Eén schakelaar heeft bruin binnenkomend en twee zwarte eruit (die gaan naar de andere schakelaar)
Eén schakelaar heeft twee zwarte draden binnenkomend (van de eerste schakelaar) en één zwarte uitgaand. Die gaat naar de drie lampen
Nu zit er bij de deur waar je de garage binnenkomt géén schakelaar en daar wil ik er wel één. Wat zou hiervoor de beste oplossing zijn? Zelf denk ik aan een inbouw switch bij één van de twee schakelaars die ik dan kan bedienen met Homey. Dat gecombineerd met een draadloze schakelaar bij de buitendeur en ik ben klaar. Maar welke module moet ik dan hebben? En waar en hoe moet ik deze aansluiten?
Je kan kiezen voor een 3 draads module (die je dan boven bij de lamp plaatst, met een blauwe draad)
Of een 2draads module (zonder blauwe draad) die je bij de schakelaar zet.
Daarnaast zal je een keuze moeten maken voor het systeem zigbee, zwave, WiFi.
Dat hangt vooral af van jouw huidige situatie. (Heb je al een zigbee of zwave mesh? Hoe sterkt is de WiFi in je garage?)
Bij die 3 draads moet ik dan de schakeldraad die naar de drie lampen gaat op de L aansluiten neem ik aan. En hoe werkt dat dan? Want als ik dan met één van de huidige schakelaars de lampen uit zet, kan ik deze toch niet meer aan zetten met de draadloze schakelaar? En dat is wel net het idee: ik ga van huis met het licht uit en doe het licht aan als ik thuis kom.
Zigbee, Z-Wave en WiFi heb ik daar allemaal. WiFi zouden de buren nog gebruik van kunnen maken
Aan de zijde waar je 3x zwart hebt, van de schakelaar naar S0, de draad richting lamp op L1, en dan op L de bruine en op N de blauwe.
Dit zal in de centraaldoos van de eerste lamp moeten. Of in/bij de laatste schakelaar, moet je daar wel Bruin en Blauw hebben. bv van een naastgelegen stopcontact (zelfde groep!).
Ik zou voor een schakelaar en knop met Touchlink gaan, die kun je koppelen en ook gebruiken zonder Homey…
Ah en in dat geval komen er ook weer twee zwarte draden uit die dan door kunnen naar de schakelaar die er nu zit?
Volgens mij kan ik dan een Fibaro Double Smart Module gebruiken zoals ik nu ook heb gebruikt om de perilex van mijn mechanische ventilatie te schakelen.
Vaak is het wel fijn als iemand even meedenkt en als ik dan de juiste schema’s heb, komt het wel goed
Ik zou de bestaande schakelaars en aansluitingen gewoon laten zitten…
Enige wat je moet/wil doen is een slimme schakelaar toevoegen en die met een draadloze remote kunnen bedienen.
Idealiter gebruik je een slimme schakelaar voor 3 draden (Blauw (N), Bruin (L) en een draad die naar de lamp moet, Meestal L1 genoemd, dwz geschakelde Live (bruin), wat betekend er kán spanning opstaan en is Zwart.
Bij een hotelschakeling heb je op de ene schakelaar bruin (L) en aan de ander ]kant dan 2 zwarte, die gaan naar de andere schakelaar, waaruit dan weer 1 zwarte draad naar de lamp gaat, vanaf de lamp zit er dan weer een blauwe (N) draad en is de cirkel letterlijk rond.
De slimme schakelaar plaats je bij voorkeur achter de 2de (met 3x zwart).
Je sluit een nieuwe zwarte draad aan op de schakelaar, en sluit die op de ‘Out’ of S0 van de slimme schakelaar aan. De orginele draad die je uit de schakelaar heb gehaald sluit je op L1 aan. Vervolgens sluit je een blauwe (N) aan op de N en een bruine (L) op de L van de schakelaar (hiermee voorzie je de schakelaar zélf van stroom).
Deze schakeling kun je maken bij de eerste van de drie lampen als je daar een bruine en blauwe draad hebt, maar ook in de inbouwdoos van de 2de schakelaar als je daar een blauwe en bruine draad hebt of naar toe kan halen (stopcontact ernaast ?).