Luchtvochtigheid, bel en de klepel. 🔔

Ik woon in een huis dat in de jaren 60 gebouwd is. Mechanische ventilatie was toen nog niet de norm. Dus ik zal af en toe eens een raampje open moeten zetten. Nu werkt dat prima via de Homey. (zie: AXA remote 2.0 bedienen / klimaat regeling deel 2) Sinds ik ook een luchtvochtigheidssensor in de badkamer heb, heb ik deze ook mee genomen in het ventilatie verhaal.

Raam open sturen als de luchtvochtigheid boven de 60% komt is niet zo moeilijk. Maar afhankelijk van het weer is het lastig om de luchtvochtigheid onder de 60% te krijgen. Dus wat ik mij afvraag. Tot welke omstandigheden heeft het nut om te ventileren? Want wat ik nu zie is dat bijvoorbeeld na het douchen de luchtvochtigheid snel zakt. Maar dat dit steeds langzamer gaat. En dan verlies je eigenlijk meer warmte dan vocht.

Dus wie begrijpt deze materie, en kan mij vertellen wat je eigenlijk zou willen doen.

Binnen heb ik een Aeotec aërQ die data geeft over temperatuur, luchtvochtigheid, dauwpunt. Buiten een Netatmo die temperatuur en luchtvochtigheid buiten doorgeeft.

Wat je kunt doen is óók een luchtvochtigheidssensor in een andere kamer dan de badkamer hangen en daarmee vergelijken. Als dan de vochtigheid 5% of 10% hoger wordt dan in ‘kamer x’ dan gaan ventileren.

En als verschil nog maar 5% en/of 10% is (moet je even kijken wat voor jou werkt) raam weer dicht laten gaan.

De hogere luchtvochtigheid vanwege het douchen is zo weg. De algemene luchtvochtigheid wil ik verder verlagen. 60% is aan de hoge kant. Vandaar dat ik mij afvraag bij welke omstandigheden heeft het überhaupt nut om te ventileren met als doel een lagere luchtvochtigheid?

Maar je post geeft mij wel een idee voor onnodig warmte verlies. Als de luchtvochtigheid gelijk is aan het gemiddelde of laagste waarde van het huis kan in de betreffende ruimte het raam weer gesloten worden.

Ik zou er toch ook een minimum aanhangen. Want als hele huis te vochtig is….
Is trouwens maar voor een zeer korte periode relevant…
Want zodra de temperaturen gaan zakken zal je zien dat de gemiddelde luchtvochtigheid in huis alleen met veel moeite boven de 45% te krijgen is.
(Tenzij je ventilatie heel beroerd is)

Ik ket in de winter een paar LITER vocht per dag versampen om mij huiskamer boven de 45% te krijgen (houten vloer mag niet te veel uitdrogen)

60% RH is niet verkeerd hoor voor een badkamer, nothing to worry about.

Het probleem is vooral dat relatieve luchtvochtigheid erg afhankelijk is van temperatuur. Zo gaat in mijn badkamer de temperatuur momenteel veel sneller omhoog dan dan de luchtvochtigheid. De relatieve luchtvochtigheid daalt dan super-snel, terwijl in werkelijkheid de spiegels inmiddels beslaan.

Dat ziet er dan zo uit:

In de zomer echter gaat de RH juist snel omhoog (de temperatuur in de badkamer verandert dan niet noemenswaardig door het douchen).

Ondertussen ook eens bij mijn buurman ome Google zitten neuzen. De hele tijd een raampje open is niet effectief. Regelmatig een raampje open dan weer wel. Dat zal dan wel in het feit zitten dat je er koudere lucht in laat. Dit verwarmt wordt waardoor hierdoor de relatieve luchtvochtigheid in deze lucht lager wordt, waarmee je dus alles lager wordt. (maar dat is mijn theorie, klok en klepel verhaal :grin:)

Ik heb het nu zo gemaakt:

edit, verwijderd

Omdat het raam nu open gaat als de luchtvochtigheid hoger wordt dan gemiddeld, mits deze niet lager is dan de drempel. En sluit als de luchtvochtigheid lager is dan gemiddeld, of lager dan de drempel. Zal denk ik over langere termijn de gemiddelde luchtvochtigheid in het gewenste gebied komen.

1 Like

Mijn ventilator in de badkamer reageerde op %RH. Gevolg was dat de ventilator continu bleef draaien in sommige situaties. Ik bereken nu de dampdruk in de badkamer en op de overloop en stuur de ventilator aan de hand van de ratio van deze twee dampdruk waarden.
Ik gebruik de formules van de volgende site:

Het brouwsel van van de week bleek niet als gewenst te werken. Stuurde wel mooi dicht. Maar zoals reeds opgemerkt kreeg je problemen als het hele huis te vochtig is.

Dus wat ik nu doe. Gemiddelde luchtvochtigheid berekenen. Hiermee bepalen of de luchtvochtigheid in huis daalt. Is dit het geval dan zal er geventileerd worden tot minimale temperatuur, of drempelwaarde behaald is. Daalt de luchtvochtigheid niet verder en is de temperatuur onder de maximale waarde dan zal het raam gesloten worden.

De flows:


1 Like

Het geheel werkte toch nog niet helemaal naar mijn zin. Om nu niet bij elke scheet een update te sturen eerst maar eens testen en kijken wat het doet. Met behulp van “inzichten” het geheel getuned. Boven een luchtvochtigheid van 89% buiten heeft het geen nut meer op te ventileren met als doel de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen. Dat is dus op geen enkele wetenschap gebaseerd zoals mijn oorspronkelijke vraag was. Maar op proef proefondervindelijk. Hoe “droger” het buiten is hoe sneller het daalt uiteraard. Werken met het gemiddelde in huis is een goed idee. Maar om nu te voorkomen dat dan je raam bij elke procent verschil open en dicht gestuurd wordt terwijl het niet verder wil dalen als voorwaarden er aan gehangen dat het buiten niet hoger mag zijn dan 89% en het minimaal 19,3 graden in huis moet zijn voordat de boel open mag. Voor het sluiten moet de waarde lager dan de drempel, minimale temperatuur, of gemiddelde zijn en niet verder dalen. Dus het is met recht een Geavanceerde flow geworden welke bijna niet meer op mijn 5K scherm past. (slaapkamer zit CO2 er ook nog tussen)

Het ziet er nu als volgt uit:

Bij het berekenen van het gemiddelde temperatuur trigger er uit gehaald.

In het kader van niet iets proberen te bereiken wat toch niet mogelijk is, en om dus energie verspilling tegen te gaan. Nog een geintje toegevoegd die de drempelwaarde aanpast.