Sinds een jaar eigenaar van een homewizard p1 meter. Tot mijn verbazing krijg ik vandaag een mail waarin staat dat ik bij hen een abonnement moet afnemen omdat ze anders mijn data van het afgelopen jaar verwijderen. Ondanks dat de kosten niet hoog zijn ben ik hier principieel op tegen.
Ik heb dat apparaat gekocht en vind dan ook dat ik ten alle tijden zelf toegang moet hebben tot alle data die het verzameld heeft. En helaas is er ook geen optie om de data lokaal op te slaan.
Voor de homewizard heb ik zelf nog Domoticz gedraaid op mijn raspberry pi. Helaas bleek die informatie destijds niet inleesbaar voor Homey.
Hier dan ook de vraag om advies voor P1 meters die geen (verborgen) abonnementskosten met zich meenemen.
Edit:
Blijkbaar had ik notificaties op dit topic uit staan. En ik maar denken dat er geen reacties zijn geweest xD Allen dank voor het reageren en de adviezen die gegeven zijn.
ik gebruik al vele jaren op meerdere adressen plugwise p1 van nederlandese bodem als ze nog niet opgekoacht zijn . hij heeft homey app . geen abonnement daar heb ik ook een gruwelijke hekel aan . en ik heb vanaf 2020 gegevens toen heb ik hem gekocht
Ja, herkenbaar dat platforms opeens toch overgaan op een abonnement systeem.
Voor mij reden om mijn verbruiks data niet aan 1 systeem te koppelen. Ik gebruik Homey en Domoticz en ben inmiddels al drie keer geswitcht van P1 uitleest hardware, met behoud van historie:
@Z0tteke
Een een onafhankelijk, lokaal draaiende P1 dongle is dan een, of de, betere keus. SlimmeLezer+ bijvoorbeeld van Marcel Zuidwijk
(voorzover ik kan overzien een particulier initiatief).
Er is ook een Homey app voor.
Deze draait nu een jaar probleemloos bij mij, naast de HW dongle.
Homewizard is niet ineens overgestapt op abonnementen. Die hebben ze al vanaf de introductie van de P1 meter. Zonder abonnement werkt het gewoon, maar je kan niet verder terug dan 1 jaar. Wil je je data langer bewaren dan heb je een abonnement nodig. Daarnaast kan je ook je data exporteren uit Homewizard ( Hoe exporteer en gebruik ik .CSV data | HomeWizard Helpdesk ) Het is ook (als je nog geen abonnement hebt) zichtbaar in de app en het is ook op de website terug te vinden (“Upgrade naar Energy+”). Nee ik werk niet voor Homewizard en wordt ook niet gesponsord, maar ik ben wel van de feiten
Waar spreken we over zeg. 0,99 € per maand. Kan je wellicht zelf je data niet eens voor hosten. Ik dacht niet dat HW een filantropische instelling was. Je kan ook Insights gebruiken op Homey, maar nog beter zoals ik doe, de lange termijn data als backup in InfluxDb + Grafana steken. Is mijns inziens netter dan Insights. En ja ik heb ook het HW abo.
Het is al vanaf het begin bekend dat er een plus abonnement is, waarbij de data langer dan een jaar opgeslagen wordt, dit had je kunnen weten.
Daarnaast gebruik ik het plus abonnement om de data te exporteren en de sockets automatisch, slim te kunnen schakelen. Daarnaast kan ik 3 fasen zien, ook heel handig. Als laatste gebruik ik de mogelijkheid om een aantal zonnedaken te monitoren, want met dat abonnement kan je nogal wat omvormer-cloud informatie uitlezen.
Voor mij is dat die 12 Euro per jaar waard.
Vanuit de fabrikant gezien kan ik me voorstellen dat er een tarief per maand / jaar is om de kosten van de opslag te dekken.
Al met al ben ik tevreden met die opties, ik werk niet bij de leverancier, maar wil wel de feiten even op een rij gezet hebben.
JJJLLL
Ik gebruik ook al jaren de Plugwise P1, met de app in Homey werkt dat prima.
Dagelijks trek ik de data van mijn verbruik (water, electra, gas, solar opwek en teruglevering) uit de app en sla dit op in mijn eigen Excel sheet. Ongeacht of mijn Plugwise data in de cloud staat heb ik het altijd lokaal sinds ik er mee begon in 2019. Je kunt het zo mooi maken als je wilt maar je hebt nooit de garantie dat iets gratis blijft zodra ze een mooi verdienmodel zien… die paar minuten per dag dat ik het dan overklop in mijn eigen spreadsheet is dan voor mij geen issue.