Boiler slimmer maken via dimmer

Groter dan hij eerst was? of is hij minder gedaald?

Dit is inmiddels erg off topic maar geef mijn een spanning / stroom grafiek van een PTC-weerstand waar bij het verlagen van de spanning de stroom toeneemt.
Er zijn online veel databladen beschikbaar, maar ik kan het me niet voorstellen dat het effect dat je beschrijft zo groot is dat dit zich voordoet. (laat staan in een boiler)

Ik ben er van overtuigd dat alleen als je hem actief heel erg koelt bij het verlagen van de spanning een grotere stroom gaat lopen en dat koelen best veel extra energie kost.

Mijns inziens niet, die regelt een lagere spanning en ik kan alleen bevestigen dat een lineare verandering in voltage (cq regeling van fase-aan/afsnijding ) geen lineare verandering in stroom tot gevolg heeft en ook het gedissipeerd vermogen daarachter verre van lineair is.

En de maximale stroom van een verwarmingselement blijft de maximale stroom.

Zover ik weet is alleen bij onder andere transformators, motoren en andere inductieve belastingen een inschakelstroom van een factor groter dan 1 (mogelijk 10x of meer), maar dat een inschakelstroom van en boiler hoger is dan de maximale stroom lijkt me erg sterk. hij zal hooguit na inschakeling in bedrijf ergens wat minder gaan gebruiken.

Als ik met een multimeter de weerstand van bv een elektrische kachel of een gloeilamp meet die niet aangesloten is op 230V, meet ik 0 ohm. Vandaar dat mijn veronderstelling is dat door de warmte ontwikkeling de weerstand toeneemt totdat een evenwichtssituatie bereikt is.

Uit Gloeilamp - Wikipedia :

Blockquote
De elektrische weerstand van de wolfraam gloeidraad is in koude toestand 15× lager dan in hete toestand. Het inschakelen van een gloeilamp gaat daarom gepaard met een kortstondige stroompiek, waardoor de gloeidraad een mechanische trilling te verduren krijgt door de magnetische inductie. Daarom eindigt het leven van veel gloeilampen juist op het moment van inschakelen.

Ik denk dat deze veronderstelling idem als die van de originele vraagsteller niet juist is,
bij het verlagen van de spanning neemt nergens in de grafiek de stroom toe.
hij is niet lineair, neemt minder af, maar de stroom neemt nergens toe als de spanning verlaagt wordt.
(iig voor weerstanden/verwarmingselementen zoals hier het onderwerp van de vraag)

Dat is een preciezere formulering mee eens.
Ik schrok een beetje van de titel van dit topic “een boiler slimmer maken met een dimmer”. Bedoeld wordt echter een dimmer in combinatie met een vermogensregelaar. En ik heb al vaker topics gezien waarin bv voorgesteld wordt motoren met dimmers te regelen. Ik weet niet zoveel van vermogenselektronica, juist genoeg om te weten dat je regelaar wel geschikt moet zijn voor je te regelen apparaat.

1 Like

V.w.b. de titel: ja eens, maar het gaat hier om een vraag, topic is geen tutorial.
Veel topic titels zijn niet erg accuraat trouwens.

TS geeft in zijn post (gelukkig) ook het volgende aan als idee/voorstel:

Een tutorial zou zo gek nog niet zijn😉, want als @kevdesme met een powerplug het vermogen van de boiler wil meten, mag je toch hopen dat niet de boiler maar de vermogensregelaar op de powerplug wordt aangesloten. Het lijkt me namelijk niet dat de powerplug achter de vermogensregelaar kan, ook al lijkt dat logisch om het vermogen van de boiler te meten.

Dijker, je hebt gelijk, ik heb geen kaas gegeten van Ohm en de wetten daarrond, maar ik leer graag bij. Ik ben in elk geval gerustgesteld dat de voorgestelde hardware voldoet aan de vereisten.

Anton en Jaccoes, bedankt voor jullie gedetailleerde info, hier kan ik terug best wat mee! Ook de tip over de Shelly Pro 1PM, lijkt me een handig ding en alvast een betere oplossing dan de power plug.

Ik zou een meetapparaat met clamps op de draden naar de boiler zetten, om zo e.e.a. te kunnen meten.
Ben nog steeds voornemens om een dergelijk systeem met 1 of 2 boilers te bouwen. De meeste spullen liggen er al :sweat_smile:

Ik vroeg me af hoe deze controller werkt.
Ik zit te experimenteren met een SSR-40-DA en een KEMO M240. Volgens mij werkt de SSR op basis van aan/uit en de M240 met fase aansnijding.

Met de SSR verbruik je volgens mij op het moment van ‘aan’, 100% vermogen.
Stel dat je 40% wil regelen omdat je een surplus hebt van 800W voor een boiler van 2kW, dan verbruik je 40% van de tijd max vermogen van 2kW. In deze 40% ‘aan’ kom je eigenlijk 2000-800=1200W te kort. In de 60% ‘uit’ verbruik je niets en lever je 800W terug. Onder de streep verbruik je 800W en dat zou goed zijn maar kWh inkopen is duurder dan de opbrengst voor terugleveren.
Het ligt er dus denk ik aan hoe snel je kWh meter dit registreert. Of zie ik dit niet goed?

Ik ken de SSR niet maar als die regelt zoals jij het zegt en levert de SSR het ene moment de volle mep en het andere niets, gaat dit geen voordeel opleveren.
Als je bijvoorbeeld stroom afneemt van vattenfall (die bij terugleverkosten schalen gebruikt), kom ik in jouw voorbeeld op het volgende,

als de zonnepanelen 8oo watt leveren en de SSR gaat de volle mep leveren aan de boiler neem je op dat moment 1200 watt af van het net, en betaal je voor die 1200 watt het normale tarief.
als de SSR de boiler weer uitschakelt gaan je de volle 800 watt weer terugleveren aan het net, dit komt jouw inschaling bij Vattenfall niet ten goede.

De Kemo regelt trapsgewijs het vermogen zodat je, mits je een goede regeling hebt, het stroomverbruik rond 0 watt kunt houden.
er wordt dan niet afgenomen en niets terugeleverd en blijven beide tellers op nul staan.
Het maakt niets uit of je nu een snelle meter hebt of niet, bij de SSR in jouw voorbeeld draait jouw teller altijd, positief en negatief.

De meter meet de stroom heen en terug in aparte tellers. En heeft dus geen omschakeltijd. Elke milliseconde die je energie afneemt wordt dus gewoon geregistreerd.
Een aan/uitregeling gaat dus niet werken.

Ik ga uiteindelijk voor de KEMO M240. Deze wil ik aansluiten op een ‘domme’ boiler. Mijn oog is gevallen op https://www.boilergarant.nl/p/tesy-elektrische-boiler-80-liter-modeco. Mede ook omdat ik kan schakelen tussen 1200/2400W. Ik lees dat deze boiler een capillaire thermostaat heeft.

Vraag 1: Kan ik de ingebouwde thermostaat gebruiken om er zeker van te zijn dat de boiler stopt met opwarmen wanneer de ingestelde temperatuur bereikt is? Werkt deze thermostaat ook bij laag insturing van de KEMO M240?

Vraag 2: Hoe zou ik het best kunnen registreren of de ingestelde temperatuur bereikt is? Ik wil 1x per 2 weken zeker 60 graden bereiken ivm legionella.

Denk toch nog maar eens na over die “1x per 2 weken zeker 60 graden”

Met 2400 watt zit je aan de max van de Kemo, in sommige gevallen ga je er overheen.
De Kemo 240 kan maximaal 10 ampere trekken.
Vraag 1: ik gebruik de thermostaat ook, ik laat de regeling daar op uit slaan. en bij een lage uitsturing va de Kemo werkt mij thermostaat nog gewoon, ik heb de https://www.boilergarant.nl/p/tesy-elektrische-boiler-80-liter-anti-kalk-dik, die doet dat sowieso wel, de thermostaat staat ingesteld op 65 a 70 graden.
Bij zonnig weer wordt de temperatuur van 65 graden meerdere keren per dag gehaald.
Het registreren van het bereiken van de temperatuur doe ik door bij vermogensafname van de boiler naar minder dan 13 watt en een uitsturing van 100% van de Qubino.
als deze situatie 5 minuten duurt ga ik vanuit dat de thermostaat van de boiler uitgeschakeld is, (zie ook mijn gedeelde flows hierboven).
Vraag 2: De check op voldoende op temperatuur komen doe ik door per week het aantal keren dat de boiler op de thermostaat uitslaat op te tellen.
Bij 1 keer of meer uitschakelingen ga ik er vanuit dat de boiler voldoende verwarmd is om legionella te voorkomen.
Mocht dit niet het geval zijn dan gaat de boiler verwarmen tot de thermostaat uitschakelt.
Natuurlijk gaat de CV ketel na verwarmen als de boiler niet op temperatuur gekomen is.

Bedankt voor jullie reacties. Heb inmiddels een https://www.boilergarant.nl/p/tesy-elektrische-boiler-80-liter-anti-kalk-dik gekocht. Met een ACS712 sensor registreer ik of de temperatuur bereikt is (minder dan 25 Watt). Nu ‘gratis’ douchen!!

Gaaf @M_Leenen. Hoe heb je de opstelling gemaakt?

Op A0 op Wemos D1 Mini lees ik per 10 seconde de waarde van ACS712 in. Omdat ACS712 op wisselspanning is aangesloten laat ik de ACS712 module 1 seconde de waarde lezen en neem daar dan de min/max van om uiteindelijk het vermogen te kunnen berekenen. De berekende waarde stuur ik terug naar HA en gebruik ik om te bepalen of afgelopen 7 dagen de max temp is bereikt (wel pwm waarde maar geen opgenomen vermogen betekend dat de boiler op termperatuur is). Dit ivm legionella. Mocht de afgelopen 7 dagen de boiler niet op temperatuur is geweest stook ik de boiler toch 5 uur op.
Daarnaast bereken ik ook per 10 seconde via P1 het verbruik/consumptie. Als die boven mijn grenswaarde zitten stuur ik de pwm waarde naar de Kemo 240.

1 Like

Hoi Anton,

Welke tpye koelplaat heb jij toegepast achter de keno m240?

Deze,
ik heb van de lange kant ongeveer 2 a 3 cm afgehaald, anders paste alles er niet in.

https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/koellichaam_100_mm_aluminium_1_3_k_w_50_w-227803?nbc=1&trstct=pol_6