Allereerst alvast bedankt voor het lezen van mijn te lange verhaal.
Ik heb hier een geïsoleerde ruimte(werkplaats/opslag) in de de schuur waar ik zowel de temperatuur als de de luchtvochtigheid van wil controleren/aanpassen.
ik kan alleen niet bedenken hoe ik het in een advance flow moet gaan verwerken.
wat voor hardware heb ik:
elektrische kachel
smart plug om de kachel te schakelen(kachel heeft geen koud blaastijd dus kan zo worden uitgeschakeld)
een Aqara temperatuur/luchtvochtigheid sensor in de ruimte
wat ik hoop de kunnen bereiken:
ik wil dat mijn ruimte boven/op een minimaal ingestelde temperatuur blijft die doormiddel van een soort van thermostaat in de Homey app is te verstellen(virtual device dacht ik aan)
ik wil graag dat de flow ook automatisch de streeftemperatuur kan aanpassen als de relatieve luchtvochtigheid onder de 70% komt ten opzichte van de buitentemperatuur en luchtvochtigheid.
simpel gezegd:
ik wil handmatig een streeftemperatuur instellen en dan moet de flow bedenken
van ik zet de kachel aan tot de streeftemperatuur bereikt is.
ik zet de kachel uit tot de ruime weer is afgekoeld tot de streeftemperatuur is bereikt, tenzij de relatieve luchtvochtigheid dan te hoog word.
ik heb een weerstation in bestelling staan voor de buitentemperatuur en luchtvochtigheid maar tot die er is en geplaatst is wou ik gewoon algemene data gebruiken.
een probleem waar ik tegenaanloop is onder andere hoe krijg ik een virtual device die als thermostaat functioneert.
ik had een app gevonden(kan hem nu zo snel niet terug vinden) maar toen ik die wou instaleren kreeg ik de melding: Deze app kan je hele Homey beheren.
wat die melding precies inhoudt weet ik niet meer ik ben graag zelf de baas dus ik heb hem maar niet geïnstalleerd.
Hoe doe ik het nu:
ik heb er een domme thermostaat hangen aan een elektrische kachel en ik stel de temperatuur handmatig in, als ik er ben is dat niet zo moeilijk dat is gewoon 13 graden. als ik er niet ben dan gok ik altijd een beetje wat goed is voor ik weg ga en als ik twijfel stel ik hem gewoon zo hoog in dat ik zeker weet dat het goed komt.
met andere woorden hier valt nog veel efficiëntie te halen.
ik heb een begin gemaakt met mijn flow maar soms dan druk ik per ongeluk op het Vthermo icoon/tegel en dan schakelt hij dus uit en is de flow niet meer actief.
bij de Plugwise app (niet via homey) kan je voor een apparaat instellen altijd aan zodat je hem niet kan uitschakelen, ik kon dat niet vinden voor de Vthermo in de instellingen. weet iemand of dat toevallig kan?
of moet ik gewoon een extra regel schrijven in mijn flow van: als is uitgezet, dan zet aan?
De extra regel in de flow schrijven was inderdaad de “oplossing” voor tegen het onbedoelt uitschakelen van de tegel.
Niet de oplossingen voor het onbedoelt uitschakelen, dat overkomt mij nog steeds maar dan schakeld Homey hem tenminste gelijk weer in dus is dat geen probleem.
Nu een nieuw probleem, mijn zigbee netwerk is alles behalve stabiel. Ik heb geregeld dat een Aqara temperatuur/vocht senser ineens geen data meer doorzet naar homey.
De sensor is goed want als ik hem vlak naast homey leg gaat het goed(wel opniew verbinden). Maar als ik dan een andere temp/vocht sensor in de schuur leg, dan gaat die na een paar ineens niks meer doorgeven.
Dit zelfde probleem heb ik sinds een paar dagen ook met deur/raam contacten alleen die kan ik niet makkelijk wisselen van plek dus dat is iets moeilijker met uitproberen.
Nu las ik op het forum ergens(kan het niet terug vinden) dat @Peter_Kawa zei(als ik mij goed herrinner, ik had het bericht geliked. kan ik dat ergens teurg vinden?) dat het kan zijn dat ik er een apparaat tussen heb zitten die het signaal niet goed doorgeeft van aqara end device. Of iets in die trand
Ik denk dat dit niet het geval is aangezien in allemaal aqara smart plugs gebruik als repeaters.
Wat ik ook tegenkwam op het forum en wat wel heel realistisch is denk, is dat mijn wifi netwerk en zigbee netwerk door elkaar lopen in dezelfde bandbreedte ofzo.
Mijn wifi is namelijk ook traag als stront en als ik rechtstreeks aan de kabel koppel heb ik wel gewoon volle snelheid.
Actiepunt voor dit moment.
Uitzoeken hoe je zorgt dat alle wifi punten(6 in dit geval) allemaal een vaste bandbreedte krijgen zodat ze niet meer automatisch gaan zoeken.
En daarna homey herstarten want die zou automatisch de vrije bandbreedte herkennen en gebruiken.
Mijn flow maken word vervolgd is het plan en als ik iets heb wat er op begint te lijken deel ik deze, maar voor eerst leg ik de prio bij een stabiel netwerk!
Als jullie nog tips voor stabiliteit hebben hebben dan hoor ik het graag!
En andere tips zijn natuurlijk ook altijd welkom