Tesy Elektrische boiler schakelen

Hallo,
Ik heb een Tesy elektrische boiler en deze zou ik willen laten aangaan als de prijs laag is. Nu is er voor Tesy geen app en ik weet ook niet of ik deze zo kan aansturen. Is er iemand die hier al eens getest of weet hoe het moet?

Het gaat om Tesy elektrische boiler Modeco Smart

2 Likes

Misschien kan je een slimme stekker gebruiken en de app Power by the Hour.
Die app kan stroomprijzen ophalen en dan kan je de stekker schakelen bij de laagste prijs.

(misschien ook even je onderwerptekst aanpassen. Of bedoel je echt Test ipv Tesy?)

1 Like

Je hebt helemaal gelijk, mijn telefoon had de topic aangepast. Het staat nu goed. De app Power by the Hour gebruik ik al en zou ik kunnen gebruiken met een schakelaar tussen de Tesy en stroom en dan schakelen met Power by the Hour. Maar nu komt het, deze Tesy is al volledig geautomatiseerd en gebruikt een app om aan en uit te gaan. Ik kan in de app de uren aanpassen en dan doet hij van alles. Het is dan juist NIET goed om er zomaar een stekker uit te trekken (of volledig van stroom te halen).

Er moet echt een koppeling komen tussen deze twee. Stekker/stopcontact gedachte was in deze leuk maar niet de gewenste oplossing.

Daarom hoopte ik dat iemand iets weet hoe je deze twee met elkaar kan koppelen. Of zoiets

Ik heb enkele maanden geleden hierover contact gehad met Tesy. Zij gaven aan dat er op dit moment geen mogelijkheden zijn en dat er ook niet aan gewerkt wordt.
De enige oplossing lijkt mij hier een app voor te ontwikkelen.

1 Like

Dank je wel voor je antwoord. Wel jammer! Een app maken, dat is dus iets wat ik nog nooit heb gedaan. Zit nu nog te klooien met mijn nieuwe Homey.

Wie weet kom ik ooit nog aan het maken van een app of iemand anders, die hier al ervaring mee heeft.

Een app maken is één, en wellicht nog het eenvoudigste deel. De boiler daadwerkelijk aansturen vanuit die app is twee, en het lastige deel. Tenminste als de fabrikant geen gedocumenteerde API verstrekt om de aansturing te doen. En daar lijkt het op als ik de reactie van Tesy zo lees. Dan moet iemand de communicatie tussen de app, (de Tesy cloud?) en de boiler ontcijferen en proberen na te bootsen……

@EdNL - Je kunt ook voor een tussenoplossing gaan. De Tesy app op een dedicated Android device laten draaien en deze via Tasker of een andere app laten communiceren met Homey.

Zie bijvoorbeeld hier: [How To] Setup two-way communication between Homey and Android smartphone

Er zijn dan weer andere Tasker plugins waarmee je de Tesy app kunt bedienen. Bijvoorbeeld Autoinput: AutoInput – Tasker and Join

Geen plug and play oplossing.

Hoi @Joenoo
Bedankt voor deze oplossing. Aangezien ik zelf geen enkele android device in huis heb gaat dit moeilijk zijn. Uiteraard kan ik wel een 2e hands iets kopen, of een goedkoop toestel, maar dat zie ik toch niet zo zitten. Daarnaast ziet het er wel zeer ingewikkeld uit allemaal om zo op te starten en is er teveel voor nodig. Dan moeten we maar afwachten of er ooit een app komt die het mogelijk maakt.

Wel heel erg bedankt allemaal voor deze informatie.

Ik heb tesy boiler aangestuurd vanuit homey ( kan waardes lezen en selectief sturen)

Het is zeker geen volwaardige app , maar doet zijn werk.
Zal eens kijken of ik het kan documenteren

Ik lees alle waardes uit en zet ze in dit scherm neer

2 buttons die acties zijn
Aan/uit
Boost aan/uit

De 2e zal al voldoende moeten zijn voor aansturen boiler

1 Like

Mogelijk met info / uitzoek werk dat iemand een app kan maken. Ik wil hier best in ondersteunen, maar heb niet de kennis hiervoor.

Boiler kan je local via zeer beperkte api uitlezen en aansturen alles op basis van json en http request.
Tesy cloud heb je niet nodig.

@Jeroen_Tebbens zal jij hiermee kunnen helpen misschien ?

1 Like

Je kan met Homey ook zelf via flows json http gets etc doen, heb je niet meteen een app voor nodig.

1 Like

Dat klinkt al heel erg goed, maar hoe heb je het dan zo aan de praat gekregen? Kan je stap voor stap uitleggen wat ik daarvoor moet doen om het ook pratende te krijgen. Het gaat mij erom wanneer de stroomprijs laag is, ik dan de boiler laat opwarmen. En zo te zien zou dat wel moeten kunnen, als je contact kan maken met de boiler.

Maar ja, daarin ben ik nog zeker een leek dus ik hoop dat je wil helpen door het stap voor stap te laten zien. Dan kan ik alvast een beginnetje maken. Dan is een app niet echt nodig, maar misschien wel handig voor de toekomstige gebruikers :slight_smile:

Hi Jeroen, je doet dit vast al veel vaker?!
Erg mooi om te zien hoe mensen zich hierin vast bijten om veel voor elkaar te krijgen. Maar voor een leek, zoals ik, is het nog erg lastig allemaal.

Iemand heeft blijkbaar al zitten puzzelen met een tesy API:

1 Like

Mijn kennis op dat gebied is ook ontoereikend maar ik ben wel graag bereid een financiële bijdrage leveren.

Hi Jeroen

Klopt er is al war puzzelwerk gedaan door andere , due informatie heb ik opgepakt en ben ik verder mee gegaan.

Op basis van json lees ik boiler uit en zet dit al variable weg ( zie screenprint boven) daarnaast met http get kan ik boiler aan/uit schakelen en boost functie activeren

Maar is makkelijk / netter in een app, dit is best bewerkelijk.

1 Like

Je hebt gelijk MarcoV, het ziet er in een app mooier uit. Maar jij praat in ieder geval al met je Tesy, ik nog niet. Voor nu zou ik hem alleen willen gebruiken om aan te sturen met tijden. Daar is een app niet voor nodig, denk ik, als ik er maar in kan om iets aan te sturen.

Uiteraard kijk ik uit naar een app, maar als je in stappen kunt uitleggen hoe je bovenstaande hebt gedaan, dan zou je vast veel mensen al helpen. Die GitHub informatie heb ik gezien maar snap daar dan nog niets van. Sorry

Ja snap ik, maar het ontbreekt mij aan tijd en heb zelf de boiler niet.
Heb mijn handen al vol aan Homewizard app en daarnaast mijn gezin/prive leven.

Snap ik hoor , mijn tijd is ook altijd schaars.

Zal 1e even tijd maken om alles te documenteren hoe ik het heb gedaan. Mogelijk dat dit voor andere ook al voldoende is

1 Like