AXA remote 2.0 bedienen / klimaat regeling deel 2

In navolging van mijn verwarming/klimaat regeling aan de gang gegaan met twee stuks AXA remote 2.0 om mijn slaapkamer automatisch “Mediterraans koelen”. Één unit op het slaapkamerraam, de andere op het doucheraam. (beide kanten van het huis)

De AXA remote is echter niet direct aan te sturen door domotica. AXA een mailtje gestuurd of daar mogelijkheden voor waren. Ik kreeg keurig een PDF met hoe je via een computer of in ingreep in de wandbedieningsknop het geheel werkend kon maken. Dus dat werd een kleine operatie met behulp van twee stuks Fibaro Smart Implant. (let op niet de Double Switchmodule gebruiken want die hangt aan fase) Ik heb echter de IR remote gebruikt. Waarom een andere controller kopen als het geen wat er bij zit prima werkt. (werkt zelfs door het gordijn) En voordeel geen kabels op je kozijn. :grinning:

Je moet de IR remote een klein beetje aanpassen, gat boren voor de kabel, ruimte frezen voor de draden, ed. Helaas is er geen soldeereilandje voor de railspanning, dus die moet je op de printbaan van het contactvlak solderen. (wel even opletten dat je de boel niet kort sluit)





De bediening is echter niet zo simpel als aan/uit. Je moet immers doen als of er iemand op het knopje drukt. Daarvoor de volgende flows gemaakt.

[openen]

[sluiten]

Door een knop langer ingedrukt te houden kan je het raam voor een deel openen/sluiten. Je hoeft dus niet de stop knop te gebruiken, want voor ons een voordeel is. Voor een “kierstand” gebruik ik de volgende flow. Afhankelijk van of het raam dicht of helemaal open stond gaat deze naar de kierstand. (tijden afstemmen op je raam)

[kierstand]

Deze aansturing flows kan je dan weer in andere flows gebruiken om het raam op een kierstand te zetten, helemaal te openen, of te sluiten. Ik heb er ondertussen een behoorlijk aantal voor als de CO2 waarde te hoog is, te warm, het gaat regenen, of brand. Gaat te ver om die allemaal te delen. Maar enkele voorbeelden ter inspiratie.

[CO2 ventilatie]

[warmte dumpen]

[sluiten]

Deel 1 zie topic:

2 Likes

Hoi, heb net twee van deze axa’s op m’n kozijnen geïnstalleerd. Had even niet door dat het wat ingewikkeld is, dacht het op te kunnen lossen met een broadcom infrarood zender maar krijg het tot nu toe niet werkend. Jouw verhaal klinkt goed, maar heb geen ervaring met smart implant. Ik snap de 3 soldeerpunt old e afstandsbediening, ik snap hoe ze op smart implant zitten, maar hoe heb je die vervolgens van stroom voorzien, en hoeveel stroom?

Ik was even het land uit, dus het duurde wat langer.

Die Fibaro dingetjes zijn niet zo kieskeurig. Wat was het 9-30 volt? Ik heb de eerste de beste 12V 1A adapter bij Conrad besteld. Ze gebruiken maar 20 mA zo uit mijn hoofd. Maar misschien dat ik AXA’s later nog van netvoeding ga voorzien i.p.v. batterijen. Vooralsnog werkt het prima op batterijen. Hele zomer keurig de ramen open en dicht

Hallo Johan,

Dank voor je heldere uitleg incl flow’s… ik heb alle onderdelen besteld dus kan niet wachten op de installatie :slight_smile:

Op welke 2 draden heb je de voeding (trafo) aangesloten?

Alvast bedankt

Guido

  • en - uiteraard. Zit een duidelijke gebruiksaanwijzing bij de module. Dus daar ga je zeker uit komen.
1 Like

Ik heb bij Axa gewerkt ten tijde van de ontwikkeling van deze apparaten. (heb zelf de behuizing getekend) Als ik het goed heb is was een van die RJ poorten bestemd voor HA. De remote 2.0 is in 2011/12 op de markt gekomen dus toen was home automation nog amper een thema, dus het is toen ook nauwelijks getest.

Geen info gekregen over die RJ poort?

http://files.domoticaforum.eu/uploads/Axa/AXA%20Remote%202%20domotica%20English%202012nov_V2.pdf

HIer staat het een en ander. Het is een seriele poort.

Hier is een Zwave module: Axa raamopener via Z-wave bedienen | We ❤️ Smart! | ROBBshop

Hier een Wifi module:

Zoals ik in mijn eerste post schreef heb ik keurig van AXA alle info gekregen. Op het moment dat ik er mee bezig was waren “kant en klare” oplossingen uitverkocht. En moest er alsnog van alles aangeknoopt worden. De originele IR remote een beetje verbouwen en daar een Fibaro module op aansluiten was het goedkoopste en simpelste wat direct met Homey werkt. De muurbediening verbouwen terwijl je dus als een IR remote hebt vond ik ook wat overdreven. Tot op heden werkt het prima zonder storingen. (als het niet werkt heeft een kat de remote naar beneden gemept)

Ik heb trouwens van AXA begrepen dat er gewerkt wordt aan een nieuwe smart versie. Geen idee wanneer deze op de markt komt. (wel aangegeven dat het handig zou zijn als deze direct met Homey te bedienen is)

Krijg ik vandaag een mailtje van AXA of ik mee wil doen met de consumenten test van de Smart Remote. Er zit dus leuk speelgoed aan te komen. En het beste nieuws, er wordt ook gewerkt aan Homey ondersteuning.

1 Like

Ik heb eens even bij AXA gevraagd wat de planning voor de Smart Remote is,
dit is het antwoord:

We hopen de Smart Remote het eerste kwartaal van volgens jaar te kunnen presenteren.

:smiley:

Hoi Johan,

Kun je al wat resultaten geven ?. Werkt het via wifi of bluetooth of threadx ?. Kun je de oude afstandsbediening ook nog gebruiken ? Heel veel vragen dus :slight_smile:

P.

De Smart remote werkt prima. Ik heb op het moment het test model op het raam zitten. (al is het even geen weer om deze veel te gebruiken)

De smart remote werkt via een app op op je telefoon met bluetooth als je in de zelfde ruimte bent. En over wifi als je ergens anders bent. (trouwens niet eens getest of het buitenshuis ook werkt) Via bluetooth werkt het direct, via wifi kan er tot 5 min. tussen zitten voor er iets gebeurt. De keuze is dicht, half open, volledig open, of in stappen van 20%. De AXA app is voor ons verder natuurlijk niet zo interessant. Men werkt voor zover ik weet eerst aan de Homekit, Alexa, Google integratie. Maar zo is mij verteld staat Homey ook in de planning. Alleen weet ik niet op welke termijn. Ik wacht daar met smart ook op, want dat is de hele rede dat hier een Homey pro staat. (klimaat regeling) Als het zo ver is ga ik daar ook test mee draaien.

De remote van versie 2.0 kan je niet gebruiken omdat er geen IR ontvanger in zit. De hardware is verder wel gelijk aan de 2.0. Mocht je dus een 2.0 willen omruilen voor een smart kan je deze 1:1 overzetten. En kan de de 2.0 ergens anders gebruiken of iemand anders blij mee maken.

Batterijduur kan ik je nog niet zo veel over zeggen. Dat zal minder zijn door de wifi en bluetooth. Maar mijn versie 2.0 op het slaapkamerraam welke meerdere keren per dag open en dicht gaat. (CO2, warmte) doet ongeveer een half jaar met een setje batterijen. Beide kan je echter ook op netvoeding aansluiten. Heb je alleen een kabeltje langs je raam.

Voor het doucheraam vind ik de smart dan weer prettig. Alleen de unit op het raam geen kabels en andere zooi. Voor de versie 2.0 ligt de IR in de overliggende kamer en moeten dus de deuren open staan wil het werken. Dus nogmaals, ik zie uit naar de Homey integratie. Daar zullen wij alleen nog even geduld voor moeten hebben.

Bedankt. Kun je een foto maken van de remote zonder kap, kunnen we zien of de aansluitingen en batterijen hetzelfde zijn. Vraag is natuurlijk ook of de PCB die er in zit hetzelfde is als eerst zodat de aanpassingen die mensen maakte nogsteeds mogelijk zijn. Waarom zit de IR sensor er niet in, vreemd.

Zoals ik dus schreef, de AXA smart remote zelf is exact het zelfde als de 2.0. Misschien dat er intern wat dingetjes verbeterd zijn. Maar extern dus het zelfde. Montage, kapjes, door elkaar te gebruiken. Wat AXA veranderd heeft is de print die het geheel aanstuurt. In plaats van een IR ontvanger zit er nu een bluetooth en wifi chip in. Niks vreemd aan. Wil je IR dan koop je de 2.0, bluetooth/wifi? de smart.

Wat is het bereik in meters van bluetooth en wifi. Kun je bluetooth niet verbinden met je controller ?

Als ik beneden zit kan ik via bluetooth de AXA smart remote in de badkamer bedienen. Krijg vandaag echter wel een melding terug dat de verbinding niet gelukt is. Dus blijkbaar is het signaal van mijn iPhone sterker dan van de remote. Bereik van wifi is uiteraard gelijk aan het bereik van je wifi netwerk. Dus als je op de beoogde locatie in je huis bereik hebt via je telefoon dan zal de remote het daar ook wel doen.

Met de controller bedoel je de Homey pro neem ik aan. Dat gaat dus nog niet omdat er nog geen AXA app is. Deze staat wel in de planning. Dus nog even geduld hebben. Ik weet uiteraard nog niet hoe deze app werkt want ik heb ook heen beta versie. Maar als je nu van plan bent om net als ik je ramen te automatiseren via Homey dan zou ik even wachten tot de AXA smart remote en bijbehorende Homey app op de markt zijn. Kan, of wil je daar niet op wachten dan is de werkwijze met een remote 2.0 waar mee ik dit topic begon een goede.Dat draait hier inmiddels bijna een jaar zonder storing.

Hi! Ik heb via marktplaats 2 axa remotes op de kop getikt voor een leuke prijs…

De fibaro modules zijn alleen vrij prijzig. Ik vroeg me daarom af of er ook een goedkoop 433mhz alternatief bestaat die door een broadlink aangestuurd kan worden.

Is dit bijvoorbeeld iets?

€ 2,31 15%OFF | Kebidu 1Pc Rf Zender 433 Mhz Afstandsbedieningen Met Draadloze Afstandsbediening Schakelaar Dc 12V 1CH Relais Ontvanger module

Mocht je trouwens van de batterijen in de axa remote afwillen dan zou je ook heel goedkoop een batterij vervanger kunnen gebruiken:

€ 3,98 20%OFF | Eu Plug Aa Aaa Batterij Eliminator Vervangen 2x 3x Aa Aaa Batterij Voeding Kabel Voor Radio Holiday Led Light elektrische Speelgoed

AXA gebruikt een rollende code. Elke willekeurige IR remote heb je dus helemaal niks aan. Anders wordt het wel heel gemakkelijk om in te breken. Elke pipo kan dan een open signaal versturen.

Je hebt dus echt een AXA afstandsbediening nodig die dan ook is gekoppeld aan jouw raamopener. (je raamopener reageert dus ook niet op een andere AXA afstandsbediening)

Mocht je beide raamopeners in de de zelfde ruimte gebruiken. Of in ieder geval in het zicht van de zelfde afstandsbediening dan heb je wel aan 1 afstandsbediening genoeg. Omdat je 1 afstandsbediening wel bij meerdere AXA remotes 2.0 kan aanmelden.

Hoe dan ook om de AXA remote 2.0 met Homey te laten werken heb je de Fibaro module (of iets soort gelijks) nodig om het zo werkend te maken zoals in de start van dit topic beschreven.

Batterijen hoef je je niet zo druk om te maken. Gaan hier al bijna een jaar mee in de afstandsbediening. En in de raamopener iets van een half jaar.

[HOWTO] BUVA Boxstream Mechanical ventilation hack

1 Like

Heeft niks met een AXA remote te maken.