Welke warmtepomp boiler te bedienen met Homey

Ben opzoek naar een boiler ter vervanging van tapwater via CV. Deze moet via Homey te sturen zijn op momenten dat stroom goedkoop is of zonnestroom beschikbaar is. Boiler moet minimaal 200 liter zijn en verkrijgbaar zijn in Nederland.

Ik vind wel ‘slimme’ boilers, maar nog geen volwassen integratie met Homey.

Heeft iemand tips?

ik sluit me aan bij deze vraag.

Zit ook met dit idee te spelen maar heb me nog niet verdiept in moglijkheden. maar homey integratie is wel een pre.

Ik heb een Remeha Azorra Ace 200. Is er ook in een 250 liter uitvoering.
Hij staat standaard op 55 graden. Als hij onder de 43 zakt dan start hij de warmtepomp en “stookt” weer tot 55.
Er zitten 2 contacten op waarmee je hem slim kunt aansturen. Ik heb daar een Shelly op zitten.
Zet je het ene contact (eco) aan dan verwarmt hij dmv de warmtepomp naar 65, zet je ze beide aan(max), dan gaat er ook nog een elektrisch spiraal aan en verwarmt hij tot 75.
Hij is enigzins eigenwijs: hij stopt niet als je beide contacten uit zet en de temp nog niet 55 is. En als de temp 54 is dan start hij niet als je het eerste contact aanzet. Hij reageert dus niet altijd direct.
Ik “misbruik” dit gedrag. Ik bereken elke dag het goedkoopste uur (want zolang doet hij er ongeveer over) en zet hem dan 10 minuten op de eco stand. Hij verwarmt dan zelf door tot 55.
Op de goedkoopste dag van het weekend (dat is handmatig gokken) zet ik hem 3 uur op de eco stand en dan verwarmt hij dus tot 65. In de vakantie gaat hij helemaal uit. Als ik terugkom draai ik eerst een legionella run(65).
Alles aangestuurd via Homey maar dus alleen op basis van prijs en niet op beschikbaarheid van stroom, want ik kan hem niet stoppen.
En als de stroomprijs negatief is dan zet ik hem op max :smiley:
Voor mij werkt dit prima.

Ik moet hier nog wel bij opmerken dat wij maar met z’n 2-en zijn en niet heel lang douchen. Anders red je het niet (afhankelijk van de afkoeling van de boiler) tot de volgende geplande stookrun. Dan slaat hij zelf aan op zijn minimumtemperatuur.

Ik heb een dynamisch contract en batterij en gebruik de warmtepompboiler alleen voor de badkamer. In de keuken heb ik een Quooker.
De ketel staat boven op zolder en maakt een monotoon geluid als hij aanstaat. In de zomer draait hij s’middags en in de winter s’nachts. In de winter laat ik hem om 01:00 starten(is meestal ook het goedkoopst) zodat hij draait terwijl ik nog vast in slaap ben. Als hij pas om 4 uur begint dan merk ik dat ik me er soms toch aan stoor :blush:.

Ik bedenk me nu dus ook dat starten/stoppen waarschijnlijk wel werkt in de range tussen 55-75 graden. Op die manier kan je dan dus wel je overtollige stroom erin kwijt. Werkt natuurlijk alleen in de zomer. In de winter is er echt niets over. En doordat je hoger stookt heb je ook meer warmteverlies aan de omgeving. Volgend jaar maar eens proberen als salderen gestopt is.

Idealiter zoek je een ketel die echt start/stopt als jij dat wil en waarbij je de ook de watertemperatuur kunt uitlezen.