Homewizard P1 meter Ethernet verbinding ipv WIFI

Een hele goedeavond,

Ik heb een vraag.
De Homewizard WIFI P1 meter wordt met WIFI verbonden. Dit werkt, maar ik vind het niet optimaal. Daarnaast staat er in de meterkast een ethernet switch. Dus ik wil heel erg graag mijn P1 meter aansluiten via Ethernet ipv via Wifi.

Er bestaan meerdere ethernet to USB C adapters (onder andere voor Chromecast). Hiermee kan je heel eenvoudig een apparaat voeden en voorzien van een ethernet verbinding

Heeft er iemand ervaring mee, of dit al werkend gekregen? Werkt iedere USB Ethernet (voeding) adapter?

Ik hoor het graag, ben benieuwd.

En wil dan graag voor mijn watermeter (onder/in de vloer) hetzelfde doen, want daar is de WIFI helemaal prut.

Volgens mij werk alles van Homewizard via Wi-Fi.
Want je kan alles alleen met de app. verbinden.

De watermeter zit hier ook onder een luik in de hal met een kelder isolatie van die aluminium ballonnen en toch heb ik redelijk ontvangst.
De router zit 1 laag hoger en ~7 van elkaar.

Ik kwam deze tegen:
https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-wt32-eth01/
(Heb geduld, site is wat traag)

Werkt hoogstwaarschijnlijk prima met Homey met de app ESPhome

Volgens mij heeft de HomeWizard P1geen bekabelde ethernet aansluiting, dus gaat dat niet lukken.

Even voor de duidelijkheid: dat een apparaat een USB poort heeft voor opladen/voeding betekent niet dat dat apparaat automagisch via Ethernet werkt als je er een USB-naar-Ethernet dongle op aansluit.

2 Likes

Laptop, telefoon, Chromecast Audio, Homey en nog veel meer netwerk spul ondersteunt het.

Daar Home wizard netwerk spul is, lijkt het mij logisch dat dit ondersteunt wordt.

Maar blijkbaar heeft nog niemand dit geprobeerd en/of werkend gekregen.

Ik ga HW contacten, vind persoonlijk dat dit zou moeten werken en hiervoor ondersteuning aanwezig zou behoren te zijn.

Ga de info hier terug koppelen.

En ze zijn het alleen even vergeten te vermelden op de productpagina, zeker?

Mijn verwachting is dat de reactie je zal teleurstellen.

1 Like

Ik verwacht ook dat het nog niet zal werken. Prima reden om niet met Home wizard spul te blijven werken, voor mij persoonlijk.

Home Wizard P1 meter en Home Wizard watermeter ondersteunen GEEN ethernet USB C adapter.

Of dit middels firmware of in toekomstige modellen mogelijk wordt gemaakt, laat ik weten zodra deze info bekend is!

Voor mij persoonlijk lijkt het erop dat ik naar andere oplossingen ga kijken, want ik wil niet gebonden zijn aan WIFI devices op plaatsen waar het WIFI juist verder niet van belang is. Maar dat is puur persoonlijk.

Ik weet niet wat je bedoeld met andere oplossingen, maar kijk dan naar het complete plaatje. Dus niet alleen naar het apparaat dat de meter uitleest maar ook naar hoe je het aansluit op Homey. Dat betekent dus specificaties lezen.
Maar zoals je in je eerste post al aangeeft moet je met name bedenken welke transmissietechnologie gaat gebruiken. Kabel, draadloos, G4, G5, LORAN, etc…

Met andere oplossingen, bedoel ik producten die hetzelfde doen, maar wel over een ethernet aansluiting beschikken, zoals het voorbeeld wat Peter_Kawa heeft gegeven.

Home Wizard is leuk, heeft een redelijk prettige app, maar op dit punt schiet het voor mij te kort. Daarom de eenvoudige overwegingen om naar iets anders te gaan kijken, of ze moeten met een oplossing binnen redelijke termijn komen.

Als je daar een switch hebt kun je natuurlijk ook een accesspoint inpluggen als je veldsterkte daar niet genoeg is. Die AP hoeft enkel 2.4 Ghz te hebben en 100 Mbit is al overkill. Problem slovend

1 Like

Of je neemt de Youless.
Dan houd je al je gegevens ook nog eens lokaal

Uit nieuwsgierigheid heb ik de wifi versie β€˜Slimmelezer’ besteld, werkt perfect via ESPHome.