Plugwise P1 (v3) vs Youless LS120 ervaringen?

Voor mijn homey tijd gebruikte ik een homewizard + Wattcher om ons stroomverbruik in te zien. Inmiddels alweer een tijdje over op een homey en inmiddels met een slimme meter is het tijd om eens over te gaan op iets wat via de P1 poort door de homey uitgelezen kan worden.

Nu twijfel ik tussen de plugwise P1 (v3) en de youless LS120. Ik ben erg benieuwd welke jullie gebruiken en wat jullie ervaringen hiermee zijn? wellicht wat voor en nadelen :slight_smile:

Ik wil graag beginnen met het dagelijks en totale stroom/gas verbruik weer te geven. in de toekomst zou het mooi zijn als er zonnepanelen komen dat die ook vermeld worden, maar volgens mij geven beide apparaten alleen het verschil in productie en verbruik weer? en kan ik beter een app gebruiken die rechtstreeks uit de omvormer uitleest?

Sorry, dit valt een beetje buiten de vraag, maar wil dit als goedkope optie toch melden:


// Vars to store meter readings
long mEVLT = 0; //Meter reading Electrics - consumption low tariff
long mEVHT = 0; //Meter reading Electrics - consumption high tariff
long mEOLT = 0; //Meter reading Electrics - return low tariff
long mEOHT = 0; //Meter reading Electrics - return high tariff
long mEAV = 0; //Meter reading Electrics - Actual consumption
long mEAT = 0; //Meter reading Electrics - Actual return

long mVL1 = 0; //Meter reading Electrics - Voltage L1
long mIL1 = 0; //Meter reading Electrics - Current L1
long mVL2 = 0; //Meter reading Electrics - Voltage L2
long mIL2 = 0; //Meter reading Electrics - Current L2
long mVL3 = 0; //Meter reading Electrics - Voltage L3
long mIL3 = 0; //Meter reading Electrics - Current L3

Ik heb een Plugwise P1 en die doet het erg goed en betrouwbaar

geen probleem, alle input is welkom :slight_smile: ik ga het bekijken. dank je.

1 Like

Beide apps doen hetzelfde mbt gas en energie meting.

De youless is flexibeler qua inzet, want kan ook water meten of andere pulsmeters inlezen. Verder kun je bij youless kiezen om geen data de cloud in te sturen.

De plugwise p1 heeft als voordeel dat hij wifi heeft, en dus niet bekabeld aangesloten hoeft te worden. Bij plugwise wordt je data altijd naar de cloud gestuurd.

Zonnepanelen kun je inderdad het beste rechtstreeks vanuit de omvormer uitlezen. Alternatief is een S0 puls tussenmeter, en die aansluiten op de youless. Maar dan moet je tussenmeter wel vlakbij je smartmeter zitten ivm bekabeling naar de youless.

1 Like

Als je een beetje handig bent met computers, dan kan je ook kiezen voor een Raspberry Pi gebaseerde oplossing.

Met daarop de Ztatz P1 monitor software. https://www.ztatz.nl/p1-monitor/

Ik heb hiervoor gekocht:
1 x Raspberry Pi Zero W € 15,95 euro (met ingebouwde wifi)
1 x Raspberry Pi Zero Behuizing Transparant € 2,95
1 x Raspberry Pi Geheugenkaart 16GB MicroSDHC Kaart € 8,99
1 x 2A Micro-USB voeding € 7,99
1 x Micro USB Otg Adapter € 3,99 (nodig voor usb aan te sluiten op de Pi Zero W
1 x P1 USB kabel € 19,95

Meeste kan je hier kopen: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel

Daarna de app voor Homey installeren en koppelen op ip basis: https://homey.app/nl-nl/app/com.burnacid.ztatz/ZTATZ/

Werkt perfect en veel gedetailleerde informatie beschikbaar.

Ik had voor mijn domotica een pi3 deze nu gebruikt om ztatz te draaien.
Maar anders zou ik voor de plugwise p1 v3 gegaan zijn.

@jeroenz kan ztatz op een pi zero draaien?
Word volgens mij niet echt ondersteund door ztatz

@SpikeHome het wordt niet officieel ondersteund maar draait prima erop. Deze week nog nieuwe versie erop gezet.

1 Like

Ik heb een Plugwise P1. Ik kan niet vergelijken met de Youless, maar de Plugwise werkt prima. Hoewel de integratie met Homey goed werkt, is Homey wel erg beperkt in rapportage. Homey kan wel weergeven hoeveel stroom je op dit moment gebruikt en toont de voortgang van de meters etc, maar als ik gewoon wil weten hoeveel kwh ik gebruikt heb per uur/dag/week/maand, dan gebruik ik de app van Plugwise zelf. Die app kan dat soort zaken veel beter weergeven. Voor Homey is er wel een app “Power by the Hour” die totalen per periode weergeeft, maar daar zit altijd best een grote afwijking in.

tja ZTATZ ziet er wel leuk uit.

1 Like

@Gruijter, dank je! De cloud optie wel/niet gebruiken is inderdaad nog een vraagstukje, had ik nog niet over nagedacht :slight_smile: Youless upload naar enelogic toch? zit daar nog verschil in gebruikersgemak vergeleken met de plugwise?

@Jeroenz, beetje handig ben ik zeker wel en wil ook al tijdens eens met een raspberry knutselen, helaas ontbreekt het aan tijd :frowning: en weet niet of dit dan een verstandige keuze is :slight_smile: haha… maar ga het zeker even bekijken, dank je!

@Tycho, zou voor mij ook een werkbare werkwijze zijn. vlug even kijken via de homey app, wil ik meer info dan de plugwise app!

@SpikeHome, dit is dus een screenshot van de ZTATZ app op een pi zero? ziet er idd wel goed uit. je hebt verschillende tabbladen waarmee je dus ook verbruik en levering kunt inzien? je geeft dus ook de opbrengst van je zonnepanelen hierop weer?

Ik denk dat je de gegevens verkeerd leest. In Insights zie je altijd de exacte totalen van de vorige periode. De totalen van bijv. de huidige dag tot op dit moment zijn altijd exact te zien in het device scherm.

Ja, youless kun je optioneel laten uploaden naar Enelogic. Je kunt daar gratis een beperkt abonnement nemen. Ik geloof dat je dan max 6 maanden historie hebt en netjes in grafieken weergegeven. Als je langer data wilt bewaren moet je betalen (of gewoon op Homey de data af en toe exporteren met de Export Insights app).

Ik weet niet hoe lang plugwise de data voor je (en zichzelf!) gratis bewaart. Ik denk eeuwig, maar dat zou je moeten checken.

Je hebt gelijk! Nu ik nog even goed zit te kijken, klopt de data voor de Plugwise inderdaad wel in de app “Power by the hour”.
Bij mijn zonnepanelen klopte de data niet, maar dat komt denk ik doordat de meter van mijn zonnepanelen ĂĽberhaupt niet klopt. Het huidige vermogen klopt wel, maar de meter loopt niet correct op.

1 Like

Zie hier voor de oorzaak: [APP][Pro] Power by the Hour: Insights per hour, day, month and year - #106 by Gruijter

Net een leuk artikel gevonden over Plugwise Smile P1:

1 Like

dat is wel een leuk artikel idd, denk dat ik ook wel voor een plugwise ga :slight_smile: dank voor alle info!

Dank je! Nu ik weet hoe het werkt, kan ik de data alsnog wel gebruiken door de waarde gewoon elke dag in een variabele op te slaan. Voor mijn use-case voldoende.

Ik gebruik hiervoor een Rpi met Domoticz, Domoticz app op Homey installeren en voila :+1:t2:

Ik ben begonnen met plugwise, vorig jaar verhuisd en toen werkte deze ineens niet meer. Had te maken met de nieuwste versie van smartmeter.

Helaas toen een nieuwe plugwise moeten kopen ( wel met coulance van plugwise ) echter hebben wij zonnepanelen op het dak liggen en plugwise ziet alleen totaal ( opbrengst - gebruik ) en niet apart.

Wij hadden al een tussen meter bij de zonnepanelen en daarom gekozen voor youless, die zowel p1 als tegelijkertijd pulse uitleest en heel erg mooi de data scheid. Ik heb er voor gekozen om firmware van enerlocic hier op te zetten. Dus data gaat naar enerlocic, maar parallel ook nog naar homey.

Op deze manier heb ik het beste van alles te pakken.

Ciao Marco

1 Like