Temperatuurverschil binnen/buiten

De zomer is in volle gang en wil de warmte graag buiten houden en de koelte binnen.

Ik wil dus weten wanneer ik kan ventileren en wanneer de ramen en deuren gesloten moeten blijven.
Het idee is om een flow aan te maken die mij verteld wanneer dit punt bereikt is. Heeft iemand hier een goed werkende flow voor?

Ja, meerdere. Ik weet niet of mijn methode de beste is, maar het werkt.

Variabelen
Je moet een aantal variabelen hebben (de temperatuur is niet perse nodig maar ik vind het duidelijker in de Flows):
Buitentemperatuur
Binnentemperatuur
Waarschuwing deuren dicht? ja/nee
Waarschuwing deuren open? ja/nee

Flows: administratie
Ik laat in een aparte Flow de temperatuur (bij wijziging) wegschrijven in de variabelen.
De ja/nee variabelen moet je even goed resetten. Bijvoorbeeld elke nacht maar misschien ook als je de deur open doet (nadat je een notificatie hebt gehad). Of na een bepaalde tijd na een notificatie.

Flows: notificaties
Je kunt er voor deuren op en deuren dicht een maken.
De Flow start als de temperatuur buiten wijzigt (WHEN).
Daarnaast wil je niet onnodig een notificatie, ik heb dus nogal wat uitsluitingen (AND):

  • het moet buiten warmer zijn (zelfs 1 graad warmer; want als het binnen en buiten 24 ° is dan heeft koelen weinig zin).
  • de balkondeur moet dicht zijn (duh)
  • ik heb een tijdsrange
  • er moet iemand thuis zijn
  • en de waarschuwing moet nog niet geweest zijn

Bij THEN krijg je dus een notificatie dat de deuren open kunnen en laat je de waarschuwing deuren dicht op ja zetten. Je krijgt dan namelijk niet nog een waarschuwing als de temperatuur weer wijzigt.

Bedankt voor je uitgebreide reply! Ik ga er vanavond even mee knutselen :slight_smile:

You’re welcome. Als er iets niet duidelijk is, dan hoor ik het wel! :slight_smile:

Ik heb een flow draaien die dat doet. Heel simpel alleen naar de binnen en buitentemperatuur kijken. Als het buiten warmer is dan binnen krijg ik een notificatie. Ik hou verder geen rekening met een minimaal verschil dat er moet zijn. Dit heeft namelijk niet zo veel nut. Buiten wordt het sneller warmer dan binnen, en als je huis eenmaal opgewarmd is koelt het het ook niet zo snel af. (warmte zit in je huis zoals in een kruik, het is niet alleen de lucht) Als de ene waarde groter is dan de andere is wat mij betreft dus een prima schakel punt.

[sluiten]

[openen]

Je ziet dat ik in de sluiten flow ook een variabele gebruik die het stijgen van de buiten temperatuur afvraagt. Dit is niet perse nodig. Maar had ik toch al draaien voor klimaat sturing.

Omdat het natuurlijk nog mooier is als alles automatisch gaat heb ik op de bovenverdieping het openen en sluiten van ramen geautomatiseerd. Daar draaien ondertussen heel wat flows op en die in de voorbeelden zijn ook al aangepast. Maar voor het idee: AXA remote 2.0 bedienen / klimaat regeling deel 2

Bedankt Johan! Als de warmte er in zit dan krijg je het er moeilijk uit. Ik zal eens proberen of dit werkt zo!

Daarom heeft het ook geen nut om met een verschil tussen en binnen en buiten te gaan werken. Ramen open als je thuis bent en het buiten nog “koeler” is dan binnen. Anders alles dicht houden.

Wat ook al goed helpt is deuren in huis dicht houden. In mijn keuken wordt het zomers behoorlijk warm als de zon er in staat. Als de keukendeur open staat gaat al die warmte direct naar boven.

Verder heb ik in de regeling een zuilventilator op de overloop staan. Die helpt een handje de “koele” lucht door het huis te verplaatsen. 's nachts staat er niet veel wind, dan kan je de ramen wel open hebben maar gebeurt er nog niet veel. Ik had de ventilator eerst op de vensterbank naar buiten staan, maar dat doet nagenoeg niks. Op de overloop bevalt mij beter. De douche zit bij mij op het noorden en blijft dus sowieso koeler. Mede omdat het beetje wind dat er wel is meestal aan die kant op het huis staat “pomp” ik zo koelere lucht de warme slaapkamer in. En de warme dus naar buiten. (douche en slaapkamerraam open) Verwacht echter geen wonderen. Het is geen airco.

Ja ik ervaar hetzelfde. Ik heb een zeer goed geïsoleerd huis dus als het eenmaal binnen is blijft het nog weken hangen.

Ik heb een WTW met bypass die doet 's nachts wel iets maar het nadeel is dat je dan 300m3/h pompt op de hoogste stand maakt dat wat lawaai. Dus die zet ik niet vol open.

Ik heb onlangs overal screens geïnstalleerd en daardoor blijft het (mits alle deuren gesloten zijn) overal netjes 24 a 25 graden met temperaturen buiten boven de 30 graden.

Toch wil ik wel ventileren als dat kan, ik moet zeggen dat ik nog niet echt de tijd heb gehad om het allemaal eens goed te bekijken maar het wordt vervolgd! :wink: