Centrale Ventilatie (CVE) op basis van luchtvochtigheid

Allen,

Hier mijn oplossing voor de aansturing van een centrale ventilatie op basis van luchtvochtigheid.

Op zolder hangt een Itho CVE unit waarin ik een NRG.Watch wifi kaartje gestopt heb om deze met Homey te verbinden. In de WC hangt een Aqara temperature en humidity sensor en in de badkamer staat een Shelly H&T gen3 sensor met display.

De beste luchtvochtigheid in huis ligt in principe tussen de 40% en 60%. Dus er zijn in basis 3 mogelijkheden (kleiner dan 40%, tussen de 40% en 60%, groter dan 60%). Maar dat geldt voor de meetwaarden van één of beide sensoren. Met dit als uitgangspunt heb ik een logica gebouwd (naar basis idee van Homey Cornelisse) met 5 standen ventilatie.

Heb er nog een extra factor aan toegevoegd, de zgn. nachtstand. Want als ik op m’n bed lig, moet die ventilator natuurlijk niet te hard blazen, ik wil wel gewoon kunnen slapen :wink:

Bijgevoegd een foto van de flow, met in de flow d.m.v. notities wat extra uitleg.

Mocht iemand hier nog vragen over hebben, of verbeteringen willen aandragen, dan graag via dit topic.

Veel plezier hiermee.
Ik vond het leuk om te maken en te delen zodat we via dit forum van elkaar kunnen leren.

Henk

4 Likes

Allereerst welkom op de Homey Community!

Lees de Welcome to the forum! post hier om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent van de forumregels.

Werken met ‘harde’ vochtigheidswaardes als “60%” kan vreemde resultaten bieden.

Hier een flow hoe ik de ventilatie met absolute luchtvochtigheidwaardes van buiten en binnen bepaal

Screenshot from 2024-08-03 19-29-10

Screenshot from 2024-08-03 19-24-39

Inspired by: Advanced Flows - #88 by RonnyW

1 Like

Interessant Peter. Hoe bepaal je buitentemperatuur en -luchtvochtigheid dan? Buitensensor(s)? Weerstation? En waar plaats je die (windrichting)? Zelfde richting als waar buitenlucht naar binnengehaald wordt?

Het feit dat de vochtigheid buiten en daarmee voor een deel ook binnen bepaald wordt door het weer.
(Regen of juist droogte)

Betekent dat je luchtvochtigheid binnen geen vaste waarde kent.

Ik heb al ergens een keer een aantal flows opgegeven om daar rekening mee te houden.

Misschien daar ook eens naar kijken?

Ook interessant Hugo. Ik zie het al, genoeg te leren hier. Die gedachtegang van verschil met vorige meting (indien verschil te groot, ventilator aan bij grote stijging of juist uit bij grote daling) spreekt me wel aan.

Buiten, beschut plekje, en in de badkamer hangt een aqara temp/vocht/druk sensor.
Het is geen exact science hoor. Het is ook gewoon “omdat het kan” :sweat_smile:
Ik gebruik ook het “snel verschil in waarde detectie” systeem, om de fan te starten:
Als vochtigheid badkamer binnen 1 minuut met 5% is gestegen, dan staat in theorie de douche aan :wink:

3 Likes

Dankzij tips van dit forum en advies van de winkel waar ik al mijn domotica spulletjes koop, heb ik mijn CVE project volledig aangepast.

Op zolder hangt nog steeds een Itho CVE unit met daarin een NRG.Watch wifi kaartje. In de WC en buiten (in schaduw onder een boeibord) hangt een Aqara temperature en humidity sensor en in de badkamer staat een Shelly H&T gen3 sensor (temperatuur en luchtvochtigheid) met display.
Verder heb ik van een ‘domme bewegingssensor’ op de WC (met tijdvertraging bij uitzetten), een slimme sensor gemaakt met een Shelly ‘Qubino Wave Mini 1PM’ schakelaar waarmee ik nu dus niet alleen het licht op de WC kan schakelen :wink:

Mijn hele logica zit nu over 4 flows verspreid, met behulp van variabelen.

3 identieke flows berekenen voor 3 verschillende ruimten (buiten, WC en badkamer) de absulute luchtvochtigheid. Dank aan een ieder die in dit topic mij op dat idee gebracht hebben! Hier één van deze flows als voorbeeld:

De andere twee flows hebben dezelfde logica met andere variabelen:

  • BK = Badkamer
  • BG = Bijgebouw (buiten)
  • WC = Toilet

De vierde flow is de logica die de CVE aanstuurt op basis van alle sensoren en schakelaar.
Die logica is als volgt:

  1. Checken of de verlichting op de WC aan of uit is
  2. Is de verlichting op WC uit, dan afhankelijk van luchtvochtigheid de stand van de CVE bepalen
  3. In zgn. nachtstand (23:00 - 06:00 uur) de CVE 30% lager zetten (wil zonder gebrom van CVE kunnen slapen :kissing_smiling_eyes:)

De stand van de CVE is op basis van twee vergelijkingen (absolute luchtvochtigheid badkamer t.o.v. buiten & absolute luchtvochtigheid WC t.o.v. buiten). Uit die twee vergelijkingen komen 3 logische digitale checks (AND, XOR, NOR). En daarmee wordt de CVE op 90%, 80% of 70% gezet.

Maar ik denk dat de uitleg in de flow de rest wel duidelijk maakt:

Ik vond het heel leuk om mijn tanden in deze uitdaging te zetten. Dank jullie voor alle inspiratie. Hopelijk is dit ook voor jullie weer een inspiratiebron :smile: