Aqara switch aansluiten met maar 2 draden uit de muur ??

Goeden dag vrienden van de Homey show.

De eerste lamp brand via Homey, hij geeft netjes om 0715hrs
door of het binnen een half uur gaat regenen. Het begint ergens
op te lijken.

Ik wil graag op de slaapkamers op de eerste verdieping ook slimme
schakelaars instaleren. Heb gisteren een schakelaar los gemaakt en
zag een bruine draad en een zwarte draad.

Heeft iemand een idee of je daar een slimme schakelaar op kunt aan sluiten.
Wil dit doen zodat er een mesh gaat ontstaan door het hele huis.

Dank voor de aandacht !

Voor een bedrade switch heb je vrijwel altijd ook een blauwe draad nodig. Anders heeft de switch zelf geen voeding en zou dus nooit kunnen schakelen.
Meestal is die draad redelijk eenvoudig vanuit de centraaldoos in het plafond bij te trekken.

De Fibaro schakelaar en dimmer switch kun je ook aansluiten zonder blauw,


Mischien due van jou op dezelfde manier?
Mvg Herman

Enkel de Fibaro dimmer 2…
de schakelaars hebben ook een blauwe draad nodig…

Je kunt natuurlijk ook zo’n inbouw ding gebruiken. Als je genoeg ruimte in je armatuur hebt kun je hem daar instoppen ipv achter de schakelaar. Dan is een blauwe draad zo aangesloten, die zit altijd in je plafonddoos.

Dank voor de reacties, ik ga proberen om een draad te trekken vanuit het plafond!

Ik weet niet wat je precies gaat doen natuurlijk maar als je de zwarte draad niet meer nodig zou hebben zou je daar ook een blauwe van kunnen maken. In de plafond doos (centraal doos) kan je dan de betreffende zwarte draad bij de blauwe stoppen en is je zwarte draad bij je schakelaar gewoon blauw. Wel aan beide kanten de zwarte draad even markeren met een blauw plakbandje. Let op, dit werkt alleen maar als je slimme lampen gaat schakelen. Als je gewone lampen gaat schakelen dan heb je de zwarte draad OOK nodig en gaat dit dus niet op!

@Rocodamelshekima het idee was om een slimme schakelaar te gebruiken
icm normale lampen. Hetis voornamelijk om een mesh te creëren.
Heb gemerkt dat mijn slimme stekker van neo op zolder niet meer te
bedienen is vanaf de begane grond (lag ook wel in de lijn de verwachting).

Maar goed kan ook de kleur omdraaien zoals je aangaf en dan een slimme
lamp gebruiken is zeker ook een optie.

Ik ga me verdiepen in de schakelaars die ik kan gebruiken, ben hier namelijk
totaal niet in thuis.

schakelaar met bruin en blauwe draad check !

Ik zou zelf kiezen om er een blauwe draad bij te trekken en een normale lamp te schakelen. Dan kan je de lamp ook aan en uit zetten als je geen WiFi hebt of als Homey uit staat. Goed voor de WAF!

@Rocodamelshekima jij snapt hem de WAF een man kan niet zonder :slight_smile:

Ik ga eens kijken hoe ik een draad extra bij kan krijgen.
Dan heb je gewoon drie draden dat kom ik in veel youtube filmpjes tegen.

Waarom koop je dan niet een paar stekkers bij en plaats je die op strategische punten? Heb ik ook gedaan, in vrijwel elke kamer zit er minstens één.
Als je ze (per 4) via Ali koopt bij de officiele Neo store kosten ze je net geen 20 euro per stuk. Stuk goedkoper dan hier in NL.

De Aqara wall swith (without neutral QBKG04LM) is makkelijk aan te sluiten met slechts 2 draden. Nadeel is dat de achterzijde ongeveer 55 x 55 is terwijl veel inbouwdozen kleiner zijn (40, 50mm). Vervangen van de inbouwdozen is veel werk.
Voordeel van deze switch ten opzichte van andere systemen (zoals Fibaro v2) is de gemakkelijke installatie en dat je ook gewoon de schakelaar kunt bedienen zonder Homey systeem of netwerk, hij werkt in basis als een gewone schakelaar. Ik heb een single schakelaar aangeschaft voor €19,95.

Een neo schakelaar? NeoCoolcam? Let wel dat dit meestal Z-Wave, en als je een Aqara switch koopt is dat zigbee (zover ik weet). Die gaan niet samen meshen in ieder geval.

Wellicht, als je voor Zigbee gaat, even langs ikea; https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10400408/ of https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90356166/? Of wanneer je op een aantal plekken wel slimme lampen zou ophangen, heb je al een mooie mesh.

Wil je dat met z-wave, dan is zo’n neo coolcam wallplug op een strategische plek wel een goed plan.

Mijn eigen set-up is overigens alles Zigbee, overal slimme lampen (dus permanent op stroom), muurschakelaars vervangen door Aqara switches op batterij en vervolgens alles overal aansturen via Homey/flows. :slight_smile: Heb je direct een mesh door heel je huis, want overal slimme lampen betekend overal Zigbee bereik. En het is ook nog eens heel vriendelijk geprijsd.

Het liefst ga ik voor Zigbee. Een jaar of 10 geleden heb ik daar in Groningen 20.000m^2 virtueel mee bekabeld (merk Digi) en het netwerk is super robuust. Nadeel van de wireless switches lijkt me dat het netwerk(>host) altijd operatoneel moet zijn, dus als je Homey het niet doet en je hebt geen andere gateway, kan je niets bedienen. (is dat zo?) Dat lijkt me een voordeel van een bedraadde versie, dat je altijd kan schakelen. Ik ben nu de livolo aan het bestuderen.

1 Like

I also thought to use them. I bought the VL-C702SZ-11 for testing, but the Athom doesn’t work with it.

Inderdaad werkt het niet met de Livolo :unamused: Het is een van de weinige 2-wire zigbee switches die in een Europees/NL inbouwdoos past. Het probleem lijkt te zijn (na enig googlewerk) dat de Livolo op channel 26 werkt… Ik duik er nog verder in maar ben komende weken veel op reis.
Ik heb ook gemaild met Aqara en zij komen dit jaar met een EU versie van de wall switch. De huidige Aqara wall switch werkt perfect maar past niet in de inboouwdoos, ondanks mijn hak en zaagwerk. De vraag wanneer ze die nieuwe versie gaan releasen staat nog uit bij Aqara. (komen ze op terug na Chinees nieuwjaar)

1 Like

Dat is mooi nieuws. Ik worstel met het zelfde probleem.

gelukkig hebben we de dremel en een multitool.

laatste melding van Aqara
“Glad you like it! Many other European users told us the same thing. We will definitely expedite the process.”

als ze op de markt komen zijn er veel muurschakelaars die ik ga vervangen. Vind ze ook nog eens strak vorm gegeven (W.A.F)

Goedendag,
Is er al iets meer te melden over de compatibiliteit van de Livolo tweevoudige Zigbee wisselschakelaar met Homey?

Grtz Erik

1 Like