Variabele aansturing verwarmingselement van zonneboiler bij overproductie

Ik heb de nieuwe Homey besteld met het doel de overproductie van mijn zonnepanelen te monitoren (p1-meter) en met deze info een elektrische verwarmingselement in de zonneboiler aan te sturen. Ik wil graag dat dit met een variabel vermogen kan zodat ik het verbruik kan afstemmen op de overproductie.

Ik heb me suf gezocht naar de meeste geschikte en eenvoudige oplossing, maar ik kan niet helemaal vinden wat ik zoek. Ik hoop dat iemand hier het antwoord heeft of mij de goede richting op kan sturen (wellicht moet in de oplossing in een andere richting zoeken).

Mijn idee is nu als volgt. Ik koop een verwarmingselement van 2kw (lager vermogen niet kunnen vinden) en een smart dimmer. Deze dimmer stuur ik aan door Homey afhankelijk van de overproductie. Probleem: smart dimmers gaan niet tot zo’n groot vermogen. Meestal tot 250w.

Weet iemand of er geschikte smart dimmer is hiervoor? Of eventueel een andere geschikte eenvoudige oplossing voor datgene dat ik wil?

Alvast bedankt.

Energetisch gezien niet de meest handige oplossing. Het rendement van je zonneboiler gaat naar beneden als je de boiler elektrisch verwarmt. Ten tweede is de kans groot dat als je PV overproductie heeft, je zonneboiler ook al warm is.
Je kunt de PV overproductie beter opslaan in een accu voor later gebruik. Bijvoorbeeld de accu van je auto of van een thuisbatterij zoals de Sessy. Bij de Sessy kun je de laadstroom zo regelen dat je 0 op de meter hebt. Maar een Sessy kost wel meer dan een simpel verwarmingselement natuurlijk…

1 Like

Wat je zegt is inderdaad helemaal waar. Accu zou misschien beter zijn, maar is idd wel van een geheel andere prijscategorie. Daarnaast ben ik nog niet zo enthousiast over het gebruik van alle grondstoffen voor deze accu’s terwijl ze een druppel op een gloeiende plaat zijn. Maar goed, dat is een hele andere discussie. Ventilatiewarmtepomp l/w heb ik trouwens ook overwogen (vele malen efficienter), maar die kent alleen stand aan/uit (3kw), dus die schiet zijn doel voorbij.

In de winter zijn er ook veel momenten op de dag dat mijn verbruik lager ligt dan de opbrengst (niet over de gehele dag, maar wel enkele uren op de dag). In plaats van terugleveren sla ik het liever op (lees: gebruik ik het liever voor het verwarmen van cv-water). Boiler is in feite ook een accu/opslagmedium. De boiler heeft op deze momenten nog genoeg extra opslagcapaciteit ondanks dat de zonnecollectoren inderdaad dan ook warmte toevoegen.

Dus mocht iemand nog iets slims weten voor het smart aansturen/dimmen van een verwarmingselement: graag!

1 Like

Interessant idee. Ik zit hier ook wel eens aan te denken. Afwegingen enerzijds, hoe ga je dit doen en aansturen, anderzijds inderdaad de discussie hoe slim/lonend dit is. Naast overproductie van zonnepanelen kun je ook denken aan goedkope uren bij dynamische contracten.

De grote vraag is of er (traploze) dimmers zijn die 2kw aan kunnen. En of de dimtechniek (fase aan- of afsnijding) dan geschikt is voor een verwarmings element. Ik kan er zo snel niet Ă©Ă©n vinden, maar dat is je vraag natuurlijk ook. :grimacing:

@Jaccoes heb jij al wel een idee bij hoe je dat verwarming element in je boiler gaat inbouwen?

1 Like

Oh dat van die goedkope momenten bij een dynamisch contract had ik nog niet eens aan gedacht. Kan ook nog een rol gaan spelen.

Of het lonend is… ik denk dat het wel lonender is dan terugleveren op het net. Maar los daarvan is het denk ik wel de minst efficiënte manier van verwarmen. Ik heb hier zelf nog airco’s hangen die ik allereerst aanzet bij overproductie (airco is warmtepomp), maar als die de ruimtes op temperatuur hebben gebracht en er is dan nog steeds overproductie, dan wil ik het verwarmingselement in de boiler inschakelen. Als laatste optie dus.

Verwarmingselelement inbouwen is een kwestie van erin draaien en stekker in het stopcontact. Boiler heeft een speciale aansluiting/opening hiervoor. Normaal gesproken is dit bedoeld om een legionella-run te laten lopen (1x per week op 60 graden).

De andere vragen die je hebt zijn inderdaad ook de mijne! :blush: Is de dimtechniek inderdaad geschikt en kan dit tot 2kw… want dan kan de oplossing die ik bedacht had vrij eenvoudig zijn.

Het is eigenlijk vrij makkelijk, gewoon een sonoff mini die je kan programmeren.
Deze kan je dan regelbaar op 0.1Hz een solid state relais met zero crossing laten schakelen zodat je lampjes in de woonkamer niet staan te flikker :wink:

1 Like

Een sonoff mini of sonoff basic zigbee heb ikzelf ook gebruikt. Gaat zeer goed. Ik heb zelf de mogelijkheid gemaakt om 3*5KW te schakelen door de sonoff basic Zigbee een magneetschakelaar aan en uit te laten zetten.

De p1 meter uitlezen, bij overproductie: 1) de auto (tesla) lader start voor een bepaalde tijdsduur en/ of 2) de omvormer van de zonnepanelen of 50% van de panelen uitschakelen (magneetschakelaar).

Met de Homey is het schakelen mij gelukt.
Ik snap je verhaal Jaccoes, gaat je vast lukken; succes!

2 Likes

@Slof en @marcel_holly Bedankt voor jullie replies! Nu heb ik een richting waar ik moet zoeken. Ik ben niet zo bekend in de afdeling electra-techniek, maar nu heb ik iets om me verder in te verdiepen.

Met de sonoff mini of basic is het wel mogelijk om te “dimmen”? Ik zag daar zo 1-2-3 niets over staan op de website. Ze hadden er nog wel een dimmer staan, maar die kon tot max 250w belast worden…

Dimmen met een verwarming haalt niet uit, het is een traag medium.
Wij doen normaal X-seconden aan en dan X-seconden uit.
Zo een vermogen wisselspanning wil je eigenlijk niet met een snelle PWM aansturen maar als echt wil dimmen moet je eens naar fase afsnijden kijken.

Ah en ik ben niet de eerste met dit idee zie ik nu ook:

Ik heb intussen mijn item aangevuld met enkele resultaten/bemerkingen…

Op youtube zag ik e.o.a. installatiegast die deed dit, maar die beperkte het vermogen tot 400w. Ik weet niet precies waar die 400w op gebaseerd was, volgens mij zijn ging dit over boilers met een laag vermogen. Maar dat is iig geen 2kw om te managen.
uiteraard is het nadeel dat je de teruglevering maar beperkt kunt aanspreken.

Duurzame energie #10 Uitleg over een Inventum Q10 (400watt) close-in boiler... - YouTube deze bedoel je waarschijnlijk?

Klopt die was t, misschien kun je er wat mee

Verzonden vanaf Outlook voor Android