Boiler slimmer maken via dimmer

Die begreep ik alleen ik zie die logica niet terug gebruikt worden in de flow, of ik moet iets over het hoofd hebben gezien.

Net wat Peter zegt.
En 0 tot 100 laat een mooier grafiekje zien in combinatie met de andere waarden die je bij de boilerregeling kunt opvragen, en daar gebruik ik hem alleen maar voor.

1 Like

Oke dan is het duidelijk!!!

image|690x93
Ja ik zit er nu midden in ;-)!
Als de temperatuur te hoog is geweest, en hij is afgekoeld, dan blijft hij daarna op de 20% staan.
Dit zal in de automatisch regeling weer opgevangen worden.
Maar ik was de legionella beveiliging aan het testen en toen gespeeld met de temp beveiliging, maar dan blijft hij dus laag staan.
Direct weer 100% er inzetten krijg je denk ik een piek in de regeling.

Hoi @Superwuppie,

Ik krijg helaas de notificaties van nieuwe berichten nog altijd erg traag. Ik zie nu je vragen pas. Je bent inmiddels al weer verder op weg gelukkig. Mijn flows draaien al een tijdje naar volle tevredenheid. Mijn hele opzet is wat anders en niet zo 1-2-3 vergelijkbaar met wat hier gedeeld is. Veel aparte controle-flows en hulp van stuur-parameters enzo. Inmiddels heb ik er ook een tweede extra boiler naastgezet als overflow-buffer met daartussen een circulatiepomp waardoor het allemaal nog weer wat ingewikkelder is geworden. De mogelijkheden zijn eindeloos in ieder geval. :wink: Mijn eindconclusie is eigenlijk wel dat dit alles vooral heel leuk is als hobby-project, maar dat t allemaal wel inefficiĆ«nt is. Een absolute verbetering zou zijn om er een hewalex warmtepomp tussen te zetten (subsidie is hoger dan aanschafprijs). Maar dan nogā€¦ je kan 500 liter verwarmen naar 60 graden, zodra dit overgebracht wordt naar de vloerverwarming is al deze warmte in een ā€œsplit secondā€ verdwenen. Ik heb afgelopen jaar ook een aantal aircoā€™s geinstalleerd en dat is eigenlijk gewoon veel effectiever. En simpeler. Maar het hobbyen met de boilers en weerstanden is leuker.

@MAclu veel sterkte met de situatie thuis. :frowning:

1 Like

Hoi Jaccoes,

Wederom gaaf om te lezen, dat er echte freaks met homey bezig zijn. Ik dacht dat de grote knutselaars met HA als domotica werkte, omdat ze er toch al handig genoeg in zijnā€¦ :wink:

Ik weet dat het momenteel erg inefficient is. Ik heb dit ook gemaakt puur voor na de saldering (of op overschot na de saldering) Je moet iets als het straks niets of nauwelijks meer opleverd. Zonnepanelen uitzetten is het laatste waar ik aan dacht.

Ik heb ook even gekeken naar de warmtepomp. Ik bezit momenteel geen vloerverwarming.
Maar zijn (hier) misschien mensen die ervaring met zoā€™n ding hebbenā€¦
Waar ik dan wel benieuwd naar ben is wat de omwarmtijd is van een 500 L boilervat??

Wat jij ook zegd, het is voor nu zeker een leuk hobby project!!
Thanks voor de reactie.

Ha, nou in mij geval is het zelfs andersom. Ik ben ontwikkelaar, maar ik heb geen zin om in vrije tijd nog weer teveel te knutselen en programmeren. Dus wel fijn om iets te hebben dat gewoon werkt zonder allemaal gedoe. :slight_smile:

Je hebt dezelfde reden gehad om hiermee te beginnen als ik trouwens. In november heb ik 800 kwh in de boiler gebracht en daarmee grotendeels de overproductie weggewerkt.

Afgelopen week heb ik een legionella run laten lopen. Van 15 naar 65 graden. Weerstand (2x) totaal vermogen van 3250 watt. Ruim 10 uur bezig geweest om daar te komen. Maar dat klopt ook wel als je bijvoorbeeld kijkt naar: Berekening boiler opwarming. Je beseft dan toch wel heel goed hoeveel energie dat kost allemaal (33kwh). En ik ben ook wel benieuwd hoeveel kalk er inmiddels in de boiler en op het element zit. Dat zal ook wel hard gaan.

Stel dat je er een hewalex warmtepomp bij zet met een vermogen van 3kwh, dan duurt het opwarmen min of meer even lang, maar het stroomverbruik gaat flink omlaag. Met een beetje geluk verbruik je dan nog 10 kwh. En voor deze opstelling hoef je geen vloerverwarming te hebben oid. Een aansluiting op een verwarming wel, want het is teveel om als sanitair warm water te verbruiken natuurlijk. Bijkomend voordeel: geen kalkaanslag in de boiler.

Korte reactie op de kalkaanslag :wink:
Ik heb een ontkalker in huis. Dus voor die aanslag ben ik niet zo bang.!!!

Verder info ga ik eens op me inlaten werken!

Mooi om te zien dat het idee waar ik al langer mee speel ook bij andere mensen speelt.

Nu kwam ik online dit product tegen wat eigenlijk precies doet wat ik zelf wilde gaan bouwen.
Het is natuurlijk niet zo leuk als zelf bouwen, maar ziet er wel betrouwbaar uit. Je mist alleen de koppeling met Homey. Maar misschien is hier iets op te verzinnen. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit product?

ā‚¬600,- ā€¦ ( = 1,5 * Homey Pro), en dat is enkel het regelkastje denk ik. Maar het is een mooi initiatief voor de niet-prutsers, of de geen-zin-in-geknutsel-hebbers :partying_face:

Ik had deze ook gezien in de zoektocht eerder, maar de prijs ervan stond me tegen. Net wat @Peter_Kawa zegt: het is alleen maar een duur betaald regelkastje. Ik ben blij dat ik het zelf in elkaar geknutseld heb. Het is leuk om te doen en het gebruik van de advanced flows in homey is veel eenvoudiger dan je denkt (zeg maar gerust simpel). En als je iets in javascript wil toevoegen (homeyscript) kan je het hier op het forum vragen of chatgpt het voor je laten schrijven. En als je de homey pro hebt kun je daarna zoā€™n beetje alles in huis automatiseren. Dat krijg je er als bonus bij.

Ik denk ook niet dat je de Solar iBoost gekoppeld krijgt met de homey trouwens. Dat is een op zichzelf staand apparaat.

@Jaccoes Blijft jou regelaar (s) op een normale werk temperatuur??

Die van mij werdt best warm, dus heb er een temperatuur geregeld print je in gezet, alleen die staat als een gek te pendelen. Temp blijft wel netjes.

Misschien heeft er hier iemand een oplossing?!?!?!
Ik zoek eigenlijk een regel printje, die ik parallel aan kan sluiten op de 0 - 10V dimmer.
Voeding voor de ventilator uit zou 0 - 5 volt moeten zijn.
Voeding spanning 24V

De ventilator is 50x50x10mm, 5 Volt.
Het is dus maar een kleintje. Meer kan ik ook niet echt kwijt.

Ik heb alle regelapparatuur (shelly- en qubino-switches, voltage-regulators) in een schakelkast gemonteerd en voorzien van ventilatie openingen. De temperatuur kan vrij snel oplopen inderdaad. Op de qubino heb ik een temperatuursensor gezet en in de schakelkast gehangen. Flow gemaakt dat wanneer de temperatuur boven 40 graden komt de boel uitgeschakeld wordt en onder de 38 weer ingeschakeld. Op een warme dag gaat de boiler dan 15 minuten aan en dan weer 10 minuten uit. Maar dat vind ik prima. Meestal pendelt het een stuk minder/rustiger.

Goede morgen iedereen,

Prachtige projectje, ik ben al een hele tijd opzoekingswerk aan het verrichten hierrond en ben hier terecht gekomen, fijn om te weten dat dit leeft. Ik zie dat jullie het reeds werkende gekregen hebben, maar wil hier mijn bijdrage nog bij plaatsen, in hoeverre dat die bruikbaar is uiteraard.

Heeft er iemand al de stroomsterkte gemeten als de spanning beperkt wordt? Omdat de weerstand berekend is op een spanning van 220VAC vermoed ik dat de weerstand van de boiler dit zal proberen compenseren door de stroomsterkte op te voeren. Die Kemo M240 heeft een maximale weerstand van 10a, wat gebeurt er in de praktijk als die overschreden wordt, gewoon wat warmer? Veiliger zou zijn om de stroomtoevoer te beperken eerder dan de spanning, maar ik vind geen DIN-mountable onderdelen die hiertoe in staat zijn.

Verder wil ik een smart plug plaatsen die het gebruikte vermogen van de boiler kan meten, op die manier kan ik mijn opgewekte stroom definiƫren als exclusief het verbruik van de boiler:

  • Opgewekte stroom
    • Nee ā†’ rust
    • Ja ā†’ hoeveel? ā†’ netto (adhv P1 meter) - boiler smart plug consumptie = beschikbaar vermogen voor boiler (binnen een tijdsschema met ingestelde boiler temp)

De boiler wordt bij mij gebruikt als voorverwarmer voor de gasbrander, die meet de temperatuur van het water dat binnen komt en verwarmt bij tot 60Ā°, als het water reeds 60Ā° is zal de gasbrander niet bijverwarmen.

Ik zou ook graag de boiler extra isoleren, iemand praktische ervaring hiermee in hoeverre dit effectief is? Boiler komt in de kelder uit het zicht dus gewoon dikke isolatiedekens rond lijkt me.

Maar, ik maak me dus zorgen over de stroomsterkte. Ik begrijp dat jullie daarom de extra maatregelen hebben indien de temp oploopt. Ik dacht als laatste middel nu een boiler te zoeken die modulair kan geregeld worden, bestaat zoiets, want ik vind er geen. Bv in stappen van 500W vermogen. Dan hoeft er geen dimmer en spanningsregelar geplaatst te worden, enkel smartplug en P1 meter. Ik zal Home Assistant gebruiken als de brains van de operatie.

Wet van Ohm - Wikipedia.

Edit:
Sorry,
Maar Weerstand geeft je niet weer als 10a
Stroom wordt niet groter door een spanning te verlagen bij een verwarmingselement ā€¦

dus eigenlijk snap ik je vraag niet, ik denk dat je eerst moet verdiepen in elektra, boilers en verwarmingselementen voor je aan zoā€™n project begint.

WARNING: Electrical Safety is Paramount (Risks: Shock, Fire, Death by electrocution)

WAARSCHUWING: Elektrische veiligheid is van het allergrootste belang
Het werken aan elektrische installaties in woonomgevingen brengt aanzienlijke veiligheidsrisicoā€™s met zich mee, waardoor uiterste waakzaamheid en naleving van strikte veiligheidsprotocollen vereist zijn. Nalatigheid of onjuiste omgang met elektrische systemen kan ernstige gevolgen hebben, waaronder elektrocutie, brand en materiĆ«le schade.

niet erg constructief, een linkje nadat iemand een uitgebreide vraag typt ā€¦
Als je geen zin hebt om te reageren is dat verder prima, en als je het niet een leuke vraag vind kan je het draadje ook op slot gooienā€¦

1 Like

Ja dat doe ik continu.
Ik heb er namelijk een Kwh meter tussen zitten om het verbruik te monitoren.
Na jouw vraag heb ik eea even in de grafieken opgezocht, en zie de grafiek hieronder
Maar er is geen (extra) stijging van het amperage.

Dit staat er in de handleiding van de Kemo,
In het moduul is een led gemonteerd en als deze groen oplicht dan is het gebruiksklaar. Als de led rood oplicht dan is het moduul overbelast, en regelt niet meer het aangesloten apparaat. In dit geval moet u de 230 V uit schakelen, en koppel de overbelasting uit.

De grafiek
de plotselinge verhoging van de boilerregelaar naar 100% is het moment dat de boiler op temperatuur is en de thermostaat daarvan uitschakelt.
Hij blijft dan nog 10 minuten hoog omdat op de vermogensregelaar ook een ventilator draait en die zo de temperatuur van de vermogensregelaar van naar beneden te halen.

Ik hoop dat je hier aan hebt.
Groet Anton

1 Like

Hier soortgelijke waardes voor wat betreft de amperes, als ik in de logging kijk zie ik een max van 5,79 Amp.

Je zegt dat je een smart plug wil gebruiken om het stroomverbruik te meten. Ik heb zelf de shelly 1pm vervangen door een shelly pro 1pm nadat ik verhalen had gelezen (en fotoā€™s gezien) van doorgebrande modules. Ik zou er zelf niet helemaal gerust op zijn om een huis-tuin-en-keuken smart plug hiervoor te gebruiken.

Ik heb de boiler zelf ingebouwd in een kleine en zeer goed geĆÆsoleerde ruimte. Daarin meet ik de luchttemperatuur en het verbaasd me iedere keer opnieuw hoe warm het daarin wordt en hoe zoā€™n directe relatie het heeft met de temperatuur in de boiler. Terwijl de boiler dus van zichzelf ook al geĆÆsoleerd is. Ik kan niet anders concluderen dat dit enorm veel moet schelen met het oog op het afkoelen van de boiler. Zie afbeelding. Deze temperaturen worden trouwens niet bereikt door de weerstand. De boiler is een zonneboiler. Weerstanden doen al een tijdje niets meer in mijn geval.

Maar de weerstand wordt wel hoger als de temperatuur toeneemt, dus lager als je er minder volt op zet. Vergelijk maar met een gloeilamp, als je daar de weerstand van meet met een multimeter is ā€™tā€™ie nul ohm. Pas als de lamp heet is, en licht geeft, heeft de lamp een redelijke weerstand.

1 Like

OK, maar ontkracht je nu mijn statement dat je quote

dat ik relateerde aan:

kun je mij deze uitleggen?

Het temperatuureffect op de weerstand is niet te verwaarlozen, maar zelfs van enorme invloed. Normaal gesproken geldt V=IR, dus als je het voltage lager maakt, gaat er minder stroom door de weerstand. Echter wordt nu de weerstand minder warm, dus wordt daardoor de weerstand lager en daarmee de stroom weer groter. Wat voor soort regelaar je dan moet hebben om het vermogen te regelen zou ik dan niet weten. Die regelaar/dimmer moet met dat temperatuurseffect wel kunnen omgaan.