Ik geloof dat ik het allemaal iets simpeler heb ingeregeld. Tado is bij mij met slimme schemaās ingeregeld alsof iedereen altijd thuis is. Corona-wise niet ver van de werkelijkheid overigens. Maar wel ās nachts alle ruimtes koeler dan overdag. Dat regelt het slimme schema.
Ik heb ook Geofencing van Tado aanstaan. Als iedereen weg is gaat de verwarming overal uit. Als backup heb ik ook nog aan- en afwezigheid in Homey die Tado alle zones uitzet indien nodig. Als je de geofencing van Tado niet hebt, dan kan je Homey in het hele huis tado alle zones uit laten zetten, en bij thuiskomst het slimme schema weer laten activeren. Dat kan op basis van eerste persoon kwam thuis en laatste persoon ging weg.
Voordeel van Geofencing van Tado is dat deze vooruit werkt zodra je het huis nadert. Met Homey is dat lastiger/vrijwel niet te doen o.b.v. de standaard aan- en afwezigheid.
Voor de kids heb ik het iets genuanceerder, we komen nu op het vlak wat Tado niet kan: Op basis van individuele aan- en afwezigheid Homey regel ik de kinderkamers: Kind weg, eigen slaapkamer uit, kind terug, eigen slaapkamer terug op slim schema.
Ik let niet op lichten of beweging. Allereerst is het licht niet altijd aan, dus het is wat flauw als je het licht daarvoor aan moet zetten. Bovendien wil ik niet elke keer met mijn armen zwaaien naar de bewegingsmelder als ik het koud krijg. En het duurt het even voor een kamer op temperatuur is, daar wil ik liever niet op wachten.
Mogelijk is het wel, maar ik wil het slimme schema alleen overrulen als het echt nuttig of nodig is. Als je dat wil zou ik het slimme schema instellen op een basis temperatuur, en die ophogen vanuit Homey als je iemand detecteert.
Wat wel zoden aan de dijk zet volgens mij: Tado heeft open raamdetectie, maar weet niet wanner het raam dichtgaat. Daarom zet Tado de verwarming x minuten uit. Zelf heb ik het aan de echte raamsensoren opgehangen, met een lichte vertraging. Raam open, verwarming een stuk lager, raam dicht, slimme schema weer aan.
Op het forum zijn talloze voorbeeldjes te vinden met timers of zandlopers hoe je vertragingen in kunt bouwen, meestal in de vorm van het licht aan als iemand beweegt, die zijn zo te vertalen naar verwarming hoog/laag.