Wat ik in gedachten had (beetje gestolen van het forum) is dat het systeem inschakelt elke keer dat de luchtvochtigheidssensor een verschil detecteert van +5%.
En dan alleen overdag en dan uitschakelen na 20 minuten.
Zoals je kunt zien registreert de luchtvochtigheidsmeter wel juist )zoon heeft net gedoucht.
Ter info: ik merk dat in mijn situatie de (relatieve) luchtvochtigheid in de badkamer nooit boven de 80% komt, behalve bij het douchen (de sensor zit bij de douche). Daarom gebruik ik als basis de volgende eenvoudige trigger:
Ik gebruik ook een vochtsensor in de badkamer en kom nooit boven de 80% dus heb ik ook een berekening gemaakt. Geen idee meer hoe ik heb bedacht , maar het werkt.
Maar voor de vochtige maanden heb ik ook de watermeter van Homewizard toegevoegd in de flow.
Als de vochtigheid X is gestegen, en het water loopt, dan de afzuiging aan.
Alternatief is twee luchtvochtigheid sensoren te gebruiken, eentje in de badkamer en eentje in een binnenruimte verder weg daarvan ( Hulp met automatiseren mechanische ventilatie - #18 by tlangelaar ). Ik gebruik nu een verschil van 25 of meer om in te schakelen. En minder dan 20 om weer uit te schakelen.
Maar in theorie zou hij ook aan kunnen gaan als de vochtigheid is gestegen en de wasmachine staat aan?
Ik zat namelijk ook te denken om flows te maken m.b.v. watermeter van Homewizard, maar daar loop ik ook tegen hetzelfde aan dat je nooit precies weet waarvoor het water wordt gebruikt.
@Autogedrocht Dat is inderdaad goed mogelijk. Of als je de tuin aan het sproeien bent.
Maar hier word thuis meestal de wasmachine overdag aangezet en als er gedoucht word is dat meestal in de avond.
Maar mocht de ventilator toch een keer aangaan dan gaat hij nadat de waterstroom is gestopt na 10 minuten op halve snelheid en dan weer 10 minuten later weer op stand 1.
Licht is niet altijd aan bij ons dus dat gaat niet werken.
Het eerste idee van @wim_post met de formule werkt voor nu prima. Sinds gister al 4x ingeschakeld.
Ik heb een oude WTW van Storkair die ik slim heb gemaakt met een Shelly blokje. Stand 2 heb ik weggelaten en ik schakel van stand 1 naar stand 3. Werkt super moet ik zeggen.