Luchtvochtigheid, bel en de klepel. ๐Ÿ””

@qawsedrf57
Als je de absolute vochtigheid in twee ruimtes met elkaar wilt vergelijken, kan dat met de twee dampdrukken en dit is dan onafhankelijk van de temperaturen in de twee ruimtes. Op basis daarvan bepaal ik of het zin heeft de ventilator in de badkamer aan of uit te zetten. Werkt voor mij heel goed.

@qawsedrf57

Heb je iets aan de [Vergelijking van Antoine](Vergelijking van Antoine - Wikipedia?

Ik snap dat dat een manier van vergelijken is, maar volgens mij heb je al genoeg aan de formule die bij jou ArhOut, alles wat je daarna doet is doorrekenen met een waarde zodat je er weer een waarde van maakt die je kent zoals de dampdruk.

Wat ik nu heb gedaan is de waarde die bij jou ArhOut heet vergelijken met de vergelijkbare waarde(ArhOut B) van een andere ruimte. En als de 1 groter is dan de ander dan is ventileren wenselijk.

Voor de producten heb ik alleen maar een temperatuur voeler en geen luchtvochtigheid, dit heb ik opgelost door daar handmatig een luchtvochtigheid heen te zetten(bijvoorbeeld 80) en dan rekent hij dus met de producttemperatuur en een relative luchtvochtigheid van 80 in dit geval. Dat is droog genoeg om het product vers te houden.

Je kan het dauwpunt van de buitenlucht ook ophalen uit de KNMI app.
Zolang het dauwpunt lager is dan de temperatuur van je product, kunt je je product veilig ventileren met de buitenlucht zonder dat er condens optreedt.

Goedendag,

Mee eens!
Maar, er is altijd een maar als ik iets bedenk๐Ÿ™ˆ de product temperatuur is niet helemaal egaal dus vandaar dat ik een beetje speling wil.

Ook komt er zodra je begint te blazen vocht uit het product en warmere lucht wat in de opslagloods blijft hangen. Wat voor een deel weer door de ventilator gaat want we blazen op echt koude dagen niet met pure buitenlucht. Aangezien het product dan te koud word.
Dit ga ik in de toekomst nog allemaal in een flow maken om de regelklep te bedienen en meerdere temperatuur sensoren ophangen om dat allemaal te regelen.

Ik had alleen eerst de boven genoemde berekening nodig om de rest te kunnen maken. En dat is gelukt dankzij dit topic(die ik mischien een beetje heb gekaapt mijn excuus.)

Dus zo ver idereen heel erg bedankt en ik denk dat ik mij zo eerst verder red. Dat neemt natuurlijk niet weg dat sugesties altijd welkom zijn