Boiler slimmer maken via dimmer

Hoi, volgend jaar (duurt nog ff) loopt mijn energiecontract af en daarom wil ik me vast verdiepen in het zelf consumeren van mijn energie. Dit topic vind ik erg interessant! Ik vraag me alleen af of mensen ervaring hebben met een zo’n boiler systeem in combinatie met een accu.

De accu wil ik liever direct met mijn HomeWizard P1 meter laten praten, maar ik ben bang dat het hele gebeuren gaat pendelen. Is mijn angst terecht of gaat dit gewoon stabiel werken? (Zo ja…. Hoe dan!? :slight_smile: )

Of het wel of niet gaat pendelen ligt helemaal aan de logica die je gebruikt. Samen zomaar zonder externe sturing/bewaking gaat niet werken.

toch maar een homey aangeschaft en de app met bovenstaande beschrijving kunnen installeren. :smiley:
In de app krijg ik echter geen apparaten te zien en kan er ook geen toevoegen, kan je uitleggen hoe ik de controller erin krijg?

Heb je hier iets aan?
Benodigde hardware:

@Beek73 Wat zie je na installeren? Als je naar alle geïnstalleerde Apps ga daar zou je de app Solar Controller tegen moeten komen. Als deze er staat dan is ie in iedergeval goed geïnstalleerd.

Daarna als de esp reeds draait kan je bij apparaten op plus drukken → nieuw apparaat →solar controller →apparaat en doorklikken tot ie geïnstalleerd is. Als je het apparaat lang ingedrukt houd en het wielletje rechtsboven aanklikt dan kan je bij host het IP adress invullen.

Dan is ie gekoppeld.

Vraag me af waarom ben je van Home assistant afgestapt, werkte het daar niet?

ik heb hem werkend, ben door de bovenstaande handleiding heengegaan.
Ben overgestapt naar homey om een simpler systeem te hebben wat ook door de rest van het gezin begrepen wordt.

bedankt voor je support!!

@seiko Ik heb de temperatuursensor nog niet geinstalleerd of aangesloten op de ESP32, dus wellicht dat ik daar nu ook die opties nog niet zie. Maar wat me uit je documentatie nog niet helemaal helder is wat je regeling allemaal met die sensor doet:

• Zet je voor legionella beveiliging als je een sensor hebt, de “PLANNING” uit en alleen de “Temperatuurmodus” aan
  • Als de dag ervoor bijv die temperatuur bereikt is, wordt dan de legionelle beveiliging overgeslagen (om onnodig energie verbruik tegen te gaan), en na bijv. een week lang die temperatuur niet bereiken, de legionelle beveiliging gestart?
  • stopt de standaard regeling als er een ingestelde temperatuur bereikt is?
  • zo ja, moet ik neem ik aan die temperatuur instellen net onder de temperatuur die de potmeter van de boiler zelf zou doen “afslaan”
  • stel dat mensen geen sensor hebben, of een te hoge ingestelde waarde, dan slaat de boiler dus af op zijn eigen instelling/beveiliging maar staat je KEMO wel vol te sturen. Als dan de water temperatuur zakt, en de boiler zijn element weer aanzet, krijgt de KEMO een opdonder, of kan dit gewoon?
  • Stel dat mensen geen sensor hebben, of een te hoge ingestelde waarde, dan slaat de boiler dus af op zijn eigen instelling/beveiliging maar staat je KEMO wel vol te sturen. Dit kost omdat er geen daadwerkelijke stroom loopt niet meer stroom van de kemo/regeling zelf, dan wanneer de PWM naar 0% zou gaan omdat de temp bereikt is.?

Ik zie tegenwoordig ook deze verwarmingselementen voorbij komen, met een WiFi module. Iemand ervaring mee.

HEA•THOR IoT element dynamische tarieven - Groene Hoed Duurzaam

Elektrisch verwarmingselement 3kW Smart - Boilergarant

Kende ik nog niet… Het lijken wel aan/uit elementen zonder "dim"functie te zijn.
Dat zou betekenen dat een (oude) boiler, aangestuurd via een slim relais dezelfde mogelijkheden heeft.

@Priknr1

• Ja, in de code zijn planning en temperatuurmodus twee aparte opties. Als je temperatuurmodus gebruikt hoef je planning niet aan te zetten, maar ze sluiten elkaar niet hard uit in de code. Beide kunnen technisch tegelijk aan staan. Kort gezegd: als temperatuur recent gehaald is, wordt planning tijdelijk overgeslagen.

• Ja, er zit logica in die bijhoudt wanneer de temperatuur voor het laatst gehaald is. Als die binnen de laatste 7 dagen gehaald is wordt een legionella run overgeslagen. Wordt die temperatuur 7 dagen niet gehaald, dan start de legionella cyclus weer.

• Ja, als een temperatuursensor actief is en de ingestelde temperatuur wordt bereikt, dan wordt verwarmen gestopt door de regeling. De PWM wordt dan teruggezet.

• Ja, dat is hoe het bedoeld is. De regeling stopt op de ingestelde temperatuur in de software, dus die moet onder de mechanische thermostaat van de boiler liggen om netjes samen te werken.

• Ja, dat kan. Als de boiler intern weer inschakelt terwijl de PWM nog op 100% staat, krijgt de Kemo in één keer weer volledig vermogen te verwerken. In de praktijk kan de Kemo dat aan. Datasheet zegt: “Switching-on: soft start”

• Ja, in die situatie blijft de PWM actief, maar er loopt geen stroom door het element. De controller zelf en de Kemo gebruiken alleen hun eigen kleine verbruik ~3 watt.