Met mijn slimme verlichtingsplan aardig op de rit is het tijd om naar mijn volgende plan/project te kijken :
Sinds september hebben we een warmtepomp, voorlopig nog ff Hybride om te kijken of ik het huis warm krijg ermee.
Nu heb/had ik het plan al om in een aantal kamers (slaapkamer, logeer/rommelkamer en 2 huiskantoortjes/computerkamer) de radiatoren te vervangen door wat grotere exemplaren. Dit om meer inhoud (als in liters water en meer oppervlak te creëren.
Effin, ik wil deze dan ook voorzien van thermostatische kranen em slimme radiatorknoppen.
Nu (b)lijkt niet elke knop zomaar op elke radiator/kraan te passen. Dus bij deze de vraag naar ervaringen en tips van anderen.
Eisen/wensen/vragen:
betaalbaar (heb er 4 a 5 nodig), geen budget maar wel value for money, 100,= per stuk vind ik echt te gortig.
Moeten lang met een batterij doen (+1 jaar) en/of op 230V aan te sluiten zijn
gewoon goede integratie met Homey Pro nu en in de toekomst (Hoor horrorverhalen over Tado X)
We hebben wel een smart (Remeha eTwist) maar die kan afaik niks met radiatorknoppen.
Ik heb wel de hoop deze aan te kunnen sturen indien een slimme radiatorknop actief wordt/om warmte vraagt via Homey (Gewoon tijdelijk ff temp. omhoog, de warmtepomp lopt nog ff dor als ik hem daarna weer omlaag zet). de eTwist is ook van september en ga ik niet vervangen
Welke thermstaatknop moet ik op de nieuwe radiator zetten (dus combi thermostaatknop en slimme knop).
Aangezien de CV leidingen leeg moeten als de radiatoren vervangen gaan worden is de planning voor dit project pas ergens na maart/april…
Belangrijke vraag die je jezelf (en je huisgenoten) moet stellen is:
Hoe belangrijk is de verwarming?
accepteer ik dat ik geen verwarming heb als homey plat gaat? (Nee dan zit je al snel aan een systeem dat je ook lokaal kan bedienen
accepteer ik dat ik geen verwarming heb wifi plat gaat (nee? Dan kan je wifi based afschrijven)
*etc
Ik vond verwarming dusdanig cruciaal dat ik gekozen heb voor een thermostaat die alles regelt, maar die ik via homey kan instellen….
(Heb zelf honeywell evohome)
Losse knoppen direct aan homey viel voor mij al snel af.
(En bij die beslissing kunnen wij jou niet helpen…, maar kan wel het keuzelandschap flink bepalen)
Ik ga er eigenlijk vanuit dat je de slimme knoppen ook fysiek op een bepaalde temperatuur in kon stellen (wat naar wat ik gelezen heb ook kan).
Dat betekend dat ze dus gewoon onder een bepaalde temp open staan, en de eTwist zal zorgen dat de warmtepomp draait (als de woonkamertemp daar aanleiding toe geeft).
De toevoeging van Homey is dus eigenlijk alleen een toevoeging op wat anders een systeem zou worden met warmtepomp, eTwist en ‘gewone’ thermostaatkranen zoals mijn plan was voor ik een Homey had.
Mijn voorkeur heeft Z-wave of beter nog omdat ik daar al mee bezig ben, Zigbee… Had ik er eigenlijk bij moeten zeggen.
Maar wat ik vooral wil voorkomen is dat ik straks nieuwe radiatoren en thermostaatkranen heb laten installeren en dan tot de ontdekking kom dat mijn voorkeur qua slimme thermostaatknop daar dan niet op past…
De “horrorverhalen” die je hoort; gaan die over Tado zelf.of de Homey integratie. Want die laatste is not in beta en nog volop in ontwikkeling. Maar er wordt aan gewerkt en ga er helemaal vanuit dat dat goed komt.
Anders kun je ook Tado V3 kopen, die werken ook super en hebben een hele goede Homey integratie.
Tja daar gaat het m.i. beter met een (bijvoorbeeld) EvoHome systeem vs losse kranen,
als in ons geval de Woonkamer totaal geen warmtevraag heeft omdat de pettetkachel het al ruim verwarmt heeft wordt als een slaapkamer moet verwarmen de ketel WEL gestart door de EvoHome, en afhankelijk van delta temperatuur, meestal op een relatief laag percentage aangestuurd.
Op dit moment is de situatie dat alleen de thermostaat in woonkamer zorgt voor een warmtevraag die zorgt dat de warmtepomp aanslaat. De rest van het huis is voorzien van radiatoren anno <1980 (en waarschijnlijk zelfs gewoon anno 1959) met open/dicht kranen.
Er zijn verder geen open haarden, pelletkachels of elektrische bijverwarming.
De eTwist is net nieuw en meegeleverd met de installatie van de warmtepomp. Dus die ga ik gewoon laten zitten.
Via Homey kan ik via een flow de stus van de slimme thermostaatknoppen monitoren en de thermostaat van de woonkamer aansturen zodat de warmtepomp aanslaat.
Ik heb inmiddels een lichte voorkeur voor de Aqara e1 overigens, mede ook omdat deze te verstellen is door er aan te draaien, prima WAF dus…
Zelf heb ik gekozen voor Plugwise (na onderzoek, uiteraard). Het draait stand alone, ook als internet uit zou vallen. Is eenvoudig te bedienen via losse thermostaten en integreerbaar in Homey. Bovendien is het Nederlands…
Nadeel. Prijzig als je elke kamer ook wilt voorzien van een thermostaat.
Dat heeft Plugwise inderdaad niet. Gelukkig heb ik een favoriete flow die met Klik, alle thermostaten en kranen uitleest en toont. Er naar toe lopen is dus niet nodig.
Je kunt de kranen echter niet fysiek instellen. Dat is wellicht een nadeel. Eens!
Ik heb Plugwise getest, toen Tado X, en nu weer Plugwise.
Ik vind Tado veel stabieler, sterkere verbinding, goed materiaal.
Plugwise software is goed, uitgebreider, voorverwarming met de juist input al begint hij wel erg vroeg soms… Maar hardware matig omslachtig en matig. Enige degelijke apparaat is de Anna. Lijkt wel of dat uit een heel andere fabriek komt.
De Toms zitten slecht in elkaar, niet instelbaar is echt een dikke misser.
De Anna loopt achter, met zon bijbehoren Smile-T. En dan daar de Adam weer aan met een slechte Zigbee stick die het zonder assisisten Zigbee router gewoon niet red…
Kortom, tis het beide niet… best of both is nog niet gevonden.
Tado X zegt ook standalone (zonder internet) te werken. Stom genoeg heb ik dit niet getest…
Wat gebeurt er als ik geen internet heb?
Je kan tado° nog steeds opladen als je offline bent. Daarnaast blijven je Slimme Schema’s ook werken wanneer je geen internet hebt, omdat de schema’s lokaal op het apparaat worden opgeslagen.
Ter info: Ikzelf dacht mijn Elga Ace te bedienen via Tado. Dat ging niet lukken. De knoppen afzonderlijk kan ik aansturen om een radiator open te zetten maar de Tado thermostaat werkt niet met een Elga Ace. De thermostaat probeert te moduleren wat de elga niet accepteert.
Dit zou te herstellen zijn door de thermostaat aan te laten passen naar aan/uit. Ik liep er tegenaan dat Tado dat voor mij niet wilde doen.
Bijna €500 aan Tado spul en functioneert maar half. Geen aanrader.
Nadeel van Zigbee, of beter van de Adam met slechte zigbee stick, is de verbinding. De Adam functioneerd niet zonder de stroom adapter in een Aqara plug te zetten en deze als Adam Assistent in te stellen.
Een verdieping lager weer een Aqara plug, en op de BG een derde Aqara plug om de zoneklep te bedienen.
Batterijen in de Tom, ik weet niet hoe lang deze mee gaan versus de middels micro USB oplaadbare Tado radiator knop accu’s.
Dat de Tom’s als routers kunnen fungeren kan handig zijn, maar het kost een stopcontact + in kinderkamers draadjes en kabelgootjes is niet ideaal en super lelijk.
Plugwise functioneerd maar ik ervaar het spul als labiel om omslachtig zowel hardware als software matig.
Tado heeft goede verbinding, maar voorverwarming zit er niet in en open raamdetectie moet je voor betalen…
Thermostaat bedraad, zoneklep bediening en 4 knoppen:
Tado kost me nu 263 euro + 120 voor draadloze ontvanger voor de zoneklep
Plugwise kost me nu 598 euro en dan heb ik 1 radiator knop minder, dus eigelijk 680 euro.
Ik gebruik al jaren Evohome met Honeywell knoppen, kun je gewoon vervangen zonder leidingen te legen en werkt zeer betrouwbaar met mijn Homey pro 2019. Heb ze in oa in een flow die de cv per ruimte aanzet bij bep temp wanneer iemand thuis is en tijdstippen. Alles gaat uit als iedereen weg is, of wanneer er een raam/deur langer dan 5 min openstaat en wanneer we naar bed gaan. De knoppen kosten via Bol rond de 100 euro maar dan heb je wel iets wat echt stabiel en goed werkt. mvg John, indien gewenst kan ik de flows delen
Goedemorgen, ik gebruik inderdaad de EVO thermostaat. Kleine aanvulling op m’n vorige post op bol.com zie ik ze nu staan voor € 75 per stuk. Je kunt de knoppen gewoon vervangen.