Ik de slaaplkamer hebben we een lamp met een hotelschakeling, er is bijna geen ruimte in de inbouwdozen.
Aangezien we de ene schakelaar nooit gebruiken én daarnaast een stopcontact zit wil ik die opofferen en daar een “Aqara Single Switch Module 2-Draads Zigbee” plaatsen.
Het idee is : ik verbind een van de schakeldraden (bv nr1) van de schakelaar door met de bruine draad van de schakelaar.
De Aquara zet ik op de ander schakeldraad (L1) en op Bruin (L).
Met de schakelaar op de ene stand zal het licht uit zijn, en is het aan te schakelen met de Aquara
Met de schakelaar in de ander stand zal het licht branden, en is niet te schakelen met de Aquara.
Zelfs al zou je de Aquara activeren, deze zal geen circuit kunnen maken.
Het doel is puur om een situatie te creeren waarbij ik door een flow (Rook/brandalarm) het licht aan kan doen in de slaapkamer.
Evt kan ik voor ‘uit’ een schakelaar op de Aquara zetten, om het licht weer uit te kunnen zetten, maar nodig is dat imho niet. Eerder verwarrend ( Het licht kan wel uit, en dan ook weer aan met de gewone schakelaar, maar een echte hotelschakeling is het dan niet meer, toch ? Want daarna weer uit via de Aquara gaat dan weer niet.)
Ik wil dan liever een ‘Red button’ installeren om de hele ‘Alarm flow’ te kunnen stoppen…
Of het zo gaat werken? Ik denk het wel, maar je kunt het 't beste even uittekenen om te zien of er geen rare dingen ontstaan.
Waar je wel op moet letten is als je de schakelaar op de “andere stand” zet (dus dat het licht gaat branden) de Aqara geen stroom krijgt en dus vanuit Homey niet te gebruiken is. Pas als de schakelaar fysiek omgezet wordt krijgt de Aqara weer stroom en kun je 'm (na een tijdje, want hij moet zichzelf eerst weer aanmelden via het Zigbee netwerk) weer gebruiken.
Als je 1 schakelaar niet gebruik: dan die loshalen en de draden verbinden. Dan heb je altijd spanning.
Achter de andere schakelaar kan je dan de Aqaba zetten, die continue spanning heeft.
De schakelaar zet je dan op de S1 S2 van de aquaria.
Dan kan je altijd met de aqara schakelen en ook met de schakelaar
Jou eerste plaatje is overigens een versimpelde weergave om de hotelschakeling uit te leggen.
Tenzij je een heeeeel oud huis hebt zal het er in de leidingen anders uitzien.
Je lamp zit op de centraaldoos (plafond?). Daar komen een bruine blauw en aardedraad binnen.
Van daaruit gaan er 3 zwarte draden naar schakelaar nr1.
En 2 zwarte en een bruine naar schakelaar 2.
Als je weinig ruimte hebt kan je de aqara ook achter de lamp (plafond) zetten…
De lamp zijn eigenlijk 3 spots aan het plafond, het huis is uit 59 dus best wel oud.
Daarom ook de aqua in een ‘loze’ doos. De vorige keer eou ik ergens een normale (lees nieuwe, moderne) inbouw schakelaar in een inbouwdoos plaatsen: paste nauwelijks. Gaten voor de boutjes kwamen niet overeen.
Ben links en rechts ook al rood en groen draad tegengekomen…
tja, ook nergens een centraaldoos in/boven het plafond. Er liggen kabels bovenop de gipsplaten, op z’n best is het VD draad in een pvc buis tegen de balken…
In de badkamer kwam er een grijze kabel (met blauw en zwarte draad) uit het plafond met daaraan een trekschakelaar. Daar heb ik dan maar een Finder 31.13 opgezet en die weer laten schakelen met een slimme schakelaar in een lasdoos verderop boven de deur (Zone 3)…
Waar ik kan en nodig acht vervang ik bekabeling. Soms is het niet te doen zonder sloopwerk, en een heel plafond eruit trekken ‘want ik wil een slimme verlichting maken’ schijnt niet heel goed te zijn voor de WAF.
Bedenk me net, als aan de kant waar ik de schakelaar weg wil halen alleen 3 zwarte draden binnenkomen (de linker dus) ik een heel andere schakeling moet gebruiken.
Volgens de handleiding deze :
Na ooit lang uitzoeken ben ik op je laatste plaatje uitgekomen. Heb een Sonoff daarvoor gebruikt, zonder N in mijn geval.
In het kort: je behandelt de hotelschakelaar als een gewone schakelaar, het is uiteindelijk maar een fancy aan/uit. Ik heb wel een bruine kabel moeten trekken want ik had geen L op de plek waar ik de smart switch wou plaatsen.
Maar eens heel de boel los gehad, wat een gedoe, NAS uit, 2 Wifi routers plat, PC’s uit etc…
(note to self: echt een UPS kopen voor de NAS + routers )
Inbouwdoos is 40mm, WDC = 35mm, wisselschakelaar = 25mm en ik heb idd 3 zwarte draden.
Dus dat wordt hotelschakeling opofferen en schakelen via de Aquara module. Ga ook heel de boel vervangen door nieuw Gira schakelmateriaal, voor de Niko kan ik geen blindplaatje vinden.
En na +20 jaar al helemaal geen een die evenveel van kleur verschoten is.
Helaas moet ik wel concluderen dat mijn verlichting in huis slimmer maken een heel stuk lastiger wordt met :
geen centraaldozen bij mijn lampen
beperkte inbouw ruimte in de inbouwdozen van de schakelaars
stopcontact laten vervallen, daar de aqara inbouwen, blauw en bruin dus bij de hand.
wisselschakelaar vervangen door en Gira wisselschakelaar, nieuwe ombouwrand en een blindplaat. Alles weer netjes.
Afgezien van het wisselen van de wisselschakelaar hoefde ik dus eigenlijk alleen de zwarte draad van de wisselschakelaar op L1 van de aqara te zetten en een nieuwe zwarte draad van S0 naar de wisselschakelaar.
Alles aangesloten, schakelaar omgezet… niks… andere schakelaar (bij deur) omgezet, nog niks. Wel zie ik het led op de aqara blauw-rood knipperen en het volgende moment klapt de groep eruit…
Schakelaar bij de deur zit vast, geen beweging in te krijgen.
Alles losgehaald, aqara er tussenuit, oude wisselschakelaar er weer tussen, dus alles weer in de originele staat. licht aan uit werkt maar aan 1 kant… schakelaar bij de deur zit niet meer vast maar doet niks. …
Dus die schakelaar uit de doos gehaald. Dat is een dubbele schakelaar overigens.
Achter de schakelaar zie ik de blauwe draad in de schakelaar verdwijnen, doorgelust naar schakelaar 2 en de bruine doorlopen naar boven… Ik vermoed richting lamp(en) ?
Aan de kant waar ik de aqara wou inbouwen heb ik alle drie de zwarte draden nog ff doorgemeten maar nergens dus spanning.
Efin, vanwege het commentaar dat ik al ruim over mijn geplande half uur heen was enzo heb ik alles afgedopt en het maar de boel gelaten.
WAF is dus screwed en ik zit met 1 verlichting in de slaapkamer die het niet meer doet.
Mijn voorlopige conclusie:
schakeling loopt over Live ipv Neutral (hoe dan ??)
de dubbelschakelaar is half naar de vaantjes…
Iemand nog een idee hoe ik dit nog gefixed krijg ?