Koppeling Homewizard 3 fasen meter aan Homey Energy Dongle

Achter mijn zonnepanelen staat een 3-fasen meter. Deze 3 fasen meter stond vroeger gekoppeld aan de Homewizard via de Homewizard Energylink. De Homewizard is inmiddels overleden. Ik overweeg nu de huidige 3 fasen meter te vervangen door de Homewizard 3 fasen meter (WiFi) Ik wil graag de informatie uit de Homewizard 3 fasen meter gebruiken als input voor de Homey Energy Dongle. Heeft iemand en idee of dat mogelijk is en op welke wijze dat gerealiseerd kan worden.

De Homey Energy Dongle is een P1 meter, dus plug je in je DSMR meter van je netbeheerder.
dat staat lost van een andere meter die je gebruikt , bijvoorbeeld voor het meten van de echte opbrengst van je panelen.
M.i. combineert je Homey Energy dashboard die informatie maar zit er tussen de dongel en de 3F meter zelf geen koppeling.
En of je nu de Homey Energy Dongel gebruikt in je P1 meter of een van Homewizard of nog een andere zal niet zo veel uitmaken.

Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt. Ik heb 2 omvormers van mijn zonnepanelen. 1 omvormer heeft een wifi verbinding en de tweede niet. Ik maakte gebruik van de Homewizard om de totale productie van mijn zonnepanelen te monitoren met een 3 fasen meter die in de aanvoer van de omvormers naar mijn schakelkasten zit. Deze meter zat met een kabeltje met mijn EnergyLink verbonden, waardoor ik alle info bij elkaar had. In het verleden deed ik alles met de Energylink van Homewizard. Nu de Homewizard weg is kan ik dus de totale opbrengst van al mijn zonnepanlen niet meer inzichtelijk maken. De huidige meters hebben geen wifi. Ik zag nu de 3 fasen meters van Homewizard die een WiFi faciliteit hebben. Ik zoek nu dus naar een manier om deze info te combineren met de info van de Energy Dongle. Het mooiste is natuurlijk als dat net als de wifi aansluitingen van de wifi- omvormers gekoppeld zou kunnen worden aan de Energy Dongle.

De Energy Dongel en de 3 fasen meter zijn 2 op zichzelfstaande apparaten en hebben ook niks met elkaar te maken, als in de zin dat ze moeten samenwerken.
Als je de 3 fasen meter in je meterkast plaatst kan je die gegevens gewoon via Homey uitlezen en kan je daar flows aan hangen. Een app als bv Power by the Hour houd dan alle waarden bij over het hele jaar.
De Energy Dongel laat alleen de waarden zien die in de slimme meter staan.

Als ik de energie tab open in de Homey app, geeft deze aan dat ik aan deze tab ook de zonnepanelen (i.c. de opbrengst hiervan) kan koppelen. Of zie ik dat verkeerd?

Ik neem aan dat je de meter ook aan de Energie tab kan toevoegen als β€œzonnepanelen” maar heb geen idee of de geleverde stroom erbij of eraf gaat in het totaal.
Als je de 3 fase meter toevoegd moet je ook meteen aangeven waar je hem voor gaat gebruiken. Bv zonnepanelen of een airco.
Zonnepanelen leveren terug, airco verbruikt stroom.

https://community.homey.app/t/app-pro-homewizard/19267/1914