Beste allen,
Regelmatig heb ik wat problemen met het maken van flows, met name bij het eerste “als” kaartje. Vaak kan ik niet de juiste “voorwaarden” vinden. Nu dus ook weer.
Ik heb Sonnof thermostaat kranen op mijn verwarming. Daar wij vaak tussen 18.00 en 19.00 gaan douchen, wil ik tussen die tijd de verwarming wat hoger hebben in de badkamer. Wil ik beginnen met “Als de tijd is tussen 18.00 en 19.00” dan gaat dat niet want ik kan maar 1 tijd invullen, dus niet tussen tijd 1 en tijd 2.
Probeer ik het via de thermostaat, bv "Als de temperatuur 19’ is, dan. …"gaat ook niet. Ik heb o.a. alleen de opties als de temperatuur hoger wordt, of lager wordt, en niet als de temperatuur bv 19’ graden IS.
Probeer ik iets met logic en variabelen, lukt me ook niet. Bij “Als ( logic)…” heb ik ook alleen maar een keuze als iets verandert of iets met web hook.
Bij het “En” kaartje heb je dan weer wel bijna altijd de juiste voorwaarden die je kunt instellen.
Is hier een (simpele) oplossing voor?
Je moet een beetje naar de Homey logica “omdenken”
Wanneer…
de tijd 18 uur is
Dan…
Stel de temperatuur in op 19
Wanneer…
de tijd 19 uur is
Dan…
Stel de temperatuur in op 15
Het verwarming draaipunt wk kwam er door het testen.
Nu vind het toch makkelijk om het nog eens te kunnen gebruiken.
Hier is het maar 1 waarde waarop geregeld wordt.
Het draaipunt staat op19,3
@ Peter, oke, dat heb ik nu ook zo ingesteld, maar wat als het om 18.00 bv 20,5’ is, en om 18.15, 19,5’. Gaat de verwarming dan om 18.15 ook nog aan? Ik vergeet bij mijn situatie te vermelden dat er ook nog een ruimte thermostaat bij betrokken is, die dan om 18.15 even wat hoger gezet moet worden omdat anders de verwarming niet werkt. En ja ik weet het. Ik doe graag moeilijk:rofl:
@Theo, die advanced flows ga ik nader bekijken. Even geen idee hoe ik die triggers instel, want ook hier begint het met “als de temperatuur verandert” terwijl ik juist wil “als de temperatuur 19’ IS”
Dan moet je eerst die temperatuur weten?
Dat doet je sensor en dat zet in een variabele.
De kaart die een verandering in een variable opmerkt kan je flo triggeren.
Die waarde kan je testen en gebruiken.
Onder logica de En kaart [ (Tekst, Nummer) is precies (Waarde) ]
Maar ‘de temp IS 19’ is geen gebeurtenis, het is een statisch gegeven.
En een flow reageert op een gebeurtenis…
Dus ‘de temp veranderd’ en ‘IS 19 c’ geworden…
Johan. Ook dat ga ik verder bekijken. Zou best wel eens de oplossing kunnen zijn
Dat kan met een extra flow
Als…
-temperatuur lager wordt dan 19
En…
-tijd is tussen 18 en 19 uur
Dan…
Zet thermostaat op xx graden
Tja Peter, dat klinkt logisch. Die had ik zelf ook nog kunnen bedenken:grinning:. Ik wil altijd alles regelen met zo min mogelijk flows, maar soms moet ik dat dus niet doen blijkbaar:+1:
Daarvoor is het zo handig dat je meerdere flows op één canvas kan zetten, blijft het lekker overzichtelijk
Als flows ‘in elkaar grijpen’ dan idd op 1 canvas, anders liever apart…
In theorie zou je alles op 1 canvas kunnen zetten (doubt that)…
Ik neem aan dat jullie dan de advanced flows bedoelen. Aangezien ik hoofdzakelijk alleen maar telefoon en soms tablet gebruik, vindt ik dat persoonlijk iets minder handig. Moet ik steeds de laptop uithalen of beetje lopen hannesen met de tablet. Het liefst gebruik ik de gewone flows, maar zie het voordeel van de advanced flows ook wel in
Ik snap wat je bedoelt. Ondanks dat gebruik ik toch advanced flows.
Bovenstaande flow regelt mijn buitenlampen. Er zijn 12 triggers. Voor iedere trigger is minimaal één gewone flow nodig. Alleen al het verzinnen van een begrijpelijke naam voor iedere flow is een opgave. Maar mochten er buitenlampen ongewenst aan- of uitgaan, dat moet het ergens op dit canvas staan.
Naast deze heb ik nog een stuk of 25 flows.
Ik moet toch eens ‘leren’ meer oppervlakte van het canvas te gebruiken. Ik probeer nog te veel op max breedte van 1 scherm te houden, wat niet bevorderlijk is voor het overzicht.
Terwijl ik net een 34" 21:9 scherm heb…
Als je nog redelijke ogen hebt kun je ook uitzoomen.