Boiler slimmer maken via dimmer

Begint er op te lijken, je zult er veel plezier van hebben.
Zonder maar 1 kuub gas te verbruiken had ik deze zomer vol op warm water.
En heb ik flink op mijn teruglevering kunnen besparen.
Je kunt ook een dinrail houder krijgen voor de qubino, als je die nog niet hebt.
Daarmee kun je alles strak op de dinrail monteren.
Ik zie dat je een 16 amp zekering geplaatst, mag ik vragen waarom een 16 amp?

Hoi Anton,

De qubino dinrail houder heb ik laten printen door een vriend van mij. Dus die komt er nog in. De 16A automaat lag nog in de schuur, de automaat fungeert hier meer als werkschakelaar dan als kortsluit/overstroombeveiliging en is uiteraard niet selectief ten opzichte van de beveiliging in de meterkast.

Ja dat kan ook,
Nu maar hopen dat de komende weken nog genoeg zonneschijn komt.
Dan kun je de regeling goed testen.
Succes.

Ziet er goed uit, hoe stuur je de kemo aan? En zit de kwh meter er tussen als extra nacontrole? Erg benieuwd hoe je flows eruit zien.

Ik krijg steeds meer concrete plannen om dit project ook te gaan starten. Ik wil de boiler voor mijn ketel hangen, dus dat er warm water mijn ketel in gaat. Als de boiler dan leeg is of hij is niet voldoende opgewarmd dat de ketel hen na verwarmd. Heeft iemand daar ervaring mee?

Voorlopig is er bij nog niks aan de hand aangezien ik nog een domme meter heb, maar ik wil zo snel mogelijk energie neutraal zijn.

Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar ik doe hetzelfde. Ik heb een Ferroli Aqua90 boiler die koud water voorverwarmt naar 55 graden en dat doorzet naar de CV waar het verder wordt verwarmd naar 65 graden. Dus, dat is heel goed te doen en scheelt gas.

Die boiler heeft ook een PV ingang, zodat hij inschakelt als je omvormer voldoende stroom meldt. Dat gebruik ik niet. Ik schakel hem met de ingebouwde timer.

Ik wil hem eigenlijk de gehele functie van de ketel laten overnemen, dus als het water uit de boiler op temperatuur is, dat de ketel dan niet aanslaat.

Als jouw ketel een NZ label heeft kan dit.
IMG_0935
Als de boiler voldoende warm is zal de ketel niet aanslaan, als het water uit de boiler onder de warmwater temperatuurinstelling van de ketel blijft zal de ketel het water naverwarmen.

Als de boiler dan

Ah dat is wel even een goede om te checken dus.

Mijn Remeha Tzerra Ace heeft het NZ label, lees ik net…

Er is - meen ik - ook een sensor geplaatst op de boiler uitgang naar de Tzerra. Die meet de warmte van het voorverwarmde water dat dus naverwarmd wordt.

Omdat het water vanuit de boiler lager is dan de sww temperatuur die is ingesteld op de cv-ketel, verwarmt deze altijd bij. Dat is belangrijk om legionella besmetting te voorkomen.

Mijn Tzerra M 39C heeft dit label ook zie ik net, dus het inkopen kan gaan beginnen.

via homey stuur ik een qubino 0-10v dimmer aan welke op zijn beurt weer de kemo dimmer aanstuurt.

Ik heb de kwh meter ertussen hangen om het verbruik te monitoren.

Hoi allemaal. Ik heb dit forum al een tijdje gevolgd. Nu ook een digitale meter dus ook op zoek om mijn zonne energie zo veel mogelijk zelf te gebruiken. Ik heb nu een testopstelling gemaakt met een Pixtend (is eigenlijk een RPI 3) en een SSR 0-10V. Ik heb per 50W uitgangsvermogen (weerstand) de stuurstroom bepaald. Digitale meter lees ik uit met een P1 meter. Hiermee een regelkring gemaakt.
Hoe snel maken jullie de regelkring? Ik stel vast dat bij mij de P1 meter een vertraging heeft van om en bij de 5s.
Hoe goed regelt jullie regelaar het netvermogen op 0?
Zou het rechtstreeks uitlezen van de digitale meter op de P1 poort (zonder dus de P1 meter van Home wizard) sneller zijn. maw waar zou de verstraging zitten, in de digitale meter of in de P1 meter?

Waarom niet op basis van de p1 meter. Als waarde is veranderd → dan
Het maakt dan niet uit of jee waarde om de 5 sec. Om de 3 sec of wat dan ook veranderd. Ik moet zelf nog testen hoor. Ik heb gisteren alle spulletjes besteld: Kemo m240, shelly 0-10v smart plus (16a) doosje, koelplaat, pasta, ventilator. Toch een investering van 130 euro. Boiler ga ik op marktplaats kopen.

Je regelkring moet altijd trager zijn dan je meeting. Als je metingen slechts om de 5s worden aangepast kan je regelkring ook maar op 5s regelen. Wegens heel weinig zon de laatste weken nog niet veel kunnen testen. Werkt op zich goed behalve bij snel varierende belasting in huis.BV inductiekookplaat werkt met PWM sturing, dan krijgt de regelaar het moeilijk.
Ik heb een SSR met sturing 0-10V. Per stap van 50W opgementen welke uitgang ik moet sturen. (omdat zo een regeling natuurlijk niet lineair is). Gewenste stuurvermogen gedeed door 50, afronden naar beneden en overeenkomst de analoge uitgang aansturen. Heb voorlopig een el verwarming van 1200W aangesloten. Pstekker = P verwarming

wat is p-besch vermogen totaal waar haal je deze vandaan uit de p1 meter of de zonnepanelen ?
ik heb een homewizard p1 meter maar heeft deze logic niet het enige totaal = “totaal t1 teruglevering” of “som teruglevering” deze lopen bijde op in Kwh nagelang er meer terug levering is. of is het mijn “huidige vermogen” ?

P-besch is een aangemaakte variabele die ik gebruikte om de start van het verwarmen van de boiler te bepalen.
Je kunt ipv p-besch ook het vermogen wat opgenomen wordt nemen.
Ik denk dat dit bij jou huidig vermogen is.

Gr Anton

1 Like

Bedankt voor alle nuttige informatie de mooi advanced flow van Anton Hoogheimstra
Ik heb voor de chinese variant gekozen hierbij heb je wel een shelly gen3 0-10v dimmer nodig met de shelly plus 0-10 reageerde deze bij mij niet. koelement komt van amazon.
de fibaro Universal Binary Sensor wil ik gaan gebruiken voor temp. monitor van de aan en afvoer leiding van de boiler en 1 op het koelelement onder de solitstate omvormer.
nu nog even wachten tot de zon weer gaat schijnen.

1 Like

Ik probeer met mijn auto lader ongeveer hetzelfde te bereiken: alle overschot de auto in.

De flow die ik heb werkt inmiddels prima.
De teruglevering is heel laag.

Misschien dat je er inspiratie van opdoet…

Back on topic. Laat de zon maar schijnen. Ik heb een 1000 watt boiler voor mijn CV gehangen. Aaangestuurd met de Robb dimmer en een Kemo M240 vermogensregelaar. Het vermogen meet ik met een qubino smart socket. Ik heb de Kemo geplakt op een heatsink en via een andere smartsocket bedien ik een ventilator diie bij meer dan 300 wart extra koeling geeft.

Wat wel opvalt dat de kemo bij zo ongeveer 70% al op de volledige stroomtoevoer zit.
Ik heb vier testruns gedaan door het dim niveau telkens met 1 % te verhogen met als uitkomst de onderstaande data

De volgende flow heb ik gemaakt om het dim niveay te bepalen:

Ik vrees dat in het echt de bolier bij hogere wattages zon lang zal pendelen om met een relatief dim niveau te nivelleren om op een 0 bij de P1 te komen, Maar dat gaan we ervaren. Voor nu super tevreden.

Voor de beveiliging zijn de volgende flows beschikbaar

Happy programming

1 Like