Tesy Elektrische boiler schakelen

Als je dat zou willen, en kunnen, doen dan maak je denk ik best wel mensen blij. In ieder geval mij wel :smiley:. Ben daar echt naar op zoek, zou zo fijn zijn als ik het kan regelen met goedkope dynamische prijs. Maakt het nog fijner om een boiler te hebben :slight_smile:

Alvast bedankt @MarcoV

Als je zelf de boiler niet hebt is dat natuurlijk erg lastig, begrijpelijk.

Tesy Boiler Homey configuratie

Kleine disclaimer :
Deze configuatie is voor mij persoonlijk gemaakt en is niet het doel geweest om deze publiek te maken. Gebruik hiervan is natuurlijk voor eigen risico.

Settings die mij werken kunnen bij andere totaal niet werken.

Onderstaande is beschreven met als uitgangspunt dat de basis kennis van Homey en bijbehorende apps / flows / apparaten aanwezig is , het is niet bedoeld als een detailled stappenplan.

Voorbeeld :

Benodigdheden :

  • Tesy Boiler met wifi :slight_smile:
  • Device Capabilities app Linkje
  • Better Logic Libery app Linkje
  • Advanced flows Linkje

Achtergrond informatie :

API testen / uitlezen :
Via webbrowser on het lokale netwerk waar de boiler hangt is de API uit te lezen.

192.168.1.10/api?name=_all
( vul hier je eigen IP nummer van de boiler in )
Indien er in de browser geen output zoals hieronder beschreven staat wordt getoont , heeft het weinig nut om verder te gaan.

Output in de browser zo iets zijn :
(Waarbij sommige waardes verwijderd zijn in het plaatje ivm privacy)

Read Api Settings :

  • Power
    β€œpwr”:β€œ0”, is uit
    β€œpwr”:β€œ1”, is aan

  • Boost
    β€œbst”:β€œ0”, is Boost mode uit
    β€œbst”:β€œ1”, is Boost mode aan

  • Heating
    β€œht”:β€œ0”, Heating is uit
    β€œht”:β€œ0”, Heating is aan

  • Target Temperature
    β€œtmpT”

  • Refferent Temperature
    β€œtmpR”

  • Current temperature
    β€œtmpC”

  • Mode setting
    0= handmatig
    1= Programma 1
    2= Programma 2
    3= Programma 3
    4=Eco

Write config :

  • set power on
    api?name=pwr&set=1

  • set power off
    api?name=pwr&set=0

  • set booster on
    /api?name=bst&set=1"

  • set booster off
    /api?name=bst&set=0"

Installatie :
Installeer eerst de benodigde apps die hier boven beschreven staan

Better Logic Library

  • Maak onderstaande variabelen 1op1 aan

image

Advanced Flows
Met advanced Flows worden de gegevens van de boiler uitgelezen en opgeslagen in de variablen die hierboven beschreven staan.

Het IP nummer in deze Flows moet natuurlijk aangepast worden voor het IP nummer van de Boiler

Device Capabilitities

  • Maak nieuw virtueel apparaat aan
  • Neem onderstaande configuratie over

image image
image



image image
image image
image

Sturen op basis van opgewekte stroom of lage energiekosten :
Dit heb ik nog niet ingesteld , maar zodra bovenstaande setup gebouwd is, wordt het heel simpel om met extra flow de boiler aan/ uit ( booster aan/uit ) te sturen op basis van zonnepanelen of energieprijzen

Just my 2 cents , enjoy

3 Likes

@MarcoV Ik heb geen Tesy boiler en heb hier persoonlijk niets aan, maar dit heb je heel netjes opgelost en beschreven. Hier kan @EdNL prima mee uit de voeten lijkt mij :slight_smile:

Even gekke vraag misschien @MarcoV @Torch1969
Heb ik hier HomeyScript voor nodig?

Nope
Stond ook niet bij benodigheden :wink:

1 Like

Haha, je hebt gelijk @MarcoV :crazy_face::+1::face_with_peeking_eye:
Morgen ga ik er mee aan de slag.

Thnx. Ik heb ook een tesy modeco hangen. Ik ga hier ook eens mee aan de slag binnenkort. Als ziet het er voor mij als leek nog best ingewikkeld uit. Hopelijk gaat het lukken met wat puzzelen.

Het lastige was om de api uit te zoeken en de json te parsen. Dat is allemaal gebeurt en is het relatief simpel na te bouwen met bovenstaande beschrijving ( denk ik )

Misschien kun je de gebruikte code hier delen, zodat anderen er ook mee kunnen experimenteren?

Volgens mij heb ik alles gedeeld, hoe mijn configuratie gemaakt is hierboven zodat andere er wat mee kunnen ( 3 bladzijde tekst ) :wink:

Wat mis je dan nog ?

Sorry, op de een of andere manier heb ik dat niet gezien, heel erg bedankt voor dit uitgebreide rapport en nogmaals sorry voor mijn kortzichtigheid :face_with_spiral_eyes: