Welke thermostaatkranen

Hallo mede Homeyisten,

Ik ben benieuwd naar jullie meningen over thermostaatkranen.
Ik wil graag ruimtes apart verwarmnen en dacht aan thermometers van bjjvoorbeeld aqara voor de meting in de bepaalde ruimte en dan een thermostaatkraan die (indien mogelijk) rechtstreeks met Homey verbonden kan worden.

Ideeën?
Ervaringen!

Grappig, ik ben op het moment met hetzelfde bezig, heb zojuist Aqara temp sensors besteld.
Qua thermostaat kranen ben ik er nog niet uit, maar het wordt zeker geen Fibaro. Daar had ik er namelijk een van maar dat bleek niet goed te werken samen met Homey. Ik las op het forum meer mensen die daar problemen mee hadden. Jammer wel want qua design is dat de mooiste.

Alternatieven zijn Tado en Plugwise

Ik ben ook aan het kijken ter vervanging van mijn Eq3 max systeem. Op zich werkt dit wel en is het prijs technisch ook heel interessant. Maar niet te koppelen aan enig domotica systeem. Dus ik kijk mee met jullie.

die komen vanavond (hopelijk)ook hier binnen
dus ook ik kijk mee

Mss een beetje bezijden je vraag, maar…

Heb sinds twee weken hier nu Tado draaien. Zijn regelmatig mooie aanbiedingen in, bijv bij Tink of 50five. Heb zelf een starterkit (thermostaat en bridge) met 6 thermostaatknoppen aangeschaft voor 379 euro. In een keer klaar.
De knoppen meten (uiteraard) temperatuur, maar ook luchtvochtigheid waardoor je je klimaat beter kan regelen. Daarnaast open raam detectie en je kan ook je tapwater laten regelen. Dat scheelt me nu al gas. 's Nachts en als je weg bent wordt er nu geen warm water meer in voorraad gehouden. Dus niet alleen in de winter besparen, maar het hele jaar door.

Installatie was ook supersimpel. Kan het van harte aanraden. (nee, heb geen aandelen of zo… :slight_smile:)

Bedenk dat je wel een sensor en thermostaatknop in een ruimte kan plaatsen, maar als de thermostaat in je woonkamer geen seintje geeft richting de ketel om aan te gaan (omdat je woonkamer al op temperatuur is), er nooit warm water richting die ene kamer gestuurd zal worden.
Dat is te ondervangen door in Homey de ingestelde temperatuur op de kamerthermostaat te verhogen, maar dan verwarm je de woonkamer dus ook. En schiet je je doel voorbij.
Tenzij je in die woonkamer je kranen weer handmatig dicht draait, maar dat kost je ofwel gedoe (en je wilde juist automatiseren) of wel slimme thermostaatknoppen die de kranen automatisch dicht zetten.

Kies dan meteen voor een goed systeem als Tado. Maar er zijn meerdere uiteraard…

En dat de “kranen” de dingen zijn waar je de slimme knop op monteerd. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Ik heb een soortgelijke positief verhaal, maar dan met Honeywell EvoHome.

Wel prijzig, maar werkt perfect, ook in de woonkamer. Let wel dat je vaak een bypass moet installeren. Zodat je CV ketel (pomp) kan nadraaien op het moment dat de laatste thermostaatkraan (automatisch) wordt dicht gedraaid.

4 Likes

Iemand ervaring met de Tuya kranen.
Zien er wel erg hetzelfde uit als Tado.
(Sorry, maar als ik minder dan 350,= kan uitgeven doe ik dat. Ben tenslotte Nederlander.)
Overigens heb ik beneden vloerverwarming met een bypass dus dat is al geregeld.
Ik wil ook eigenlijk alle kranen in één keer doen dus in mijn geval zijn dat nog iets meer kranen dan 6!
Vandaar ook een beetje de prijs.

Je zal sowieso iets nodig zijn waarmee je ze aan je ketel knoopt. Met alleen kranen ben je er niet. Dus neem er sowieso een bridge (of hoe dat bij het systeem dat je koopt) bij.
Komen in de ruimtes met vloerverwarming ook radiatorkranen? Want hoe gaat je vloerverwarming draaien, als de overige kranen allemaal aa geven dat het warm genoeg is en de ketel dus uitschakelen?

Verwarming goed regelen in je huis is hogere wiskunde! Is niet een kwestie van een paar Tuya knoppen er op schroeven en blij zijn dat we weinig uit hebben gegeven.
Maar goed, das hetzelfde voor Homey. 300 uitgeven en denken dat je hele huis dan geautomatiseerd is is wel heel erg kort door de bocht.

1 Like

De vloerverwarming is een aantal groepen die door kranen geregeld worden.

En zitten daar ook flowmeters op en heb je alles goed ingeregeld?

Helemaal eens.
Ik ben redelijk op de hoogte van cv installaties.
En al een tijdje bezig met Homey.
Maar mijn ervaring is dat ook de duurdere apparatuur lang niet altijd zaligmakend is.
Daarnaast zeg ik ook niet dat ik persé bijvoorbeeld Tuya wil maar vraag of er mensen zijn die daar ervaring mee hebben.
Als het Tado met een andere naam blijkt te zijn valt bij mij de keuze snel op Tuya, waar ik ook goede ervaringen mee heb.
Ik ben deze thread alleen begonnen omdat ik ervaringen wil uitwisselen.

1 Like

Daar doe ik graag aan mee!

Ik heb er ook al een paar gezien ja.

Nee, daar zitten geen flowmeters op.
Alleen een thermostaat voor de aanvoer temperatuur.

Dan is het dus niet geregeld!

Met een infrarood thermometer en veel geduld kan je de groepen ook prima inregelen hoor.

Inderdaad, ze worden nu nog niet geregeld.
Nu worden sommige groepen meer geknepen dan andere waardoor bepaalde plekken van de vloer koeler/kouder blijven dan andere.
Vandaar dat ik aan het kijken ben of ik dat met andere kranen kan doen.
Op die manier dacht ik bijvoorbeeld de koudere keuken misschien beter te kunnen regelen.

Meten=weten!

Klopt maar dan heb ik nog de andere ruimtes niet geregeld.
En als ik dan toch bezig ga wil ik kijken of ik het helemaal in één keer kan doen.