Boiler slimmer maken via dimmer

Ik heb de regeling nu compleet en in een kastje ingebouwd.


Als de temperatuursensor van de qubino hoger komt dan (nu eerst) 45 graden schakelt hij uit, ook heb ik een 10 ampere zekering er bij gezet om niet te veel vermogen te trekken.
Mocht de temperatuur te hoog uit komen, kan ik altijd nog geforceerde koeling toepassen.

Nu nog uitgebreid testen met wat zonnestralen en met de flow van MAclu.
Bi gebrek aan een boiler eerst met een elektrische kachel.

De Kemo heeft ook geen recht-evenredige verdeling, zie onderstaande grafiek.

2 Likes

hallo, MAclu,

Heb je het probleem van het vastlopen al opgelost?
Zoniet,
Het eerste kaartje die je nu gebruikt zal de flow niet meer activeren als het vermogen constant lager dan 0 blijft, het vermogen is namelijk al lager dan 0.
Je zou het kaartje kunnen vervangen door het kaartje, “als het huidige vermogen is veranderd”.
Nadeel is wel dat de flow continu wordt getriggerd.

Hey Anton,
Ik lees die aanname wel vaker. Maar de flow stopt meestal direct bij de voorwaarde, die vaak ongeldig kan zijn.
Als het echt een nadeel zou zijn, dan zou Athom dit type trigger allang onmogelijk hebben gemaakt vermoed ik.

Anton,

Ik ben met een zelfde project bezig. Heb de boiler al wel in huis alleen nog niet aan gesloten.
Ook heb ik in homey al diverse flows gemaakt die een aan / uit signaal geven.
Nu kwam ik dit draadje tegen over een variable vermogen en dat sprak me wel aan.

Ik kan aardig volgen wat je in het kastje gebouwd hebt.
Alleen heb ik toch wat vragen ;-)!

Wat is het rechter blokje, de Qubino?
Heb je de kemo regelaar op een koelblok geschroefd?
Is de kwh meter ook zonder homewizard te gebruiken, dus direct op de homey?
en is dit alleen met advanced flow te maken, die heb ik “nog” niet namelijk.

Iig bedankt voor het delen van je bevindingen/opbouw van je projectje.

Hoi Superwuppie,
Antwoorden op jouw vragen,
Het rechterblokje is de 12 volt voeding voor de qubino, de qubino zit daar weer rechts van en is zo niet te zien.
De Kemo zit inderdaad op een koelblok, die zit weer op de dinrail vastgeklikt.
Ja de Kwh meter kun je rechtstreeks via de homewizard app van Jeroen Tebbens in homey gebruiken.
Je zou hem via gewone flows kunnen maken maar dan krijg je een flink aantal flows,

1 Like

Hallo JB,
Zou je de flow van jou willen delen?
De keren dat ik kon testen bleef hij pendelen.

Hoi @Anton_Hooghiemstra,

Ik heb helaas geen notificatie van je bericht gehad. Heb je het al werkend? Anders kan ik wel het één en ander proberen te delen. Het is wel vrij complex geworden met stuur-variabelen e.d. die continue allerlei waarden controleren. Dus er zijn een hoop extra bijkomende flows. Maar wellicht kan ik helpen. Laat maar weten. Ga ik eerst de Homey resetten aangezien de laatste update ervoor gezorgd heeft dat deze offline is… :roll_eyes:

Wel goed om te realiseren dat wanneer de homey door een update oid (zoals vandaag) offline gaat, dat de flows die moeten voorkomen dat zaken oververhit raken e.d. dan niet meer werken. In dat geval heb je dus nog alleen de ingebouwde oververhittingsbeveiliging van de weerstand zelf. De weerstand stond aan op het moment dat de homey uitviel en is dat is de hele dag zo gebleven.

Tip, zet die auto update uit.
Nieuwe updates worden dan in de tijdlijn bekend gemaakt. Zo kun je zelf bepalen óf en wanneer je de update installeert.

@Peter_Kawa Dat is een goeie tip. Dank je wel.

1 Like

Hoi JB,
Ik heb het werkend en zoals de regeling nu werkt, ben ik niet ontevreden mee.
Het vermogen wat teruggeleverd wordt blijft tussen de 50 en 100 watt hangen, en de temperatuur blijft ook binnen de perken.
Gisteren de Kemo M240 op vol vermogen (1600 watt) laten draaien en de temperatuur kwam niet boven 40 graden.
In onderstaande grafieken zie je de regelaar het vermogen mooi rond de 50 watt teruglevering houden.
Rond 11.30 kwam een andere verbruiker bij en regelt hij netjes terug.

De flow die ik gebruik ziet er zo uit, er staan enkele loze kaartjes tussen maar daar ben ik nog mee aan het testen.

Wat het offline raken van Homey betreft moet ik nog even in de gaten houden.
Ik heb wel flows lopen die de temperatuur van de Kemo niet boven 45 graden laat komen, maar ik verwacht bij offline gaan van Homey geen oververhitting aangezien de boiler dan normaal op zijn thermostaat gaan draaien.

Werkt de temp sensor bij jou oke via de qubino en homey?

bij mij werkt alleen de dimmer. ik krijg geen temperatuur te zien.
ik heb hem verbonden met homey met de aangesloten temp sensor.
Wat doe ik verkeerd?

Werkt bij mij prima in ieder geval. Kan me niet herinneren dat ik daarvoor iets bijzonders heb gedaan. Ik heb geen app oid van qubino. Ik heb deze rechtstreeks via homey verbonden en werkte gelijk goed.

Wel via de app in homey toch zeker??

Ik heb een 2de kans gekocht… misschien zit er een defect in.
De verkoper zegt dat het in de homey connectie moet zitten, ik weet alleen niet hoe ik het anders kan checken.

Ga hem maar terug sturen denk ik. Wil graag ook de temperatuur kunnen monitoren.

Klopt, wel de app op de homey. Heb je de temperatuursensor van qubino zelf erbij? Kan niet zomaar een analoge oid zijn. Heb je de sensor zelf gekocht of is deze meegeleverd door de verkoper? Heeft deze de sensor gebruikt en in werking gezien?

Ik heb ze beide bij hashop.nl gekocht, dus als compleet setje.
Alleen de qubino dimmer is dus een 2de kansje… Temp sensor is/was nieuw.

Nou terugsturen dan maar inderdaad. Ik heb zelf trouwens ook nog een shelly plus 1pm erbij, daar heb ik 3 temperatuursensors op aangesloten zoadat ik wat meer dingen in de gaten kan houden. Dat zijn analoge sensors die een stuk goedkoper zijn. Die kocht ik per 5 voor 15 euro. Zou je nog kunnen overwegen voor erbij

als ik het goed begrijp is dat een addon op de relais van shelly… dus niet los te gebruiken. de shelly 0 - 10V dimmer is slecht of niet leverbaar

Ach ja, je hebt helemaal gelijk. Even vergeten dat dat een add-on was (al tijdje niet meer naar om gekeken).

Hoi Superwuppie,
Dan kan die Qubino ook wel eens stuk zijn, dus weer terugsturen.
De aansluiting van de sensor op de qubino is wel heel iel, zoals ik het bekijk raken de draadjes snel los of breken af.
Ik heb de temperatuursensor in het koelblok geschoven, zo meet hij redelijk secuur de temperatuur van de vermogensregelaar.