Boiler slimmer maken via dimmer

Ben benieuwd, ik ga dit ook maken maar dan met een 0-10V vermogensregelaar ipv pwm regelaar.

Ik heb het inmiddels gebouwd met een 2kw en een plc waar een pi regelaar inzit.

Daar zie je bij een drop van 2kw door een kookplaat een snelle reactie is, hoe ziet dat er met jou programmering uit @paul?

Hij reageert niet heel snel. Mijn flow berekent het beschikbare vermogen voor de boiler. Dat doet hij op basis van de p1 meter (als p1meter vermogen veranderd.
Wanneer ik meer of minder dan 10 watt beschikbaar heb dan verhoogt/verlaagt hij de d8mer met 4%. Daarvoor wacht hij 2 sec. Dus verlagen van 100% naar 0% duurt ongeveer 2,5 min. De flow houdt nom niet. Wanneer ik homey zondervertraging de flow laadt doorlopen kost sat teveel rekentijd.

1 Like

Mooi man, zeker bij een NIET slimme boyler. Die heb ik wel en men zegt dat je deze dan niet dom kunt maken om het allemaal beter te regelen. Erg jammer, als ik dat wist dan had ik een andere gekocht. Want deze slimme boyler werk ook niet echt slim met dynamische energie :worried:

@EdNL Welke slimme boiler heb jij?

@Tom_ten_Den
Een tesy smart modeco II
(Tesy elektrische boiler 100 liter Modeco Smart)

@EdNL Dat kan je inderdaad niet veel mee. :smiling_face_with_tear:

Jammer, ik hoopte dat je nog goed nieuws voor me had. Maar in ieder geval bedankt voor de info.

@EdNL Het enige wat je kan doen is er zelf weer een domme boiler van maken. :grinning_face:

Hoe dan?
Ik wilde elke keer stroom erop en eraf halen maar
Dat is niet goed. Tesy zegt dat dit niet verstandig is.

@EdNL Dan moet je verstand van elektra hebben. Een domme boiler is een vat met een heat element en een temperatuursensor.
De rest gooi je dus weg en maakt een nieuwe besturing.

Ps. Als je dit zelf niet kan bedenken moet je er niet aan beginnen.

Of je koopt een nieuwe domme boiler en zet deze op marktplaats.

2 Likes

Zal er nog eens over nadenken.
Bedankt voor alle hulp :grin:

1 Like

Laatst had ik ook nog wat geknutseld en dit in elkaar gezet. Uiteindelijk voor een Eddi gegaan van Myenergi omdat ik het wil combineren met een laadpaal en thuisaccu. Anders werd het toch een heel ingewikkeld samenspel.
Misschien vind ik er nog eens een mooi project voor. Het wordt aangestuurd door een 0-10V sturing en heeft een thermometer die alles uitzet als de temperatuur te hoog wordt.

1 Like

@Paul_van_Ulft Ik heb deze flow verzonnen om te gaan regelen.
Met een dimmer lijkt het prima te werken alleen heeft een lamp weinig invloed op het vermogen.
Misschien wil je het eens testen, ik moet eerst materiaal kopen om het te bouwen. :slight_smile:

Ik ga die berekening van jou proberen. (Wanneer ik thuis ben van vakantie) Lijkt me slimmer dan de stapjes die ik dw flow laat maken.

1 Like

Welke onderdelen zie ik? Wat is dat zwarte componenten op de din?

Tnx! Ernst

Gebruik je een netfilter voor de Kemo M240? Zo ja, welke gebruik je? Dit i.v.m. netvervuiling van de M240. Of heb je daar geen last van?
Wat voor module heb je links naast de Homewizard geïnstalleerd?

Dat is volgens mij een 12 volt DC supply voor temp sensors.

1 Like