P1-meter icm Homey (geen pro)

Sinds afgelopen najaar trotste gebruiker van de Homey Bridge icm. Homey. Ondanks de beta waarbij veel functionaliteit nog in ontwikkeling is maak ik er veelvuldig gebruik van.

Binnen het voordeel ‘alles-in-één app’ mis ik tot nu toe het meeste de ondersteuning van een P1 meter (slimme meter in meterkast) icm. Homey Energy.

Nu energiebesparing (geforceerd) helemaal hot is geworden zou het echt top zijn om de actuele opbrengst van mijn zonnepanelen samen met het verbruik van de tijdelijk aangeschafte convectorkachels inzichtelijk te hebben (echt voordeliger dan cv/gas?).

Los van mijn huidige Klik-aan-klik-uit P1 inzage (zeer beperkt) geen ervaring met losse hardware.

Is er al zicht op ondersteuning? En welke is straks als eerste aan buurt? (bijv. de Plugwise Smile P1) Waar hebben jullie de beste ervaring mee?

Ik gebruik sinds gisteren HomeWizard Wi-Fi P1 Meter. Tot nu toe werkt het prima.
Daarvoor had ik op mijn Synology nas een P1 kabel met Domoticz.
Nooit doorgepakt om het in Honey zichtbaar te maken.

Succes met je keuze

1 Like

Dat is vreemd dat je het werkend hebt want de homewizard app is er naar mijn weten alleen voor de Homey pro.

Helemaal overheen gelezen. Ik heb inderdaad een pro. :grimacing:

Hi Annejan,
De P1 meters gebruiken gewoonlijk locale wifi of ethernet. Ik weet niet of er Bluetooth versies bestaan.
Met locale wifi / LAN apparaten kan Homey bridge niet verbinden (in tegenstelling tot de Pro). De wifi is enkel voor de koppeling met “de cloud”.

(Ik denk) de enige mogelijkheid is een API koppeling naar 1 van de energie inzicht sites, én dat iemand daar dan een app voor schrijft, én dat diegene als “verified developer” wordt toegelaten door Athom, én er ook nog €100,- p/j fee voor Athom voor wil doneren…

Er is een duidelijke grens tussen wat een Homey cloud kan, en wat een Pro kan.
Het prijsverschil is verklaarbaar.

“De Pro is voor jou, de bridge voor je buur/maat/moeder om zo eenvoudig mogelijk, zonder technische kennis de lampen te automatiseren”.
Hier wordt het precies uitgelegd:

Dank voor je uitleg Peter! Met mijn technische achtergrond snap ik dat de API (bijv. de open-api van Homewizard) via de cloud loopt. Toch staat Homey Energy ook onder ‘Homey’ hoog bovenaan de lijst van functionaliteiten/USP’s. Kan me niet voorstellen dat we afhankelijk van een externe developer moeten zijn.

Ik neem een gokje door alvast een Homewizard P1 aan te schaffen. Hopelijk snel ondersteuning vanuit Homey!

Oh?

Uh…

Had me hier nog onvoldoende over ingelezen. API icm. Energy+ (abbo en app) deed mij in eerste instantie denken aan een cloud-oplossing.

Zou ik niet doen. Kans is klein dat het ooit gaat werken. Zoals Robbert al zegt werkt de API van de p1 dongle van Homewizard alleen lokaal en dus niet via een cloud.

Je kan hem natuurlijk wel gewoon gebruiken met de Homewizard app. Die overigens heel goed werkt.

1 Like

Heb je nog extra hardware nodig als je de home wizard P1 meter neemt? Of stop je de meter alleen in de P1 poort en gaan op je homey?

De HomeWizard P1 inmiddels voor de 2e keer aangeschaft (thuis en nu ook kantoor), top ding icm. goede native Energy+ app! Gebrek aan integratie met Homey (basic, dus niet Pro) neem ik voor lief.

De P1 wordt meestal gevoed via de P1 aansluiting.

Ik heb enkel de HW app op m’n telefoon gezet, de P1 gekoppeld, en dan moet je de “Lokale API” switch aanzetten (als dat nog niet het geval is)

Telefoon app:

Daarna moet je de banaan aan Homey kunnen koppelen

Een beetje late reactie, maar heb het druk en druk gehad.
Maar bedankt voor je uitleg. Ik heb hem sinds 2 weken nu ook de home wizard en hij werkt echt goed. Grappig om de grafieken te zien, en om te zien wat er gebeurt als je bv de oven, frietuurpan of wat dan ook aan zet. Me vriendin vind het wat minder, heb gezegd dat ze kouder en korter moet douche, scheelde gas :rofl:

1 Like

Zelfde probleem hier. Allebei in zelfde netwerk. Benaderbaar via ip. Werkt prima in de app, maar homey wilt niet koppelen. Local api staat aan. Heeft voorheen prima gewerkt. Sinds vandaag steeds offline. Opnieuw gekoppeld, homey ptp gedaan en de dongle van de stroom gehad. Dongle werkt in de homewizard app prima. Wat kan de oplossing wezen ??
Diagnose : 6c296a50-987a-420a-a701-ee9512f9b59b
Gr. Mark

Hoi Mark, wellicht heb je het al lang gevonden, maar ik kwam ook hier vanwege dezelfde problemen.
Bij mij was de oplossing de Lokale API knop (die default “aan” stond in de Homewizard app) even uit te zetten → de Homewizard app te sluiten → opnieuw de APP te openen en de lokale API weer “aan” te zetten.
Hierna Homey laten zoeken en daar was ie weer!
Hoop dat iemand er iets aan heeft.