Flow voor Tado verwarming automatisch aan en uit te zetten bij bepaalde temperatuur

Ik heb net een Tado thermostaat met div. Tado thermostaat kranen geinstalleerd. (werkt zover ik nu kan zien perfect)
Nu zou ik graag een flow willen maken dat als bv. de temp in een bepaalde ruimte onder een aantal graden komt dat automatisch bepaalde radiatoren gaan verwarmen.
Als vervolgens de ingestelde temperatuur bereikt is automatisch de ketel weer stopt met branden en weer automatisch aan gaat als een bepaalde temp bereikt is .

Hellaas heb ik te weinig kennis om deze flow te maken kan iemand mij hiermee helpen of een voorbeeld sturen.

gr.
Frank

Wat wil je precies bereiken? Hetgeen wat je nu omschrijft is namelijk ook (kinderlijk eenvoudig) via de app van Tado in te stellen.

De bedoeling is dat er specifieke radiatoren aangaan in verschillende ruimtes.en andere bepaalde radiatoren uitgaan.

Maar, wederom, dat is precies wat Tado zelf doet/kan. Maak in Tado een aparte ruimte aan voor elke kamer.

Ik vermoed dat je wilt oplossen dat de slaapkamers niet verwarmen als het in de woonkamer al warm is? De enige juist oplossing daarvoor is ook Tado radiatorkranen in de woonkamer plaatsen. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat doorstroming altijd mogelijk blijft, dus of er moet een andere radiator zijn die altijd openblijft (in de hal of in de badkamer) of je laat een doorstroomklep plaatsen (dat heb ik gedaan, kostte me geloof ik 130 euro).

Dat is echt essentieel, want als alle radiatoren dichtzitten gaat de ketelpomp stuk, die kan dan namelijk zijn water nergens kwijt.

Tado zet dan alleen de radiatorkranem open in de ruimtes die het nodig hebben, en schakelt de ketel aan voor die ruimte. Dan heb je echte zone-verwarming zoals dat heet.

Doe je dat overigens allemaal niet, dan loop je het risico dat Tado de ketel aanzet voor een slaapkamer, en dat de woonkamer veel te heet wordt omdat die hitte daar niet nodig is. Ik weet niet zeker of Tado doorheeft dat dat niet moet als er geen radiatorkraan zit in de zone waar de thermostaat hangt die de ketel bedient. Ik had dat probleem wel toen ik een radiatorkraan in dezelfde ruimte had geplaatst als de hoofdthermostaat. Ik had n.l. niet door dat er in de convectorput twee aparte radiatoren zaten :slight_smile:

Zolang thermostaten en thermostaatkranen in dezelfde ruimte zitten gebruiken de thermostaatkranen de temperatuur van de thermostaat. Dat is fijn bij bijvoorbeeld de convectorput. Je wilt niet dat Tado dan de temperatuur in de put gebruikt.

Het lijkt erop wat ik graag zou willen.maar alleen krijg ik niet gevonden hoe dit te
programmeren in de tado ap.
Heb jij misschien een link waar dit verder is uitgelegd.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je wil. Ik heb ook Tado en sinds gisteren ook wat flows uitgeprobeerd in Homey icm Aqara temperatuur sensoren, werkt perfect. Ga even een gokje wagen voor je. Even uitgaande dat je alleen radiatorknoppen hebt en geen temperatuursensor van Tado (of een ander merkt die je met Homey hebt gekoppeld).

  1. De radiatorknop meet temperatuur van de kamer waarin je hem hebt geplaatst. Niet altijd even zuiver (afhankelijk van de situatie of er bijv een kast naast de knop staat of ā€œopen ruimteā€ is, daarom heb ik bijv. aqara temps gekocht).

In dat geval kan je alleen van die kamer/zone aangeven in Tado dat het moet verwarmen tot bepaalde temperatuur. Als die de temperatuur heeft bereikt gaat die ook niet meer aanslaan. Dit kan in de Tado app onder instellingen en dan slimme schema per zone/kamer. Ook kan je de tijd instellen etc.

  1. Je hebt een radiatorknop in kamer/zone 1 en als die een bepaalde temperatuur meet, moet er in die zone maar ook een andere zone de radiatorknop zijn werk doen.

Dit ga je niet bereiken in de Tado app zonder een slimme temperatuursensor.

In Homey kan dit wel. Zou dan in eerste instantie denken aan als tado temp en kleiner dan x graden dan stel temp in op x graden. Tado zal dan tot die graden verwarmen en als die het heeft bereikt automatisch niet om warmte vragen tot dat de temp weer onder de waarde komt.

Maar als ik jou was zou ik in die situatie denken aan temp sensoren (bijv van aqara) om die op een plek te hangen waar je het warm zou willen hebben met de bepaalde radiatoren daar in de buurt. Dan kan je bij ā€œAlsā€ de temp sensoren gebruiken in je flow.

Zo te zien helpt Tado zelf je ook graag verder:

Heel veel programmeren is er niet nodig. Je maakt ruimten aan in Tado zoals je ook ruimten met verwarmingen in je huis hebt. Ale je alle tado Thermostaatknoppen en radiatoren in de juiste ruimte plaatst gaat de rest vanzelf.

Inderdaad ik ben op zoek naar een smart solution voor mijn verwarming.
Ik heb in ieder kamer thermostaat kranen maar ook beweging sensoren met temp meting en verlichting aangestuurd door Homey.

Wat ik graag zou willen is b.v dat als er een standaard situatie staat ingesteld in tado zoals Edwin in voorgaande reacties aangeeft.
Voorbeeld:
Mijn vrouw en ik werken sinds Corona thuis en zou daarom graag alleen de werk ruimtes en nog te bepalen ruimtes willen verwarming tijdens onze werkdagen (die kunnen wisselend zijn) zonder dat het hele huis wordt verwarmd.
Ik zat te denken als er langer dan een bepaalde tijd de verlichting aan is of beweging is in bepaalde ruimtes er dan bepaalde ruimtes verwarmd moeten gaan worden.
Met de volgende opmerking als mijn kinderen thuis zijn er dan nog andere ruimtes ook verwarmd moeten gaan afhankelijk in welke ruimtes ze zich dan bevinden met dezelfde soort parameters als in de werk ruimtes.

Ik heb bovenstaande als voorbeeld genomen.
Maar ik weet zeker dat er Homey gebruikers zijn die dit heel slim voor elkaar hebben.

Helaas heb ik geen idee hoe de benodigde flows hiervoor te maken.

Nogmaals ik ben erg benieuwd met wat voor soort ideeƫn jullie komen.
Ik denk uiteindelijk dat meer gebruikers hier iets aan kunnen hebben.

Ik heb een flow gemaakt maar deze werkt niet helemaal.
Kan iemand aangeven wat er fout is

Frank, ik ben nog steeds benieuwd wat je precies in gedachten hebtā€¦ in je flow zitten een aantal tegenstrijdige waardes waardoor de flow eigenlijk niet werkt.

De ā€˜alsā€™ flow wordt nu continu gestart als er iets van een temperatuur wijzigt in de kamer. Als het een radiatorknop is werkt dit alleen in hele graden.

De ā€˜enā€™ flow heeft 2 logica kaarten die, denk ik, de temperatuur 22.5 moet controleren. Dit kan je makkelijk doen door de logica is exact.

Al met al weet ik niet waar je naartoe wil met de flow. En wat je wil bereiken.

De bedoeling zou moeten zijn dat de temperatuur automatsch tussen 2 waardes moet blijven met de gestelde eisen in (als/en).

Ik heb hellaas te weinig kennis om deze flow te maken.

Oke, maar dat kan ook op een makkelijkere manier (denk ik)ā€¦

Tado luistert naar wat Homey verzoektā€¦ Dus als jij wil dat de verwarming gaat verwarmen naar 22 graden, dan kan Homey via een flow dat verzoek bij Tado neerleggen. Tado stelt de kamerthermostaat of radiatorknop in op 22 graden zetten. Tado regelt dan zelf dat de temperatuur 22 graden is/blijft.

Wat in een andere situatie mogelijk zou zijn isā€¦ als je geen verwarmingssysteem hebt zoals tado. Dan kan je een schakelrelais op de CV ketel zet die aan/uit gaat via Homey. Dan moet je op de verwarming een magneetventiel plaatsen die verwarming wel of geen water geeft. In de kamer kan je dan via een losse temp. sensor de temperatuur bepalen. Homey regelt via waardes de temperatuur door de verwarming open of dicht te draaien en de CV aan of uit.

Het laatste is bij jou dus niet van toepassing want Tado regelt de temperatuur, die bepaalt namelijk:

  • verwarming open of dicht
  • CV aan/uit of (indien juist ingesteld) 50% capaciteit.

De doel temperatuur is eventueel instelbaar via homey.

Bedankt voor je reactie

Dat is inderdaad wel heel simpel als ik het goed begrijp moet ik nog een flow maken als het licht uitgaat en dus de radiatorknop naar een lagere waarde moet gaan of kan dit in 1 flow.

Om het wat minder nerveus te maken vroeg ik me af of er ook een mogelijkheid is om de radiator knop pas te laten veranderen als het licht aangaat en er langer als bv 5min beweging is in de ruimte.

Exact.

Dan zou je dat met een zandloper of timer kunnen doen. Als de lamp is ingeschakeld, 5 min wachten en dan in de ā€˜enā€™ een controle kaartje of de lamp nog steeds aanstaat en/of de bewegingssensor nog steeds actief is.

Zou je een voorbeeld flow kunnen maken zodat ik kan zien hoe dit zou moeten.

Ik geloof dat ik het allemaal iets simpeler heb ingeregeld. Tado is bij mij met slimme schemaā€™s ingeregeld alsof iedereen altijd thuis is. Corona-wise niet ver van de werkelijkheid overigens. Maar wel ā€˜s nachts alle ruimtes koeler dan overdag. Dat regelt het slimme schema.

Ik heb ook Geofencing van Tado aanstaan. Als iedereen weg is gaat de verwarming overal uit. Als backup heb ik ook nog aan- en afwezigheid in Homey die Tado alle zones uitzet indien nodig. Als je de geofencing van Tado niet hebt, dan kan je Homey in het hele huis tado alle zones uit laten zetten, en bij thuiskomst het slimme schema weer laten activeren. Dat kan op basis van eerste persoon kwam thuis en laatste persoon ging weg.

Voordeel van Geofencing van Tado is dat deze vooruit werkt zodra je het huis nadert. Met Homey is dat lastiger/vrijwel niet te doen o.b.v. de standaard aan- en afwezigheid.

Voor de kids heb ik het iets genuanceerder, we komen nu op het vlak wat Tado niet kan: Op basis van individuele aan- en afwezigheid Homey regel ik de kinderkamers: Kind weg, eigen slaapkamer uit, kind terug, eigen slaapkamer terug op slim schema.

Ik let niet op lichten of beweging. Allereerst is het licht niet altijd aan, dus het is wat flauw als je het licht daarvoor aan moet zetten. Bovendien wil ik niet elke keer met mijn armen zwaaien naar de bewegingsmelder als ik het koud krijg. En het duurt het even voor een kamer op temperatuur is, daar wil ik liever niet op wachten.

Mogelijk is het wel, maar ik wil het slimme schema alleen overrulen als het echt nuttig of nodig is. Als je dat wil zou ik het slimme schema instellen op een basis temperatuur, en die ophogen vanuit Homey als je iemand detecteert.

Wat wel zoden aan de dijk zet volgens mij: Tado heeft open raamdetectie, maar weet niet wanner het raam dichtgaat. Daarom zet Tado de verwarming x minuten uit. Zelf heb ik het aan de echte raamsensoren opgehangen, met een lichte vertraging. Raam open, verwarming een stuk lager, raam dicht, slimme schema weer aan.

Op het forum zijn talloze voorbeeldjes te vinden met timers of zandlopers hoe je vertragingen in kunt bouwen, meestal in de vorm van het licht aan als iemand beweegt, die zijn zo te vertalen naar verwarming hoog/laag.

1 Like

Kan je wat met het bericht van Edwin? Denk dat hij toch wel een betere oplossing geeft dan de flows die je ingedachten hebt.

Een heeeeel groot voordeel om zoveel mogelijk door Tado te laten doen: enkele weken terug ging Homey kapot. De verwarming ging vrolijk goed door, omdat det zware werk door Tado gebeurt. Een week later kreeg ik keurig een vervanging voor mijn Homey (niet zo gek in de sinterklaasdrukte).Ik ben wel heel blij dat Homey aanvullend is voor mijn verwarming en licht, maar niet essentieel.

Helemaal mee eens!

Al is het bij mij lastig om via tado te werken. Ik werk onregelmatig en rijd tijdens mijn werk vaak rond en in mijn woonplaats. Dus de geofence is geen mogelijkheid. Homey regelt dus de ingestelde temperaturen d.m.v. mijn agenda en aanwezigheid via wifi. Daarnaast gebruik ik Homey voor een relaisschakeling van mijn vloerverwarming, die schakelt de pomp in en uit d.m.v. de warmtevraag van Tado.

Ik heb de Tado slimme schemaā€™s ingesteld staan maar omdat ik onregelmatig mijn kantoor thuis gebruik (maar mijn vrouw en kinderen wel thuis zijn) de verwarming regelmatig voor niets in mijn kantoorruimte staat te branden.

Vandaar het idee als b.v. de licht schakelaar aanstaat dat dan ook de verwarming aanblijft.

(FF iets anders ik vind het goed om te horen dat jullie dezelfde problemen ondervinden met de beweging sensoren ik zit ook steeds met mijn handen te zwaaien om het licht niet uit te laten gaan in ruimtes waar ik ze gebruik voor verlichting)

Wat betreft de pompen van de vloerverwarming vind ik het een goed idee om deze ook aan te sturen met Homey.

Nu is het namelijk zo dat ze 24/7 staan te draaien dus ook als de verwarming uitstaat en dus koud water door de vloer wordt gepompt. (en niet te vergeten het stroom verbruik van de pompen)

Ik heb de verwarming ketel en pompen van de vloerverwarming ingestoken in een Fibaro smartplug.

Hebben jullie misschien een mooie/ slimme flow om dit aan te sturen (ik geloof dat het kan d.m.v. stroom verbruik van de ketel maar weet eerlijk gezegd niet goed of dit de juiste manier is)