Automatische ventilatie in badkamer aansturen werkt niet

Hallo,

Ik heb een flow gemaakt om de mechanische ventilatie aan te sturen, echter werkt het niet helemaal.

Wat ik in gedachten had (beetje gestolen van het forum) is dat het systeem inschakelt elke keer dat de luchtvochtigheidssensor een verschil detecteert van +5%.
En dan alleen overdag en dan uitschakelen na 20 minuten.
Zoals je kunt zien registreert de luchtvochtigheidsmeter wel juist )zoon heeft net gedoucht.

Maar het probleem is de mechanische ventilatie slaat niet aan.

Iemand ideeën om dit op te lossen of een betere flow in gedachten?

Ik heb ook de Vaillant ketel in Homey pro dus daar zou ik ook nog iets mee kunnen doen
Alle hulp is welkom

Alvast bedankt

Volgens mij moet je sowieso je formule tussen dubbele {{}} zetten en geen ‘RH > delta =‘ gebruiken,

Stel de luchtvochtigheid na douchen is 70 en was daarvoor 60 dan komt uit de formule: (70 - 60)/ 60 = 10 / 60 = 0,166667. Dat is nooit meer dan 5.

70/60 = 1,1666667. Dat is dus een stijging van 16,67%. Dat is meer dan 5%.

Probeer eens {{luchtvochtigheid/vorige RH}} is meer dan 1.05

Dank voor je antwoord. Klinkt heel plausibel, ik ga dit eens proberen
Zo zou het dan moeten zijn.

Je formule moet wel tussen dubbele accolades staan: {{ }}

Zo?

Formule aangepast en is direct ingeschakeld.

Thanks

Ter info: ik merk dat in mijn situatie de (relatieve) luchtvochtigheid in de badkamer nooit boven de 80% komt, behalve bij het douchen (de sensor zit bij de douche). Daarom gebruik ik als basis de volgende eenvoudige trigger:

Wellicht dat dat voor jou ook relevant is.

Dat zou eventueel ook nog kunnen. Probleem is dat ik niet weet wat de vochtige maanden gaan doen. Voor nu ziet het er uit dat het werkt met de formule

Ik gebruik ook een vochtsensor in de badkamer en kom nooit boven de 80% dus heb ik ook een berekening gemaakt. Geen idee meer hoe ik heb bedacht :pensive_face:, maar het werkt.
Maar voor de vochtige maanden heb ik ook de watermeter van Homewizard toegevoegd in de flow.
Als de vochtigheid X is gestegen, en het water loopt, dan de afzuiging aan.

Alternatief is twee luchtvochtigheid sensoren te gebruiken, eentje in de badkamer en eentje in een binnenruimte verder weg daarvan ( Hulp met automatiseren mechanische ventilatie - #18 by tlangelaar ). Ik gebruik nu een verschil van 25 of meer om in te schakelen. En minder dan 20 om weer uit te schakelen.

Maar in theorie zou hij ook aan kunnen gaan als de vochtigheid is gestegen en de wasmachine staat aan?

Ik zat namelijk ook te denken om flows te maken m.b.v. watermeter van Homewizard, maar daar loop ik ook tegen hetzelfde aan dat je nooit precies weet waarvoor het water wordt gebruikt.

@Autogedrocht Dat is inderdaad goed mogelijk. Of als je de tuin aan het sproeien bent.
Maar hier word thuis meestal de wasmachine overdag aangezet en als er gedoucht word is dat meestal in de avond.
Maar mocht de ventilator toch een keer aangaan dan gaat hij nadat de waterstroom is gestopt na 10 minuten op halve snelheid en dan weer 10 minuten later weer op stand 1.

Ik zou nog de verlichting kunnen gebruiken als extra criteria. Die staat ook altijd aan zodra je op de badkamer komt.

Wat gebruik je als mechanische ventilatie? Ik krijg een nieuwe met IR voor 2 standen, dus daar wil ik ook het e.e.a. mee doen, vandaar mijn vraag.

Leuke discussie en veel hulp. Dank daarvoor.

Licht is niet altijd aan bij ons dus dat gaat niet werken.

Het eerste idee van @wim_post met de formule werkt voor nu prima. Sinds gister al 4x ingeschakeld.

Ik heb een oude WTW van Storkair die ik slim heb gemaakt met een Shelly blokje. Stand 2 heb ik weggelaten en ik schakel van stand 1 naar stand 3. Werkt super moet ik zeggen.

Is dat op basis van een Perilex schakelaar? Die de Shelly namaakt.

Ik heb Perilex op een lasdoos gemonteerd en in de lasdoos het Shelly blokje gemonteerd.

Eigenlijk is het heel simpel. Op stand 1 staat continu spanning, die laat ik nu met stand 3 schakelen.

hier een 0-10v dimmer op de ventilatie gemaakt die per procent kan aansturen, o.a. deze flow erbij:

Ik heb iets vergelijkbaars gedaan, maar met 2 Shelly’s, waardoor ik alle standen (1, 2 en 3) kan bedienen en hem uitzetten (stand 0):

Bediening kan via een virtueel apparaat, een zigbeeknop (scene switch) en een dashboard widget.

Diverse flows regelen de automatische modi met als input data van de Shelly’s (standen en luchttemperaturen), en diverse klimaatsensoren in huis:

• Douchestand bij hoge vochtigheid in de badkamer
  • CO2-stand bij verhoogde CO2
  • Koelstand in de zomer als de aanvoertemperatuur van de buitenlucht koeler is dan binnen (versneld ook het openen van de bypass in de WTW-unit)
  • Diverse timers