Beter beheersbare flows / omgekeerde flows voorkomen

Ik heb vaak flows zoals “Verwarming aan bij thuiskomst” en de omgekeerde “Verwarming uit bij weggaan”. Die heb ik ook voor de verlichting e.d. Nu vraag ik me twee dingen af:

  1. Kan ik een flow maken die de verwarming naar 18 graden zet zolang ik thuis ben, en anders op 15 graden?
  2. Stel ik wil van 18 graden naar 19 graden, dan moet ik al mijn flows bijlangs. Is het mogelijk om een variabele te gebruiken voor kaartwaardes zoals temperatuur?

Verheldert wel het e.e.a. Maar in dit scenario zou ik “Aanwezigheid is veranderd” trigger moeten hebben, lijkt me. En dan in de “and” de conditie “er is iemand aanwezig” moeten zetten. Met een then 19 graden/else 15 graden acties.

Die trigger is er echter niet. Is er een andere manier om dat op te lossen? Dmv een boolean variabele? Dat leidt echter weer tot extra flows waarin je die var moet gaan zetten.

Ik zou de “eerste persoon kwam thuis” en “laatste persoon ging weg” kaarten gebruiken, scheelt weer een “and” kaart. Maar dan moet je wel 2 flows maken :grin:

Nee dat is wel een goeie tip! Alleen doe ik het met een variabele watch.

Ik had eerst dit:

Nu dit. Deze flows zijn bedoeld om mogelijk te maken in andere flows om te monitoren op verandering in aanwezigheid. Hiermee worden meer if/else constructies mogelijk op basis van aanwezig/afwezig condities.

Voorbeeld flow voor lampen etc:

Vind ik wel elegant. Aanname is natuurlijk wel dat je niet meer dan 2 gebruikers hebt. En vanaf 3 flows zoals die van de lampen en de stofzuiger begin je ook minder flows in totaal te krijgen (ik moest natuurlijk eerst die 3 aanwezigheidsflows erbij maken).

1 Like

Da’s waar. Het is overzichtelijker (vind ik).