Goede middag.
Ik gebruik een vochtsensor om de ventilatie van de badkamer te sturen.
Als het gehalte > 70% is dan gaat de ventilatie aan. (dat werkt op zich).
Maar als het erg droog is buiten, zoals nu met vorst, dan haalt het gehalte die 70% niet of pas heel laat. En als het mistig is dan is het gehalte continue boven de 70%.
Als ik nu zou kunnen instellen dat als het gehalte binnen 1 minute b.v. 10% stijgt, dan zou het beter werken. (zeg maar een “ramp” functie).
Is daar een methode voor?
m.v.g. Wubbo
1 Like
Dat zou je evt. met de app insight trends reloaded kunnen doen:
1 Like
Ik doe dat met deze kaart van de Device Capabilities app
“Haal de waarde op van [apparaat] voor [capability], van x minuten geleden”
De truuk zit hem in “from 0 minutes ago” → want het cijfer 0 betekent ‘de laatst gemeten waarde’.
Vergelijk deze waarde met de huidige waarde middels een logica voorwaarde, en speel even met hoeveel procent verschil er moet zijn. 6% is een aardige start waarde
(De [Number] tag in de logica kaart is de tag van de Device Capabilities kaart)
1 Like
Bedankt Peter, ik begrijp wat je hier doet, je vergelijkt de laatste met de voorlaatste waarde met elkaar. Maar als de waarde nu met kleine stappen per keer op loopt, dan kan het nooit “true” worden, denk ik. Want de sensor geeft bij elke wijziging in humidity de waarde door, dat kan dus bij elke 1% zijn. Kan ik niet beter de “when the humidity changed” vervangen door een 1min trigger?
Een tijd trigger kan natuurlijk ook, Wubbo, maar dat vond ik te belastend. De luchtvochtigheid is normaal gesproken vrij stabiel;
hier zie je slechts 3 triggers in 6 uur tijd; bij een ‘elke minuut’ trigger heb je dan al 360 triggers te pakken
Bij mij werkt het zo dus prima, maar het hangt waarschijnlijk wel van de gebruikte sensor af.
(Ik heb de Aqara lumi weather WSDCGQ11LM)
Zodra de eerste waterdamp ontstaat vliegt de luchtvochtigheid omhoog, en die hogere waarde bij de eerste trigger is dan direct al boven de 6% die ik heb ingesteld.
(De sensor hangt wel recht boven de douchekop)
Maar je kunt hem ook op 3% instellen bijvoorbeeld, dat hangt van je sensor af. Je kunt het minimale verschil zo uit de luchtvochtigheisdgrafiek halen.
Ik heb een flow gemaakt die elke wijziging opslaat in een variabele en gebruik een counter die elke keer 1 optelt.
Als de counter op 2 staat en het verschil tussen opgeslagen waarde en nieuwe waarde is groter dan 9, en er is een waterflow gemeten van de watermeter, dan gaat de mechanische ventilator aan naar stand 3. Als de waterflow is gestopt gaat de afzuiging na 10 minuten van stand 3 naar 2 en na 10 minuten weer naar 1.
Maar dit is misschien weer een beetje onnodig ingewikkeld gemaakt.
Als jouw ventilator, net als die van mij, ook aangaat als het licht aangaat: Als het licht aangaat sla de huidige humidity level op in een nummer variabele.
Check na 10(?) minuten of huidige humidity level veel groter is dan de opgeslagen waarde. Indien veel groter dan is er kennelijk gedoucht en laat dan het licht aan gedurende 30(?) minuten.
@Wubbo_Loning
Misschien heb je iets aan de volgende posts: Luchtvochtigheid, bel en de klepel. 🔔
Bij mij werkt dit al jaren naar tevredenheid.
Wat ik doe is een gemiddelde van de vochtigheidswaarde berekenen met waardes die elke 30min gemeten wordt en over een periode van 6-24 uur (afhankelijk van wat je wilt) middelt. Die gebruik ik dan als de waarde waar hij nooit onder kan komen. dus ipv een statische 70% gebruik ik die gemiddelde (plus 10%) als de te behalen waarde
Hoi Wubbo,
Ja, wat je beschrijft kan met een soort “drempel + snelheid” logica. In veel domotica- of ventilatiesystemen kun je instellen dat de ventilatie inschakelt bij een snelle stijging van de vochtigheid (bijv. +10% in 1 minuut), niet alleen bij een absoluut percentage.
Als je systeem dit niet standaard ondersteunt, kun je dit vaak oplossen met een automatisering via een smart home controller (bijv. Home Assistant, Domoticz of Fibaro) waar je een “delta over tijd” kunt instellen.
Zo gaat de ventilatie sneller aan bij plotselinge vochtpieken en blijft uit bij langzaam stijgende waarden door bijvoorbeeld mistige lucht buiten.
Bedankt allemaal voor jullie ondersteuning, Ik ben echter gegaan voor het meten met 2 sensoren.
1e in de badkamer (niet bij de douchekop)
2e zit in de ventilatiebox, deze zuigt de lucht aan uit de badkamer (uiteraard) en 2x uit de wc’s. Deze meet altijd lager dan de sensor in de badkamer.
De ventilatie gaat aan als de badkamer +5% hoger is en gaat uit na lager dan +5% en 5min nadraaien.