Flow voor airco's icm verwarming

Dat is deze kaart
Screenshot from 2022-09-27 00-18-34

en het is handmatig ingetypt, om de gekozen tag heen
{{[Target temperature]-1}}

Screenshot from 2022-09-27 00-22-18

@Niels_van_Dongen Ik weet niet welk merk airco je hebt, maar heb je al gekeken hoe je jou airco kan aansturen?
Ik kom er bij mijn Panasonic achter dat de app alleen Aan/Uit en Stel Temperatuur In als flows kent.

Dit is erg beperkt dus om hem via Homey te laten werken als verwarming.
Ik zou graag zien dat er bij warmte vraag de fan harder gaat blazen. En als de temperatuur bereikt is hij weer naar Eco stand gaat.

Want de airco uit en aan zetten is geen optie. Omdat de meeste airco’s langer nodig hebben om op te starten bij verwarmen dan bij koelen.
En daar komt bij dat je niet bv 10x op een avond de airco uit en aan wil schakelen.

Dus ben eigenlijk benieuwd hoe jij dit in gedachten had, en wat jou airco app kan?

Hallo, je zou het met de tado airconditioning controllers kunnen doen in dat geval, die kan je inleren. Heb ze helaas net verkocht… ( tado° Slimme Aircobediening - Smart AC Control V3+ | bol.com )

Ik heb een gree airco systeem met wifi mogelijkheden, deze heb ik verbonden met de gree app op homey. En daarbij heb ik behoorlijk wat kaartjes, helaas geen silent mode of eco mode. Maar kan er goed mee vooruit.


Dank je wel voor de toelichting.

Hallo Peter, nogmaals bedankt voor alle hulp. Ik heb hier enkele screenshots bijgevoegd. Wanneer ik de flow aan of uit wil testen komt er een uitroepteken bij te staan ( oranje ) en wordt de airco dan ook niet geactiveerd.

Graag gedaan.
Ah, ik zie het, op Homey is het decimaal teken altijd een punt.


De komma wordt voor math.js functies gebruikt.

Als je over het uitroepteken schuift met de muis, komt er als het goed is een foutmelding onder in beeld, OF foutmelding verschijnt als de flow getest wordt.
(Als is die vaak niet heel duidelijk :wink: )

@Niels_van_Dongen
Ik heb hetzelfde probleem opgelost met een temperatuur meter van Tuya zigbee. Ik gebruik echter de normale thermostaat niet meer, omdat ik verwarm met elektrische vloerverwarming en de airco. De vloerverwarming komt waarschijnlijk ook nog in deze flow. Ik laat de temperatuur een halve graad schommelen. De temperatuur van de airco is ingesteld op 23, anders werkt het niet zo goed en dadelijk met vorst dan gaat de temperatuur naar boven. Hier werkt het super.

Hopelijk heb je hier iets aan



Bedabkt Nelson voor je reactie, in eerste instantie had ik het hetzelfde ingesteld. Echter. Kan het dus nog efficiënter blijkbaar. De vloerverwarming moet wel gewoon warm blijven. Bijvoorbeeld 20 graden. Als de airco te lang aan staat wordt deze natuurlijk gedeactiveerd, het moet als het ware samen werken om een temperatuur te krijgen. Ik ga nog even met de tips van peter aan de slag. Verwacht er vanavind of moegen voor te kunnen gaan zitten. Heb het opgeslagen zoals eerder vermeld en ga dan weer met de tips aan de slag

Mag ik een ‘betere’ oplossing hebben gevinden of natuurlijk Peter zijn idee goed kan krijgen zal ik dat uiteraard delen.

Sorry voor het inbreken, maar ik heb exact dezelfde situatie. We hebben ook stadsverwarming met vloerverwarming én een airco waarmee we verwarmen. Alles bediend met Tado.

Maar ik zit klem met de gedachte:
Vloerverwarming wordt aangestuurd door een kamerthermostaat en die staat op 18 graden.
De airco staat op 21. Dus je zou denken…
De airco helpt die extra 3 graden opwarmen.

Maar zodra het boven de 18 graden is gaat de vloerverwarming uit. Ondertussen blijft de airco de woonkamer verwarmen op 21 graden.

Eind van de dag is de vloer koud, maar de omgevingstemperatuur 21.

Hoe krijgen jullie het voor elkaar dat de vloer 18 graden blijft? :thinking:

Daar ben ik dus momenteel druk mee bezig, maar vanwege de kleine van enkele maanden oud moet ik het doen in de kleine tijd die ik tussendoor heb.

Ik vind het persoonlijk erg lastig, blijkbaar afgelopen maand ruim 300 kwh gebruikt. Dus we gaan hier ook moeten kijken waar dit vandaan komt.

misschien de auto assist functie uitschakelen op je beneden verdieping een idee? op die manier lijkt het mij dat je een grotere kans hebt dat deze aan blijft staan.

1 Like

@Peter_Kawa Vandaag weer een dinsdag dus ben er weer even voor gaan zitten.

Wat ik tot nu toe merk is eigenlijk niets, heb natuurlijk de , vervangen meteen toen ik het las.
Het is namelijk zo dat de tado netjes de vloerverwarming stuurt. maar die staat maar op 19.5 graden. dat betekend dus dat de temperatuur eigenlijk nooit echt lager komt. de auto assist van tado doet goed zijn werk daar in.

Nu zit ik te denken, er staan natuurlijk andere waardes nog, dit in combinatie met de reactie @Nelson1976 is het zo dat ik dan inderdaad een andere temperatuur meter of sensor ergens in de woonkamer moet gaan plaatsen? ik bedoel de tado doet zn ding en met het target temperatuur zit het dus altijd wel goed. Maar natuurlijk is dat nog best frisjes. Nu moet de airco het verder gaan doen tot bijvoorbeeld 21 of 21,5. dus minder dan ingestelde temperatuur, gelijk aan, of meer dan maar ook niet minder dan. dan zet airco verwarmen aan. Zo ook natuurlijk iets om weer uit te gaan boven bijvoorbeeld 22 graden

Allemaal heel leuk die flows, maar deze steekt me, ik zie het gewoon niet.

@Peter_Kawa @Nelson1976

Volgens mij ben ik er uit, ik heb de waardes als volgt aangepast zoals ik benoemd heb in mijn vorige bericht, helaas niet eerder tijd gehad.

Ik heb het nu met de + ervoor en tijdens het testen leek het te werken, ik ga er morgen nog even verder mee kijken of het naar behoren werkt, maar hij ging daadwerkelijk voor het eerst aan. Ik ben wel beneiuwd of ik het op deze manier heb kunnen oplossen, natuurlijk met de hulp van jullie allen.

@Arnold_vd_Linden ben je er al uit met je airconditioning?

Hoi Niels,

Je kunt het makkelijk monitoren door ook bijv. tijdlijn kaartjes bij DAN en bij ANDERS te plaatsen:
Screenshot from 2022-10-27 16-29-30

Tijdlijn:
Screenshot from 2022-10-27 16-29-47

Zo zie je meteen wat er wel of niet gebeurt :wink: en kun je controleren of de berekeningen wel goed gaan.

Hoi,
Nee. Ik wacht op een aanpassing in de Panasonic Cloud app. Nu kan ik alleen de temperatuur instellen, maar ik wil ook de fan speed, swing en quite mode kunnen instellen. De reden is dat ik b.v. het eerste half uur bij verwarmen een snellere fan speed wil, en daarna overschakelen naar de quite mode.
Dus hopelijk komt de ontwikkelaar snel met een update, want ik heb hem al verzocht om dit toe te voegen.

Hoi @Niels_van_Dongen
Hoe bevalt bij jou de Tado Aircobediening in het algemeen?
En in combinatie met de Homey?
Ben wel benieuwd naar wat ervaringen in langer gebruik en ook de stabiliteit.

Ik heb zelf wederom problemen met de Panasonic app voor Homey, en de ontwikkelaar reageert niet. Dus bediening via Homey is niet meer mogelijk, en daarom ga ik nu serieus de Tado oplossing overwegen.

Hallo @Arnold_vd_Linden,

Ik heb deze inmiddels weggedaan maar is mij altijd erg goed bevallen, wat je zou kunnen proberen is een universele controller die je afstand bediening als het ware kopieert en dus zo je airco bedient.

Ik gebruik nu zelf gewoon de gree app wat voor mij prima werkt, het doet precies wat het moet doen.

De tado bediening heeft altijd super gewerkt voor mij in ieders geval, maar mijn vriendin was niet zo blij met de kastjes die her en der hebben gestaan om alles te bedienen. Uiteindelijk wel een beetje spijt van dat ik deze heb weggedaan maar voor nu lijkt het opzich goed te werken ( voordat mijn homey ging hemelen, en nu opgestuurd is ).

Ik raad je echt aan dat wanneer je problemen blijft ondervinden de tado ac controllers te installeren of een universele remote. Ben zo de naam even kwijt van dat kleine zwarte kastje…

Let wel op, dat wanneer je de ac conteollers gebruikt van tado dat je deze niet alleen de temperatuur laat meten maar ook een ander apparaat deze meting laat doen. Ik heb hier bijvoorbeeld een tado thermostaat die de vloerverwarming bedient die stuurt de flow aan, en een temperatuur meter aan de andere kant van de kamer om de airco weer uit te laten zetten. Door @Peter_Kawa heb ik nogal wat inzichten gekregen hoe je dit efficiënter kan maken door bovengenomde flows te hanteren. Ipv de - gebruik je + om de airco warmer te laten worden dan bijvoorbeeld de vloerverwarming.

Voordat je over gaat op de tado controllers, check eerst even de flow kaarten! En let op, deze werden bij mj als losse elementen gezien in het tado netwerk, alleen doormiddel van homey heb ik deze samen kunnen laten werken.

Ik zal straks eens even kijken hoe dat andere dingetje heet, zo doet een vriend van mij hetzelfde alleen dan door een universele afstandbediening die centraal is geplaatst.

Edit: broadlink rm4 heet dat apparaatje

1 Like

Bedankt voor de uitgebreide info.
Als ik jou goed begrijp dan werken de producten van Tado voor de verwarming en Airco niet goed samen als ze in één kamer zitten?

De Broadlink ben ik ook naar aan het kijken. Net als de Harmony van Logitech, want die heb ik nog op zolder liggen.

En ik snap je vriendin wel, het worden steeds meer kastjes in huis en dat is voor mij ook wel een issue.

Het makkelijkste daarom is kijken of je het met een broadlink kan doen en dus bepaalde commandos instelt die er bepaalde acties activeren.

De logitech harmony heb ik ook 1, echter vind ik dat persoonlijk helemaal niets.

De tado ac controller werkte niet zoals ik zou willen, maar eerlijk gezegd had ik toen niet de flows die ik nu heb. Het zou nu allemaal anders kunnen zijn.

Het belangrijkste is dat je doet wat je het beste lijkt, de kastjes hier en daar in huis zijn opzich verder gemakkelijk weg te werken, maar ik miste toen het onderdeel dat hij de temperatuur gelijk zag aan de thermostaat en dat was niet het geval. Dus moest alsnog zelf via de tado app dit aansturen. Dus gebruikte toen en soms nog liever de remote geleverd bij de airco.

Wil je dit allemaal niet zijn er zoveel opties die je kunt overwegen. Ik weet niet of je voor de 2023 gaat? Wellicht kan je deze leren je afstandbediening van je ac te begrijpen?

Ik heb het nu redelijk opgelost met de flows. Echter is de pog waarde van de vloerverwarming soms toch hoger waardoor de vloerverwarming in sommige gevallen voordeliger lijkt te zijn dan de airco met daarbij behorende stroom kosten.

Wanneer je het ene of het andere apparaat hebt laat het dan zeker even weten ik kijk dan graag met je mee.

Dank je wel voor de info.
Als ik meer info heb dan laat ik het wel weten.