Boiler slimmer maken via dimmer

Hoi Anton,

Dat was ook precies mijn gedachte. Ik wil het zelfde kastje/systeem als jij gaan bouwen.
Maar helaas loop ik direct nu dus hier al tegen aan.

Dus ik ga hem zeker retour sturen.

Zijn er bepaalde eigenschappen of voorwaarden waar de boiler aan moet voldoen wil hij geschikt zijn om hem met de hier besproken regeling te besturen?

Ik heb voor een analoge boiler gekozen, dus 1 zonder display. De regeling hierboven leverd een variable vermogen. Dus 1 met een display zal niet gaan werken.

Hij heeft wel een display(tje), een Stiebel Eltron shz120lcd. Ik schakel hem nu op teruglevering met een energy socket van Homewizard icm een p1 dongle. Het vermogen dat de boiler opneemt varieert niet het is vol ‘gas’ of niks, het wordt niet elektronisch geregeld. Maar hij heeft weI een minimaal vermogen en/of spanning nodig om te werken. Ik heb toch nog beetje hoop dat ik zelf het vermogen kan regelen (zoals in deze draad beschreven). Iemand die deze boiler kent, of een vergelijkbare?

Een boiler met display gaat helaas niet werken.
Dit is wat boilergarant zegt over geschikte boilers om met een dergelijke regeling te kunnen werken.

1. De elektrische boiler waarop de Solar iBoost wordt aangesloten, dient niet-smart te zijn en geen elektronische functies te hebben (zoals een display). Eenvoudige analoge boilers zijn geschikt, onafhankelijk van het merk.

Dan toch maar m’n huidige flow gebruiken/verbeteren. Bedankt!

Heey Maclu,

Ben jij inmiddels al wat verder met de boiler flow???
Ik heb die van jou nagemaakt, maar omdat er weinig zon is, is hij nog niet echt te testen.
We zijn nu een jaar verder, ben ik wel benieuwd wat jij er nog mee het gedaan!

Bedankt alvast.

Hoi Anton,

Voor jou dezelfde vraag als voor MAclu, ben jij al verder met je flow of is de laatst geplaatste hier van jou de definitieve geworden?

Ik ben net nieuw met advancedflow, dus erg benieuwd naar jullie bevindingen.

Hopelijk zou je hem dan nog een keer willen delen.

Bedankt!!

Hoi Jaccoes,

Hoe is het met jou flow?
Het is momenteel tijd je stil, vandaar dat ik jullie 3 hoofd schrijvers en plaatsers van dit draadje een berichtje stuur.

Zou je misschien ook jou flow willen delen, mocht hij helemaal naar wens verlopen.

Bedankt

Continuing the discussion from Boiler slimmer maken via dimmer:

THERMOSTAAT VAN DE BOILER SCHAKELT AF ALS DE TEMPERATUUR IS BEREIKT;

Dag Allen,

ik ben heel erg blij dat mijn gestart topic, zo een positieve :clap: navolging heeft gehad. Ik volg het nog wel, maar kan door ernstige ziekte :mask: :sleepy: van mijn echtgenote er echt geen tijd meer insteken. Mijn tijd en aandacht moet nu naar andere zaken gaan.

Ik had aan de vorige opzet nog wet geknutseld. Het werkte, maar niet optimaal, Aan- en uitschakelen verliep niet consequent. Het was ook moeilijk de limiet in de buurt van 0 te houden. Alles heb ik dan ook uitgeschakeld en het project ligt dus stil voor mij.
Heel fijn dat jullie verder borduren hierop en later kan ik hier misschien terug inpikken …

Veel Succes :+1:

1 Like

Sterkte !

Natuurlijk zijn dat veel belangrijkere dingen.

Heel veel sterkte toe gewenst.

Hoi Jv,

Mijn flow is vrijwel gelijk gebleven zoals ik hem had geplaatst.
Ik heb nu een bandbreedte van ongeveer 100 watt waarin de regeling het vermogen regelt.
Dat is voor mij goed genoeg.
Ik heb nog wel een virtuele knop gemaakt om de boiler ook op hand te kunnen verwarmen.
Zoals nu, met zo weinig zon, verwarmd hij niet zo veel dus is de kans op legionella iets groter dus vraagt Homey iedere week of ik hem ook op de hand wil verwarmen.
Als ik weer toegang heb tot de PC ( ik verwacht morgen) zal ik de definitieve flow plaatsen.

Bij deze de flows die ik gebruik.
De regeling

De beveiliging en het uitschakelen van de regeling

En het aan en uit zetten van de regeling en op hand verwarmen, plus de legionella melding.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Hoi Anton,

Wat een gave flow om te zien!
Ik ga me er inverdiepen.
Knap dat je dit zo hebt kunnen maken.

Super bedankt!!! :slightly_smiling_face:

Nog 1 vraagje, waarom heb je de solaredge er nog tussen gezet als controle van productie?
Dat is toch vanzelf sprekend als je terug gaat leveren?

Die had ik vanaf het begin er nog tussen staan, dus zou er eigenlijk wel tussenuit kunnen.
maar nu weet ik zeker dat deze flow alleen bij productie loopt en ik gebruik hem nu om de variabele te schakelen.
Deze variabele zit ook weer in andere flows.

Oja duidelijk…
Kan ook geen kwaad!

sorry toch nog een vraag :wink:
Ik ben met de flows bezig… Nu loop ijk tegen die paarse blokjes aan??
Die krijg ik niet gevonden.
Wat zijn dat?

Je bedoelt deze?
Schermafbeelding 2024-01-07 160710

Dat zijn virtuele schakelaars, die schakelaars gebruik ik om de regeling uit te zetten en/of de boiler op hand op te warmen.
Die kun je eerst wel weglaten, als de regeling een beetje werkt kun je de schakelaars aanmaken en de flow karten invoegen.

Ik heb ze toch maar gelijk ook aangemaakt!!

Nog 1 vraagje waar gebruik je de logica Bereken boiler regelaar voor??

Het [Dim niveau] bereik is in Homey flows 0 - 1. Door het met 100 te vermenigvuldigen maak je er een bereik 0 - 100 van.

1 Like