Flow voor airco's icm verwarming

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, tot op heden heb ik veel zelf uitgevogeld en de forums afgestruind naar antwoorden op mijn vragen.

Echter loop ik momenteel tegen een probleem aan, hoewel ik veel lees in verschillende topics over het samen laten functioneren en airco’s krijg ik het toch niet voor elkaar.
De situatie is eigenlijk als volgt.
Ik heb beneden een tado thermostaat en heb het netjes verbonden met de kleppen van mijn vloerverwarming ( stadsverwarming ). Deze doet goed zijn werk en behoud de temperatuur beneden.

Nu wil ik echter zorgen dat de airco die kan verwarmen zachtjes mee gaat helpen met verwarmen zodat de stadsverwarming bijvoorbeeld alleen een temperatuur behoud en dat de rest wordt gedaan door de airco of andersom. Wat is hier in verstandig? En is het mogelijk?
Het komt er in feite op neer dat ik wil besparen op de ‘gas’ rekening.

Ik heb lang gezocht, advanced flows ben ik nu al even mee bezig maar ik heb er echt geen kaas van gegeten, bij mij heet alles nog keuken aan / keuken uit, toilet aan / toilet uit ( apparte flows ). Ik zou het graag leren.

Hoi Niels, je zou zoiets als dit kunnen doen.

De berekening [Target temperature] - 1 dient afgestemt te worden op de ruimte, zodat het niet te koud word, en of de stadsverwarming al aan het stoken is; want dan wil je de airco ook al aan het verwarmen hebben, en misschien wel éérder… Misschien moet het -0.5 zijn, zodat de airco bij een kleiner temperatuurverschil al aangezet wordt. Dat is uittesten en meten.

De berekening [Target temperature] - 0.7 dient afgestemt te worden op de ruimte, zodat de airco tijdig wordt uitgezet en de ruimtetemperatuur niet over je target temperatuur heen schiet.
De waarde mag niet gelijk of lager zijn dan de waarde in de eerste flow

Dat ziet er inderdaad al beter uit, ik ben me een partij aan het ****, over het algemeen probeer ik het echt zelf uit te zoeken, maar kom er biet uir, het filmpje van de logica en verachillende waardes en afstellen er van lijkt als chinees voor me.

Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar heb het idee dat ik erg omslachtig aan het werk ben.

Ik ga even kijken of ik met deze tip wat kan maken en probeer er dan op terug te komen.

Heel erg bedankt!

1 Like

Dit is een simpeler alternatief:
Ik gebruik hier voor de veel uitgebreidere Community app tadoZones

Hier nog een filmpje over tags / variables gebruiken in een flow:

Ik heb ook tadozones geinstalleerd, en mijn airconditioning loopt via gree, deze netjes aan homey gekoppeld zonder de tado ac control units.

Ik ga er mee aan de slag, bedankt Peter!

1 Like

Interessant topic, en zal hem eens goed volgen.
Ik zat toevallig vandaag ook te denken hoe ik tado voor de verwarming ga instellen i.c.m. de Panasonic Airco.

Mijn gedachte gaat uit om de airco als bijverwarming te gebruiken.
Nadeel van de Panasonic app is dat hij alleen aan, uit en temperatuur als dan flow cards heeft.

Ja precies, dat is hier ook de bedoeling, eigenlijk vloerverwarming bepaald aantal graden standaard en dan de rest van de warmte regelen met de airco.

Ik zal hier zsm een update geven, de kleine ligt nu te bed dus kan dan helaas even niet verder, maar het komt eraan.

( deze kan ik dan gemakkelijk activeren/uitschakelen, het uitschakelen wanneer de haard aan gaat )

Beste, ik heb het geprobeerd, echter krijg ik de logica niet voor elkaar, heat capacity bijvoorbeeld, begrijp me niet verkeerd, ik heb het in het Nederlands staan en begrijp niet echt waar ik warmte capaciteit kan vinden.

Warmtevraag vermoed ik. Kijk op de NL screenshots:

De logica variabelen zijn te vinden als je de naam vd thermostaat (gedeeltelijk) invult in het zoekveld
Screenshot from 2022-09-26 14-11-47

Super bedankt voor de snelle reactie, ik heb het eigenlijk gekopieerd om te ervaren wat het doet. denk ik…
Maar wanneer ik deze wil testen vraagt hij om een waarde.


Graag gedaan!
Bij testen simuleer je de trigger. In dit geval “een getal boven de nul” procent.
Als je een getal onder de 15 invult zal de ‘airco uit’ flow worden gestart; vul je een getal boven de 15 in, zal de ‘airco uit’ flow worden gestart.
Ik voeg altijd log kaartjes toe aan de actie gedeeltes (DAN, en ook ANDERS als die is gebruikt).
Dan kun je altijd terugvinden wat er wel of niet is gebeurd qua flows.
Papertrails en Simple log zijn goede log apps.

1 Like

Oke, dus als ik het goed begrijp moet ik dan wel de capaciteit weten? Excuses, ben echt blij dat je mee denkt. Maar heb er veel moeite mee dat getal 15 of althans percentage te begrijpen.

Ik heb mijn vloerverwarming lopen nog via tado met de auto assist. Ik heb dus iets voor mijn kleppenregelaar gezet.

Nu is mijn vriendin erg koudbloeding en heeft het liefst bijvoorbeeld 22 graden in huis in de winter. Maar ze wil ook geen koude voeten hebben, maar wel besparen :laughing:

Ik heb de flow nog niet kunnen testen, dus ik begrijp dat ik daar 15 in moet vullen?

Zie ik het dan echt niet? :frowning:

Het getal 15 nam ik uit jouw flow over, zit geen gedachte achter. Het is de procentuele waarde van het ketelvermogen. Bij 15% brand hij laag, bij 100% brand hij voluit.

Overzicht daarvan kun je in de Insights grafieken zien.
Bij mij lijkt het uit 4 nivo’s te bestaan. 20% 40% 60% en 100%

Warmtevraag onder de 20 of wat lager is een soort ‘afbouw’ fase na het stoken.
Het lijkt me dan handig om de airco heater dan uit te zetten.
Da’s een beetje meten en experimenteren, en afweging tussen economisch en comfortabel.

Ah zo, het begint een beetje te dagen, het geeft natuurlijk een verkeerd beeld als ook de haard nog een keer aan gaat of airco handmatig tijdelijk wordt aangepast.

Is het dan een idee op eerst tado te laten draaien op zeg 21,5 graden? om zo eerst een juiste meting te creëren of zou ik met de zeer weinig gegevens van nu al iets kunnen?

Hij zal niet voluit gaan stoken als je hem 0.5 graad hoger zet bijvoorbeeld, maar 's morgens wel waarschijnlijk, hangt er vanaf hoeveel graden hij moet verwarmen. Als je de haard of airco aanzet zal hij minder hoeven bijstoken en met een lage warmte vraag doen.

Ik zit ook ff met die termen, ‘warmtevraag’ is vanuit de thermostaat gezien denk ik. Als het maar een half graadje warmer moet worden, zal hij een lage warmte vraag sturen. Heating capacity is meer vanuit de ketel gezien.

Ah zo, nou ivm stadsverwarming hebben wij hier helaas geen ketel. De radiatoren werken met tado radiatorknoppen en beneden hebben we vloerverwarming, die via dat tado ding wat eraan zit ( die normaal ketel stuurt ) het zet de kleppen van de vloerverwarming open of dicht. Dat is eigenlijk alles.

Ah okee, had ik even eerder willen weten. Ook nooit bij stilgestaan trouwens… Ik ging van een ketel uit :crazy_face:

In dit geval is de eerste flow die ik postte perfect voor je, imho

Oh had in mn eerste post het wel uitgelegd hoe het zit, sorry bij stadsverwarming heb je geen ketel. Je hebt letterlijk kleppen die of open gaan of dicht zijn.

Ik zal de eerste er weer bij pakken en daarop voortborduren.

Nogmaals bedankt voor alle hulp!

1 Like

Sorry, my bad, het staat er duidelijk inderdaad haha :crazy_face:

Hoe doe je bijvoorbeeld die -1 erin zetten? (A)