Airco daikin en warmtepompboiler automatisch aansturen

Beste,

Ik heb nog geen ervaring met homey, vandaar mijn vraag.
Ik heb namelijk zonnepanelen liggen en wil graag mijn eigen verbruik verhogen door gebruik te maken van een slimme sturing. Ik zou graag bij injectie de warmtepompboiler extra laten verwarmen en nadien of bij voldoende injecte de airco laten bij aanspringen. deze airco´s zijn reeds verbonden met de ONECTA app, en wat ik lees kan je dan ook via homey de airco´s aansturen. klopt dit? Wat heb ik daarnaast nodig om te communiceren met digitale meter en hoe schakel ik de warmtepomp boiler? deze heeft namelijk enkel een off grid-contact (dus moet effectief aangestuurd worden door een schakelend contact)

Welkom Jorne,

Mits jouw specifieke airco model wordt ondersteund, ja.
Dit kun je meestal in de homey.app store vinden middels de zoekfuctie.
https://homey.app/en-nl/app/climate.onecta.daikin/Daikin-ONECTA/

Voor 12-36VDC gevoede Shelly Uni (wifi) of 9-30VDC gevoede Fibaro smart implant (zwave).
Dit zijn beide relais met 2 potentiaalvrije contacten.
Een ‘echte’ drukknop kun je evt. vrij simpel met een Switchbot bedienen.

Let er op dat een warmtepomp niet is gemaakt om te pas en te onpas aan/uit gezet te worden

Het is dan handig om te weten of vandaag of morgen meer dan X zonenergie kan worden verwacht, zodat je de WP enkel laat aanzetten als het flink zonnig wordt.
Er is een today&next-day zonvoorspelling, deze zou ik gebruiken om al te bepalen of de boiler aan mag:


Op veel meters past een P1 meter. Ik heb de HomeWizard, werkt perfect (1 vd goedkoopste ook nog)
Deze update huidig stroomgebruik iedere seconde.
De ‘huidig gebruik’ waarde is erg handig, deze kan nl positief en negatief zijn.