Thermostaat advies?

Ik heb zelf een Nefit Easy (al voordat ik een Homey had). Werkt voor mij fantastisch, ook in combinatie met Homey. Maar zoveel mensen zoveel wensen :ok_hand:t2:

Heb zelf eentje gebouwd met een Qubino Flush 1D relay incl temperatuursensor. Fysieke schakelaar er aan en klaar. Enige wat ik niet kan is fysiek een specifieke temperatuur kiezen. Praktijk is dat je toch vaak dezelfde temperatuur kiest.

Ook ik gebruik tado. Werkt perfect met Homey. Klantenservice is ook redelijk snel. Nu (begin winterseizoen) duurt het 2 dagen voor antwoord. Anders meestal 1 dag.
Mocht je hulp nodig hebben dan help ik graag.
Het werkt zo mooi dat zelfs mijn opa en ouders het aangeschaft hebben.
Denk aan flows zoals : als raam open is zet radiator uit. Als je weg gaat zet radiator naar 5 graden. Als de ingestelde temperatuur is veranderd, stuur een bericht naar… Etc etc

Liep ik ook tegen aan. Ik houd ook de gang radiator open

De Tado is binnen! Net aangesloten :slight_smile: nu wat flows maken… heeft iemand voorbeelden voor ‘standaard’ flows?

Ik heb o.a. flows voor als mijn kids het huis verlaten, dat de verwarming in hun respectievelijke kamers wordt uitgezet. Tado kan dat zelf nog niet. (en natuurlijk weer op het slimme schema als ze thuiskomen).

1 Like

Hoe heb je het activeren van het slimme schema via Homey voor elkaar gekregen? Wanneer ik het slimme schema activeer vanuit Homey dan gebeurd er bij mij niet veel…

Gebruik Plugwise Anna icm Homey voor de scenes en Google Assistant voor stembediening, daarnaast de Plugwise app voor bediening vanaf mobiel. Heb het ruim een jaar en werkt zonder problemen. Installatie is ook eenvoudig met Wifi kastje naast CV, aangesloten op het thermostaat kabeltje naar de CV en kabeltje naar thermosstaat in huiskamer. De bedienings unit vervangt de oude thermosstaat (2 aderig dus) en na verbinding maken met gedownloade Plugwise app voor mobiel, koppelen aan je Homey met de Plugwise app voor Homey (by Athom). Paar uurtjes knutselen en werkt als een malle.

Gewoon met een actie op de thermostaat van de betreffende ruimte. Dat annuleert een alternatieve instelling zoals een hard ingestelde temperatuur.
Op welke stand staat de Tado fan als je met Homey het slimme schema probeert te activeren?
Blonde vraag, maar je hebt neem ik aan wel een slim schema ingesteld voor de ruimte? Anders valt er niet zo veel te activeren.

Interessant topic, zelf heb ik een gasloze woning. Stadverwarming met Zone vloerverwarming.
Ben namelijk al een tijdje op zoek om dit te automatiseren, heeft iemand dit zelfde princiepe via Homey geregeld?

Andere leuke, als de luchtvochtigheid in de badkamer boven de 70% komt, ventilatie hoog en verwarming hoger. Is het miner koud als je nat uit je douche stapt. En natuurlijk weer ventilatie normaal en verwarming op slim schema als de vochtigheid weer gedaald is.

Hoi Tim,

Ik gebruik een Toon, en het werkt perfect!
Succes met je zoektocht!
gr. Pauluz^

Eurotronic spirit zwave. En het werkt top met homey V5. Heb nog geen slimme centrale thermostaat maar om zo per kamer (bijv babykamer) de boel op temp te houden vind ik het iig fijn werken en value for money. Ook voor als ik toekomstig een smart thermostaat neem bij een nieuwe ketel.

Werkt zeer goed samen met Netatmo, ook met flows en logica.

Hier precies dezelfde situatie. Stadsverwarming, gasloos, beneden vloerverwarming en boven radiatoren.

De enige kamers die ik op temperatuur wil houden zijn de woonkamer en de kinderkamers. Voor de woonkamer maak ik gebruik van Toon. Er zit een slimme stekker op de vloerverwarming pomp en op de kinderkamers maak ik gebruik van de Eurotronic Spirit thermostaten. Door middel van flows worden dus de verschillende ruimtes verwarmt.

Als voorbeeld: ALS de temperatuur op een kinderkamer lager is dan 18 graden. En de tijd is tussen 22:00 en 07:00 (want overdag wordt het niet zo koud op de kinderkamers) DAN zet de vloerverwarming uit (want de woonkamer hoeft niet verwarmt te worden), zet de Toon op 23 graden (zodat er warm water gepompt wordt naar de radiatoren die open staan) en zet de thermostaat op kinderkamer op 19 graden.

Daarna verzin je flows die er voor zorgen dat alles weer uit gaat als de kinderkamer op de gewenste temperatuur is. :slightly_smiling_face:

Ik heb het euvel gevonden. Ik moest kiezen voor Tado Smart om het smart schema in te schakelen

Mijn oplossing: Plugwise. Werkt echt super. Ik heb beneden twee zones vloerverwarming, keuken en woonkamer, en op de verdiepingen in totaal vijf kamers met radiatoren waarop slimme thermostaatkranen zitten. Mijn werkkamer kan ik nu met mijn iPhone simpel even wat warmer zetten, ook als de woonkamer op temperatuur is. De modulerende ketel (Remeha) slaat gewoon even aan en de werkkamer warmt op, de woonkamer niet. De Remeha thermostaat werkt nu als een van de temperatuurvoelers in het systeem.
Je kunt dit alles bedienen met Homey, de Plugwise schema’s vind ik minder handig. Dus ik heb de Plugwise schema’s op 15-16 graden gezet, elke nacht om 00:30 weer naar deze stand. De rest wordt geregeld met flows in Homey. Ook bijvoorbeeld dat onze slaapkamer even extra opwarmt als we naar bed gaan. En dat de kamers van onze (volwassen) kinderen alleen opwarmen als ze thuis zijn. Met de Homey app kun je het systeem altijd tijdelijk overrulen.
De temperatuur in de woonkamer en keuken is redelijk constant en wordt vooral beïnvloed door de zoninstraling:

Ik ben er heel blij mee, werkt perfect! En vergeleken met Evohome echt een stuk goedkoper.

Eric, ik heb een vraag over jouw oplossing en stuur je een PM, om niet O.T te gaan.

Ik heb nog een aanvullende vraag over mijn eurotronic spirit radiatorknoppen uit een paar berichten hierboven. Ik heb dus beneden in de woonkamer een (niet slimme) kamerthermostaat van Nefit gekoppeld aan mijn ketel. Verder 2 slimme radiatorknoppen op mijn 2 radiatoren beneden en ook nog eentje op de babykamer. De thermostaat knoppen beneden staan standaard op 19 graden als ik thuis ben en de babykamer op 18,5 graden. Maar hiervoor moet de kamerthermostaat dus wel altijd op ‘warmte vragen’ staan.
Stel dat ik mijn thermostaat standaard op 20 graden zet (dus warmer dan de ingestelde waarde van mijn knoppen). Staat mijn ketel dan constant te branden, en zo ja, is dit juist energie inefficiënter of juist schadelijk voor de pomp? Overige (niet slimme) thermostaatknoppen in het huis staan uit, of iig anti-vries stand.
BVD, voor de tips en reacties!

Vraagje tussendoor: zitten die slimme knoppen beneden in dezelfde ruimte als je Nefit thermostaat?