Ik heb niet speciaal iets op de warmwater leiding maar ik heb een vochtsensor in de badkamer en een watermeter van Homewizard. Als de watermeter loopt en de luchtvochtigheid loopt op gaat de mechanische afzuiging draaien. Ik zou dus de beginstand en eindstand van de watermeter kunnen gebruiken om te berekenen hoeveel water is gebruikt.
Maar als ze meteen water gebruiken in de keuken komt dat ook bij het totaal op.
Simpel verhaal;
Ik heb in 2 situβs al toegepast een smartplug 16A, die meedanst met het uurtarief en batterij %. Op waterflow detectie boiler aan/uit is kansloos, immers de boiler heeft tijd nodig het verbruik op te warmen, dat kan hij nooit in alleen in de tijd van de flow.
Ik heb 2 sensoren van smartgateway, op de stadsverwarming en de watermeter. Dan als er gedouched wordt zie ik meteen hoeveel water gebruikt wordt en hoeveel energie om te verwarmen.
Mss kun je voor het douchen iets op je gas meter zetten, een temperatuur sensor op de leiding die naar de douch gaat, een watermeter plaatsen en een bewegingssensor in de douche.
Voor je boiler zou je gewoon een schakelaar tussen kunnen zetten en dan met een geofence dat ding uitzetten als je langer dan een uur van huis bent op weekdagen oid.
Je kan een shelly schakelaar gebruiken, en daarbij de DS18B20 temperatuur sensoren aansluiten met de addon.
En misschien nog wel 1 sensor door de isolatie krijgen om die op je boiler te plaatsen.
Shelly addon Shelly Plus Add-on β Shelly Europe
hier kan de addon op Shelly 1PM Gen4 β Shelly Europe
totaal 5 sensoren dacht ik erop aan te sluiten