Bij mij is de boiler een zonneboiler. In principe wordt deze verwarmd door een warmtewisselaar met vloeistof die circuleert door zonnecollectoren. Max temp 85 gr C. Als de 60 gr C nog niet bereikt is, en er is zonnestroom over (zoals in het voor en najaar), dan schakelt de vermogensregelaar het element in met het beschikbare vermogen. Wordt het water dan 60 gr C? Mooi! De boiler levert het water vervolgens aan de cv-ketel die, indien nodig, op gas zorgt voor de juiste temperatuur.
Ik heb de boilerregeling (M240) al weer een poosje draaien. Nu de dagen weer korter worden en er weinig zonopbrengst is. Staat de boiler weinig te draaien. Ik heb naast de boiler ook een 5kWh accu(Sessy).
Hoe gaan jullie om met deze dagen? De boiler laad hooguit op 400W en komt natuurlijk niet op temperatuur. Dit terwijl ik nu liever de regeling uit zet het overschot in de accu stop. Gebruiken jullie een andere flow voor de herst/winter ?
Ik probeer eerst de batterij vol te krijgen. Daarvan weet ik zeker dat de energie gebruikt wordt en je hoeft het dus niet van het net te halen. Als er daarna nog wat over is, dan gaat het naar de boiler. Iedere Kw/h die je daarin stopt scheelt gasgebruik (althans in mijn geval want ik heb een zonneboiler vóór de cv combiketel staan. De combiketel garandeert een tapwater temperatuur van 60 graden of meer –> legionella). Dus hier is het batterij eerst, daarna de boiler. Ik heb een 3kw batterij van Zinvolt. Die stuur ik via een ‘slimme meter simulator’ met daaraan de P1 van Zinvolt.
Een en ander wordt pas echt relevant als je niet mag salderen.
Ik volg dit topic al een tijd en stuur sinds de zomer mijn “domme” boiler aan via Home Assistant, wat al erg goed werkte.
Onlangs heb ik daar een ESP32-controller aan toegevoegd en deze voorzien van extra slimme logica.
De boiler wordt aangestuurd via een Kemo M240, maar de intelligentie zit volledig in de ESP32.
Daardoor werkt de controller nu volledig stand-alone, zonder Home Assistant, en reageert hij live op vermogensveranderingen (mijn P1-meter levert elke seconde een nieuwe waarde).
Wat er reeds ingebouwd zit:
-
Stand-alone ESP32 controller met live P1-gestuurde vermogensregeling
-
Zonne-overschot regeling met instelbare drempel, deadband en regel-agressiviteit
-
Continue, traploze aansturing van de boiler via Kemo M240
-
Legionella-regeling (dag, starttijd en duur instelbaar)
-
Handmatige force-heating
-
Slim laden op dynamische Nordpool-prijzen (uur- en kwartierprijzen)
-
All-in prijsberekening (energiebelasting, inkoopkosten en BTW)
-
Instelbaar aantal goedkope uren/kwartieren
-
Ingebouwde prijsgrafiek voor vandaag en morgen
-
Ingebouwde webserver / webinterface om alles lokaal te volgen en in te stellen
-
Open API en MQTT, inclusief automatische MQTT discovery in Home Assistant
Daarnaast kan alles via API, MQTT of de webinterface worden gevolgd en aangestuurd vanuit een domotica-controller, maar de regeling blijft ook zonder Homey of HA volledig zelfstandig werken.
Voor mij is dit een mooie stap geweest van slim schakelen naar echt dynamisch en continu regelen van zonne-overschot.
Een heerlijk project en dank aan de topicstarter voor de aanzet ,zonder dit topic was ik hier waarschijnlijk nooit opgekomen ![]()
Dat lijkt erg mooi! Daar wil ik ook graag heen. Wil je de code eventueel delen?
Ik heb er goed over nagedacht hoe ik dit project wil delen.
Voor nu deel ik geen broncode, maar wel de .bin firmware via GitHub:
https://github.com/glijie/solar-controller-firmware
Op deze manier blijven updates, verbeteringen, ideeën, bugs en verzoeken centraal, en kan het project gecontroleerd doorgroeien zonder versie-chaos.
Houd er rekening mee dat ik vooralsnog geen actieve ondersteuning geef (alleen wanneer de tijd het toelaat), maar feedback en suggesties zijn uiteraard welkom.
Wat gaaf dat je dit hebt ontwikkeld en deelt!
De vragen die ik ga stellen zullen onmiddellijk duidelijk maken dat ik een volledige leek op dit vlak ben, excuses daarvoor!
Zou je kunnen vertellen hoe de hele zet eruit ziet? Ik snap dat de feitelijke regeling van vermogen naar de boiler via een Kemo M240 gaat. Werkt dit met elke boiler?
Hoe heb je het fysiek gebouwd? De boiler en P1 meter zitten meestal ver van elkaar. Hoe communiceert de P1 meter naar de controller?
In het forum staat uitgebreid beschreven welke onderdelen exact worden gebruikt en hoe de totale set-up is opgebouwd.
Het enige wat ik ten opzichte van eerdere oplossingen heb aangepast is:
-
De Qubino is vervangen door een ESP32 DevKit C (ESP32-WROOM-32) CP2102
-
Er is bewust gekozen voor een ESP32 zodat het systeem volledig zelfstandig werkt, zonder afhankelijkheid van Homey of Home Assistant
-
De voeding is aangepast van 12 V (voor de Qubino) naar 5 V voor de ESP32
-
Er wordt gebruikgemaakt van een Kemo M240 vermogensregelaar en geen SSR
-
De Kemo M240 wordt aangestuurd via PWM, niet via 0-10 V
Over de boiler
Het systeem werkt met vrijwel elke standaard elektrische boiler, mits deze:
-
op 230 V werkt
-
is voorzien van een mechanische / analoge thermostaat
Boilers met complexe of volledig digitale vermogensregeling zijn niet geschikt. Dus boilers met digitale aanwijzing niet kopen.
Over de P1-meter en communicatie
De P1-meter, die op de slimme meter is aangesloten, wordt draadloos via het eigen thuisnetwerk uitgelezen door de ESP32.
Er loopt dus geen fysieke kabel tussen de meterkast en de boiler.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat op de plek waar de boiler staat en dus ook de Kemo M240 met ESP32 het WiFi-signaal voldoende sterk is.
Slimme meter (P1)
│
│ (verbruik / teruglevering)
▼
P1-lezer (Youless / HomeWizard)
│
│ (via thuisnetwerk)
▼
Solar Controller (ESP32)
│
│ (laagspannings regelsignaal)
▼
Kemo M240 vermogensregelaar
│
│ (regelbaar 230V)
▼
Elektrische boiler
Helemaal helder. Dank voor deze uitgebreide toelichting!
Mijn huidige boiler gaat nog wel een paar jaar mee (Ferroli Aqua 90 warmtepomp systeem met een PV ingang waardoor ik zonnestroom wat meer kan benutten), maar ben mij ondertussen aan het oriënteren op een nieuw systeem welke beter zonnestroom benut.
Heel mooi stukje software, ik ben ook al tijden bezig om dit
@seiko het lijkt me een mooi stuk software om mee aan de gang te gaan. Ik heb het .bin bestand ook geflashed naar een ESP32, maar krijg geen Solar Controller wifi te zien. Wat zie ik over het hoofd?
Niks, Ik had alleen de files toegevoegd welke alleen goed zijn voor updates.
Ik heb nu in de laatste release een extra file gezet welke je moet gebruiken:-)
Zie ook commentaar op je vraag op Github.
Succes!
@seiko bedankt, nu lukt het inderdaad wel om het netwerk te vinden en in te loggen. ![]()
Ziet er goed uit, meteen maar een Homewizard P1 meter besteld.
Indien geïnteresseerd en je gebruikt Homey dan een is er ook een APP voor. Moet alleen geïnstalleerd worden via Homey CLI.( staat niet in Homey App Store)
Hier downloaden.
Die app lijkt me echt heel interessant alleen ben ik niet zo goed met Homey CLI. is het ook mogelijk deze in de app store te krijgen? denk dat veel mensen hier naar zoeken.
het lijkt moeilijker dan dat het is.
Snelle installatie Homey app (Windows – CMD)
Eerste installatie (windows)
-
Installeer Node.js (LTS)
Node.js — Download Node.js® -
Open CMD (Opdrachtprompt)
-
Installeer Homey CLI
cmd (indien nog niet open)
npm install -g homey -
Log in op Homey
homey login -
Download & pak de app ZIP uit
-
Ga naar de app-map
cd C:\pad\naar\app-map —> dus locatie waar je de zip hebt uitgepakt en waar de app.json bestand staat -
Installeer dependencies
npm install -
Installeer de app
homey app install
Update ( gebruiken bij update)
cmd
cd C:\pad\naar\app-map
npm install
homey app install
@seiko ik werk nu met Home Assistant, dus ga proberen die integratie werkend te krijgen.
Ik gebruik zelf ook HA, MQTT aan en gegevens invullen en dan zou het een en ander zichtbaar moeten worden.