Shelly energy meter - 3 fasen

Ik zou graag met een Shelly Energy Meter enerzijds de opbrengst van mijn zonnepanelen (monofase) en amderzijds mijn totaal verbruik monitoren.
De opbrengst van de panelen is geen probleem: gewoon een klem rond de respectievelijke L draad.

Echter voor mijn totaal verbruik zit ik met een drie fasen systeem. Doorgaans zie ik dat de Shelly geklemd wordt rond een L draad, en dan zou ik dus 3 klemmen nodig hebben (voor elke fase 1). Ik vroeg me echter af of het niet mogelijk is om de klem rond de N te hangen, en zo dus het totale verbruik over alle drie fasen tegelijk kan meten? Op zich heb ik geen interesse om het verbruik van de fasen apart te monitoren…

Mijn vragen dus:

  • is het mogelijk om met de shelly EM energievebruik te monitoren over een N draad?
  • als ik over mijn algemene N zou meten, zou ik dan daadwerkelijk het totale verbruik van de drie fasen samen meten, of zit hier toch een verschil op?

Nee dat kan niet, de spanningen op de drie fasen hebben een faseverschuiving t.o.v. elkaar waardoor niet alle 3 stromen als een totaal door de Nul draad loopt, sterker nog, als de drie fasen allemaal gelijk belast zijn ( zoals bij een draaistroom motor of driefasen oven ), dan loopt er door de Nul draad helemaal geen stroom.

1 Like

daar vreesde ik al voor :frowning: Zal dus zowel een Shelly 3EM en een gewone Shelly EM moeten aanschaffen (en uitvissen hoe je die shelly 3EM precies aansluit, want begrijp de connectieschema’s nog niet 100% :stuck_out_tongue: )

Je ook gewoon voor een uitlezing kunnen gaan voor een P1 met connectie naar je slimme meter (eh ja deze moet je dan wel hebben, maar binnen afzienbare tijd toch verplicht).
En kun je afname en terug levering daarmee meten.
Met een stel loze fase opnemers (zoals met de Shelly) is dat weer niet mogelijk.

@johan_W helaas zal mijn P1 poort binnenkort al bezet worden door een andere meter van June hoop ik, die vermoedelijk niet compatibel zal zijn met homey.

Hoe bedoel je dat loze fase opnemers de afname en levering niet kunnen opmeten? Als ik enerzijds mijn opbrengst van zonnepanelen meet en anderzijds totale verbruik woning, dan weet ik hieruit toch ook wat mijn afname en levering is?

Daar bestaan splitters voor.

Ik heb overigens de P1 dongel van Homewizard. Werkt perfect met homey.

Daar bestaan splitters voor.

Ik heb overigens de P1 dongel van Homewizard. Werkt perfect met homey.

Je ziet binnen homey je afname en terug levering waardoor je de berekening kan maken die je wilt.

Echter kan homewizard dit ook automatisch door deze tussen de zonnepanelen te plaatsen in combinatie met de P1 dongel

Of sinds kort hebben ze zelfs een 3 fase variant

Je ziet dan in de homewizard app je afname, terug levering, opbrengst en je daadwerkelijke verbruik.

Helaas is de kWh meter (nog) niet te koppelen aan homey. Maat de app ontwikkelaar heeft beloofd dit in te bouwen zodra Homewizard met een API komt voor de kWh meter

2 Likes

Dus als ik het goed begrijp zie je met de P1 dongel enkel je netto verbruikte/opgewekte energie, maar niet apart hoeveel alle apparaten in je huis verbruiken en wat de werkelijke opbrengst van je panelen is?

Klopt. De P1 Meyer weet immers niet wat je direct van de zonnepanelen verbruikt.

Om de werkelijke opbrengst en je werkelijke verbruik in kaart te brengen moet je die extra kWh meter installeren.

In de app wijs je die toe aan zonnepanelen en hij laat dan keurig zien wat je verbruik is en wat je terug leverd etc

Je hebt dan 4 grafieken.

1 - bruto verbruik incl terug levering
2 - opbrengst panelen
3 - netto gebruik

4 - gasverbruik (als je een slimme gasmeter hebt)

1 Like

alright, dan denk ik dat ik voor die combinatie ga, is toch enkele tientallen euro goedkoper dan een shelly EM + shelly 3EM, en hoop dat de kWh-meter API snel wordt vrijgegeven zodat ik dit ook in Homey kan volgen :slight_smile:
Bedankt voor de tips!

1 Like