Boiler slimmer maken via dimmer

Situatie :
Jaarlijks injecteer ik ongeveer 3000Kwh op het net. Ik wil graag mijn zelfconsumptie verbeteren door een deel van mijn overtollige zonne-energie te sturen naar een (bestaande) warmwaterboiler. Dit kan, nogal rechttoe-rechtaan, met een P1 meter en een slimme schakelaar, maar het grote nadeel is dat deze niet moduleert. Het is dus alles of niets. Bij een boiler van 2Kw wil dit zeggen dat alle injectie die lager is dan 2Kw verloren gaat.

Doel:
De energie naar de boiler zo sturen dat deze fluctueert met de injectie. Dus evenveel naar de boiler sturen als je op dat moment zou injecteren.

Het idee:
Homey dit laten beheren door het volgende te realiseren:

1. Homey leest via Homewizard P1 meter wanneer er injectie plaatsvindt.
  2. Homey stuurt een leddimmer 0-10V (bvb Qubino ) in functie van deze injectie. en dit in een X-aantal stappen tussen 0V en 10V zoals bvb hieronder (dit kan in procenten, afhankelijk van de dimmer)

β€’ injectie = <0W dan 0V
β€’ injectie = <100W dan 1V
β€’ injectie = <200W dan 2V
β€’ injectie = >600W dan 3V
β€’ injectie = >800W dan 4V
β€’ injectie = >1000W dan 5V
β€’ injectie = >1200W dan 6V
β€’ injectie = >1400W dan 7V
β€’ injectie = >1600W dan 8V
β€’ injectie = >1800W dan 9V
β€’ injectie = >2000W dan 10V
β€’ en/of eventueel nog meer tussenstappen

Dan 2 opties :

Optie 1 : De dimmer stuurt op zijn beurt deze power controller aan die op zijn beurt de boiler aanstuurt

Optie 2 :
a. De Leddimmer stuurt deze spanning (DC 0-10 V ) naar een M150 - DC + pulse converter .
b. Deze stuurt zijn stuursignaal naar een M028N - Power control 110 - 240 V/AC, 4000 VA
c. Deze power control kan dan een weerstand van een 2KW boiler aan sturen om mijn overtollige energie in warmte om te zetten.

De vragen ?

β€’ Kan dit werken, of zie ik iets over het hoofd ?
β€’ Iemand mss een beter idee ?
β€’ Bestaat er mss een power 220V 2000W dimmer die rechtstreeks door Homey kan, aangestuurd worden .

1 Like

Beide lijken goed toepasbaar, de eerste is meer β€œhobby” en alleen geschikt voor Ohmse belasting, wat voor verwarmings-elementen geen probleem is.
De tweede is meer β€œProf”, deze is ook geschikt voor inductieve belasting, maar hier dus geen voordeel, heeft ook nog een extra module nodig, prijs zal niet mals zijn,
en waarbij de volgende opmerking staat:

Welcome!
We, the manufacturer, only supply specialized dealers and industry!
Prices are visible after login.