Homewizard Energylink vervangen door wat?

Ik maak nog gebruik van de oude Homewizard met Energylink voor het monitoren van de P1 meter, kWh meter zonnepanelen en watermeter.
image

Ik zou deze oude apparatuur graag willen vervangen, omdat Homewizard er jaren terug plots de stekker heeft uitgetrokken en er geen ondersteuning meer op is. Na veel zoeken kom ik uit op meerdere apparaten zoals b.v. plugwise of youless, waarvan je er soms 2 nodig hebt om hetzelfde te kunnen bereiken.

Dus ik wil:

  • Elektra en gas meten via de P1 poort
  • Zonnepanelen meten via een bestaande kWh meter
  • Water meten

Wie kan mij adviseren wat ik het beste kan gebruiken?
Het liefst zonder vendor lock-in en een betrouwbaar bedrijf met lange ondersteuning.

Ikzou dan toch gaan voor de Homewizard WiFi P1 ( see : https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/ )
Zelfde kwaliteit en eenvoudig binnen Homey tegebruiken.

Wat je zoekt is er niet (meer). Je ontkomt bijna niet aan losse units voor P1 en of S0 (zon kWh meter).
Ik heb mijn Energylink inmiddels ook met pensioen moeten sturen (best wel knap na 15 jaar).

Als je echt geen vendor lock wilt dan zal je zelf moeten knutselen met Arduino’s /ESP. Er is genoeg te vinden op internet met voorbeelden en firmware die je kan flashen. Dan ben je helemaal vrij/los van welke leverancier dan ook.

1 Like

Eens met Johan. Ik had ook de oude Energylink. De Homewizard P1 meter werkt prima en in combinatie met Homey heb je zonder extra betaling alle informatie die deze meter biedt.

1 Like

Waar heb jij hem mee vervangen?
En gebruik je ook een losse kWh meter van Homewizard?
Ik wil namelijk mijn zonnepanelen apart en realtime blijven meten.

Ik ben de developer van HomeWizard app voor Homey dus heb de P1 dongle en de kWh meter en watermeter nu. Support voor de Energylink blijft gewoon doorgaan in mijn app.

Bedankt voor de info en ik ga me er eens in verdiepen. Wellicht is Homewizard toch de meest praktische optie.