Thermostaat advies?

Hallo allen,

Welke thermostaat raden jullie aan om te gebruiken icm Homey? Ik draai op v5.

Thanks

Verschillende, wat heb je al gevonden?

Hi Martijn,

Ik zit zelf te kijken naar de Nest maar het lijkt erop dat deze niet werkt met Homey.

Vervolgens gekeken voor Plugwise, vind deze wel heel interessant ivm prijs maar weet niet hoe goed dit functioneert.

Tado lijkt me de mooiste maar ook hier weet ik niet hoe het functioneert met Homey.

Nest zijn veruit de mooiste thermostaten maar ze zijn wel van Google. Die heb ik destijds uit principe de deur uitgegooid. Maar dan kom je in de lelijke klasse terecht.
De Tado is best mooi maar heeft een abonnement voor bepaalde zaken. Dat was echt een no-no.
Nu heb ik de Lyric van Honeywell. MĂ©t HomeKit ondersteuning. Dat was een vereiste, zodat ik via Siri het ding kan aanzetten. En hij werkt met Homey.
De ondersteuning is wel echt een ramp. Daardoor heb ik nu wel een thermostaat (zonder ketel module) over Ă©n een complete set zonder wifi om te testen.

Plugwise Anna werkt prima, wel zijn de instellings mogelijkheden beperkt…of mijn verwachtingspatroon is te hoog :slight_smile:
Je kan de Temp instellen, maar bv niet gewoon zeggen “ga aan” of “ga aan op x%”.

Tado werkt perfect met Homey. Is ook heel makkelijk te installeren. Zeer duidelijke instructie. In mijn geval zelfs de instructie hoe de oude thermostaat te demonteren. Giga veel ondersteuning ook op Homey forum genoeg te vinden. Ik heb met Tado zone verwarming gerealiseerd. In elke kamer in huis de temperatuur apart regelen. Werkt als een zonnetje. Abbo heb ik persoonlijk niet. Ik heb op elk buiten raam/deur een Aqara sensor welke de verwarming uitschakelt/inschakelt. Met aanwezig/afwezig regel ik verwarming aan/uit.

Heatit Z-Temp zijn ook mooie dingen, zowel bedraad als draadloos. Moet je wel zelf je flows maken.

Honeywell evohome systeem, niet goedkoop maar werkt probleemloos ook in combi met flows.

Ik ben ook zeer tevreden over Tado. Overtigens, Ik heb de Homekit versie van Tado. Daarbij is er geen abonnement voor auto assist nodig: “Auto assist wordt door Apple ter beschikking gesteld”. Dar schijnt ook te werken voor mensen zonder Apple producten. Ik heb zelf een iPad en een Android telefoon.

Voordeel van Tado is inderdaad het grootst als je er een echte multi-zone systeem van maakt, waarbij alle radiatoren een thermostaatknop hebben, ook die in de huiskamer. Tado kan je huis slimmer regelen dan als je alleen door Homey gecontroleerde radiatorknoppen hebt. Tado regelt bij mij de temperatuur alsof iedereen thuis is, en met Homey grijp ik in als ik het anders wil, bijvoorbeeld door individuele kamers uit te zetten als de bewoner van die kamer er niet is.

Let wel op dat als all radiatoren afgesloten kunnen worden met een thermostaatkraan, dat je dan ook een overdrukverbinding moet laten plaatsen als je die nog niet hebt. Die zorgt dat als de pomp draait en alle kranen dichtzitten, er toch doorstroming mogelijk is.

1 Like

:+1:

Ik gebruik ook al jaren probleemloos de Evohome thermostaat. Reageert snel en betrouwbaar op opdrachten uit de flows en laat op het display zien of de huidige instelling vanuit de app komt, of handmatig is ingesteld. Geen idee of het al op V5 werkt, met 20 apps op mijn Homey wacht ik zo lang mogelijk met die update.

Ik heb ook Tado in combinatie met Homey. Werkt erg goed. Voor de vloerverwarming heb ik de Thermostat V3 en verder op elke radiator een smart knop.

Het abonnement van Tado heb je niet nodig, want Homey kan alle slimme dingen veel beter als je de juiste flows maakt. Homey weet al of er mensen thuis zijn of niet en op basis daarvan bestuur ik dan de verwarming met flows.

De Homey app kan overigens niet de Tado status op thuis/afwezig zetten. Dus als je logica met Homey gaat doen, dan kun je de thuis/afwezig feature van Tado niet echt meer gebruiken. Maar goed, Homey kan dat toch veel beter.

Wat mij twee jaar geleden bij een thermostaatzoektocht opviel, is dat ze vrijwel allemaal de kamertemp op een halve graad weergeven en niet op 0.1 graad. Dat lijkt misschien onbelangrijk, maar bij 0.5 graad krijg je nauwelijks een indruk van de trend. Hoe hard daalt en dan weer stijgt de kamertemp als ik even de boel ga doorluchten bv. Ik vond dat van mijn Honeywell erg vervelend (die trouwens ook nog eens de getoonde kamertemp aan de wenstemp “plakt” als die in de buurt ligt. Heel iritant). De huidige Atag One geeft wel netjes 0.1 graad resolutie. Ik ben verder ook erg tevreden over dit ding en de Homey app. Maar past geloof ik alleen op Atag ketels.

:point_up: Precies dit! De bypass kun je doormiddel van een overdrukventiel maken, maar ook door 1 radiator altijd open te hebben en dus niet te voorzien van een thermostaat / slimme kraan, bijvoorbeeld die beneden in de hal.

Ik was bang dat iemand die ene radiator in de hal alsnog per ongeluk dicht deed, dus het zekere voor het onzekere genomen. De hal heeft geen radiatorkraan want dat is zinloos als alle warmte toch opstijgt naar zolder. Maar ik kan hem nu wel dichtdoen of afknijpen als ik wil.

Zelf heb ik ook de Plugwise Anna. Instellingsmogelijkheden zelf misschien beperkt, maar dat kan je allemaal laten doen door Homey dan toch? Geintegreerd in scenes en gebruikmakende van homeykit kan ik ook mn thermostaat, als die al niet automatisch loopt, ook nog met spraak aansturen.

Bedankt voor de vele reacties!! Ik ga denk ik voor de Tado :slight_smile:

Ik heb hier een Netatmo thermostaat.
Deze werkt ook snel.
Kun je ook draadloos gebruiken en is instelbaar per 0.1 graad.
En volledig compatibel met Homey.

Inderdaad, Homey kan alles doen in flows en dergelijke. Maar het enige wat Homey kan doen is toch de Temperatuur instellen? Meer niet, of mis ik wat?
Voorbeeld:
Ik ben wat aan het experimenteren met zone verwarming; ik meet de temperatuur in de bijkeuken met een Aqara Temp Sensor en wil de verwarming aan de hand daarvan aanzetten, onafhankelijk van wat de Plugwise Anna meet in de woonkamer. Ik heb dus geen andere keuze dan Anna dan maar op een heel hoge temperatuur in te stellen om zeker te weten dat de ketel inderdaad ook aan gaat.

Goede keuze!
Ga je geen spijt van hebben…