Homey en tado

Hallo,
Ik heb mijn tado gekoppeld aan de Homey. Ik zou willen kunnen zien wanneer de ketel (Nefit) aan is en uit is. Heeft iemand een idee hoe dat kan?

Ik zat al te denken aan een temperatuursensor op de leiding te monteren en te koppelen aan homey, maar dat lijkt omslachtig.

Tips?

1 Like

Een warmtesensor op de leiding is niet handig omdat de leiding warm blijft als de ketel uit is. (minuten). Als de tado app het niet kan zou ik dat als feature request sturen, of anders een microfoontje? :slight_smile:

Is dit misschien een idee?


Je kan ook nog een virtueel apparaat kunnen maken zodat je makkelijk kan zien of hij aan/uit staat

Topic title aangepast.

chrome_2019-12-10_18-59-11

Als
Schermafbeelding 2019-12-10 om 20.11.35

En
Percentage is groter dan 1

Dan
Zet boolean (virtuele schakelaar) op aan

haha het zelfde als mijn voorbeeld :joy: :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dank voor de voorbeelden. Ik zou ook graag willen zien op welke temperatuur gestookt wordt, immers hij moduleert, dus soms is temp lager

misschien is dit nog en idee


mocht je de water temperatuur willen weten waarmee de ketel stookt dan moet je een temp sensor aan de cv leiding maken, dat zou aan alle bij de leidingen kunnen zowel aanvoer als retour kan je meteen het verschil zien .

Ik neem aan dat dit eigenlijk alleen werkt als er OpenTherm koppleing wordt gebruik.

Bij een aan/uit schakeling tussen Tado en ketel zoals ik die heb, zullen de waarden niet veel voostellen en is de watertemperatuur niet via Tado te veranderen (en heeft registreren weinig zin.

Of sla ik hier de plank mis en leest Tado het verwarmingspercentage via de radiator knop en niet uit de ketel?

Nee denk niet dat tado die gegevens dan doorgeeft bij een aan/uit systeem, maar durf het niet met zekerheid te zeggen .

Vraagje?

Werken de radiatorknoppen van Tado stand-alone of moet er nog andere apparatuur worden geïnstalleerd om, in mijn geval, een AGPO ketel aan te sturen (buitentemp. afhankelijk gestookt)
vloerverwarming WK, WTW, radiatoren in bad,- en slaapkamers.

1 Like

Ze kunnen standalone werken als je ketel op die manier werkt. Maar in de meeste gevallen sluit je er ook nog een Tado thermostaat op aan die het signaal naar de ketel verstuurd met wat deze moet doen en gaan je Tado thermostaatkranen open of dichtdraaien waar nodig.

En mogelijk een Tado externe unit apart voor de vloerverwarming.

AGPO wordt via OpenTherm ondersteund.

Dit is de installatie handleiding van Tado.

Dank voor de uitleg maar gaat mijn kennis net even te boven vwb de apparatuur die nodig is. Vorige eigenaar heeft er best wel een ingewikkeld systeem in laten zetten.
soort thermostaat in de stook kast, kan alleen voor dag en voor nacht + of - graden ingeven en een algemeen programma in stelen. 2 thermostaten in keuken en in woonkamer (sturen de 7 vloerverwarmingskleppen aan. open/dicht voor keuken en WK) een thermoskraan op het vloerverwarmingsblok en verder op alle radiatoren boven een thermostaatkranen (8x). Zit er buiten op de noordkant ook nog een buitentemp voeler.

Best lastig te bepalen wat je nodig bent om dit te domotiseren (en wellicht in combinatie met een nieuwe ketel)
wie het weet mag het zeggen…

Deze combi snap ik nog niet, wil je weten hoe het zit, dan is er waarschijnlijk de ene thermostaat voor de kleppen met circuit in keuken en de andere voor kleppen in woonkamer. Waarom er dan ook nog een thermostaatkraan op zit op het hele blok is wat vaag.

Probeer alle componenten per kamer eens te inventariseren en dan te zien wat er nodig is. Mogelijk dat de buitensensor bij tado geen functie meer heeft (tado gebruikt weerstation info uit de buurt via internet), tenzij deze met de ketel direct is verbonden is.

Apart van Tado zou Plugwise ook een optie voor je kunnen zijn, die heeft bestuurbare vloerverwarmingskleppen.

Dit zou een Tado externe unit kunnen zijn.
Woonkamer krijgt dan hoofd Tado thermostaat (gekoppeld aan de externe unit via zigbee) en keuken een bij Thermostaat.
Alle radiator knoppen kun je dan vervangen voor Tado en deze per ruimte indelen (sommige ruimtes hebben maar 1 knop, andere mischein 2 of 3).

Om te zorgen dat de watertemperatuur niet boven de 50 graden komt.

Die snap ik niet, een thermostaatkraan werkt op ruimte (lucht) temperatuur en niet op watertemperatuur.

Die op een vloerverwarmingsunit wel, zit een externe voeler aan die watertemperatuur meet.
Zoiets als deze.

Dat was niet gespecificeerd :yum:

1 Like

Dank voor je uitgebreide antwoord M.A.R.C.O, zal er nog wel wat research in moeten steken lees ik al.
vermoed dat de term. kraan er voor zorgt dat het water in de vloerverwarming nooit hoger wordt als 45/50 gr