwegende redenen omdat hier niet te doen (behalve load (vermoed in dit geval wel mee valt) en dat de verwarming slechts 1x per x minuten kan worden aangezet)

Alternatief is dat je bv deze flow maakt:
When temp has changed
And
Temp is below x
Anybody is home
Time is between
Then
Turn on heat

Maar dan moet je ook deze flows maken om er zeker van te zijn dat de heater aangaat (met alleen de temperatuur trigger ben je afhankelijk van fluctuaties in temperatuur)
When
First person came home
And
Temp is below x
Time is between
Then
Turn on heat

En deze flow
When
Time is (begin of time between)
And
Somebody is home
Temp is below x
Then
Turn on heat

Mijn 2 centen :grin:

Tja, is een overweging, maar kijk eens hoe vaak de temperatuur van dat device verandert, en hoe vaak aanwezigheid verandert.
Maak één flow en dupliceer deze met een andere trigger. (keer voor aan en afwezig, een keer tijd)

Aan jouw de keuze,
je gaat als het belletje gaat dat er een conditie verandert is alles in een van de flows evalueren (En loggen zodat je weet dat die conditie resulteerde in actie )

Of je evalueert gewoon iedere 5 minuten alles om wellicht 90% van de tijd er achter te komen dat er niets hoeft te gebeuren? Dan kan het nog voorkomen dat 3 seconde na je evaluatie iemand thuis komt of de temperatuur verandert.

1 Like

Het werkte ook prima hoor op de trigger buitentemperatuur alleen omdat de athom support zei dat hij te vaak schakelde ben ik gaan kijken hoe het anders kan.

Maar inderdaad via buitentemperatuur schakelen is het mooiste in deze situatie.


Hallo is dit misschien iets ?
je kunt ook een virtuele sensor maken van de buiten temperatuur en je schakelt ipv de design radiator je vloerverwarming.

Ik zal hem in elk geval in 1 flow maken aan/uit.
Maar er veranderd toch niks als ik een virtuele sensor maal met de gegevens van de buiten temperatuur van Tado? Dan moet ik toch als nog de temperatuur via een flow door geven aan de virtuele sensor?

Ik zou de buiten temperatuur van homey aanhouden en daar een virtuele sensor van maken, tenminste als je op buiten temperatuur wilt schakelen.
als: buiten temperatuur veranderd.
en: de tijd is …
en: de vloerverwarming uit is ja
en: de buitentemperatuur is… graden.
dan: zet de vloerverwarming aan.
anders: zet de vloerverwarming uit.
de virtuele sensor zou ik van Arjan kranenburg nemen.
Het is maar een suggestie ik ben ook maar een hobbyist :grinning:

Ik had al even gekeken en virtuele sensor gemaakt maar hoe heb jij de homey buiten temperatuur gekoppeld aan de sensor?

Ga naar virtuele apparaat.
installeren.
naam apparaat.
kies pictogram.
klik op sensor en dan vink je gemeten temperatuur aan.
je ziet hem nu terug wanneer je een flow maakt.
zie voorbeeld flow.
In mijn voorbeeld schakel ik een lamp want ik kan geen vloerverwarming schakelen.
kun je hier wat mee ?

nu met afbeelding
Ik heb hem getest het werkt hier 100%

Maak in Logica eerst:
naam voerverwarming uit.
type ja/nee
waarde ja

dan: in je flow zoals voorbeeld.

Bedankt voor je voorbeeld.
Maar als ik de virtuele sensor aan maak zitten nog geen gegevens aan vast, hoe koppel in die?

Klopt zie bovenstaand bericht van mij.


sorry mijn fout je ook deze flow even maken voor je waarde.