Beginnede flows tips / idee

hallo

Ik ben al een tijdje bezig met homey pro 23.
Nu loop ik soms wel is tegen dingen aan dat ik denk volgend mij kunnen flows beter of gestroomlijnder.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen of dit nou een beetje een juiste manier is?
Of dat dit soort flows beter kunnen?

Zal er een voorbeeld bij doen en ben dan ook nieuwschierig naar hoe jullie dit zouden doen?

Dank alvast.

@Betonne-Ron

Het ziet er goed uit. Als je flow goed werkt, dan niets doen.

Echter, ik heb moeite om het eerste deel van de flow te begrijpen en dat heeft te maken met de 2 variabelen:

  • Rolluik_C_dicht wordt nooit gezet
  • Rolluik_C_22:00 wordt alleen maar op Yes gezet en alleen na 22:00. Wanneer de tijd is 22:00 dan is hij dus nog niet op Yes.

Als ik dus de eerste twee flows even oversla, dan kun je:

  1. Voor de leesbaarheid en makkelijker onderhoud de andere 3 flows samenvoegen. Er zit namelijk repetitie in de condities and the acties
  2. Ikzelf gebruik zo min mogelijk de ALL kaart, daar het gebruik ervan altijd de mogelijkheden openlaat wanneer aan de condities niet wordt voldaan. Dan mis je dus misschien wat. Bv wanneer het 20.9 graden wordt om 10 uur 's ochtends: ik kan uit de flow niet lezen wat er dan gebeurt: dat vereist een diep inzicht in de flows en dat heb je wel wanneer je ze bouwt, maar niet een half jaar later (ik tenminste niet :sleepy:).

Hieronder als voorbeeld een flow die ik recent voor iemand heb gemaakt. De structuur is waar het om gaat: in de centrale logica is de volgorde van de kaarten belangrijk.

Deze variable word op yes gezet nadat s’ochtends de rolluik open gegaan zijn.

Dit is een hele goeie van je. Ik had niet eens gezien dat deze dan nooit gaat werken om 22:00.

Ik heb er de tijd van 11:00 uur aan gehangen. Dit omdat de rolluiken in het weekend bij dochter lief pas helemaal open zijn om 11:00 uur.

Ik ga is kijken hoe ik dingen makkelijker kan samenvoegen.

Ben vrij nieuw en dus ook voornamelijk aan het stoeien met de flows.

Vanuit mijn logica wat vragen/opmerking over jouw flow:

  • Onder de When staan o.a. de volgende voorwaarden
  1. Temp wordt < 23
  2. Temp wordt > 23
  3. Temp wordt < 25
  4. Temp wordt > 25

In de And ga je alleen verder met temp < 23 en daarna nog < 25.

Dus de flow start alleen als je bepaalde ‘wisselmomenten’ bereikt. Al deze 4 kaarten zijn denk ik te vervangen door een kaart ‘Als temperatuur verandert’ (?). Gaat alleen de flow vaker af uiteraard maar is dat erg?

En alleen bij >25 is het van belang dat iemand thuis is. Ben benieuwd naar reden van dat verschil :slight_smile: Iemand kan dus theoretisch thuiskomen als temp = 30 en pas bij thuiskomst wordt 100% gedimd.

Goede punten idd.
Het was een voorbeeld van een structuur meer dan een precieze Flow.

  1. Temp wordt < 23
  2. Temp wordt > 23

Is meestal niet verstandig: de T moet worden aangepast om een Flip flop te voorkomen, bv van 22.5 en 23 etc. Echter er zijn (apps om) temperatuursensoren periodiek (elke 5 min) te laten rapporteren en dan hoef je hier verder niets te doen.

“Als de temperatuur verandert” is niet efficiënt, dan worden alle tests de hele tijd nodeloos uitgevoerd.

Aanwezigheid had ik toegevoegd zoals OP dat had. Heb ik verder niet over gevraagd.