Advies omtrent slimme (licht)schakelaar in andere ruimte

Helaas kom ik er zelf niet achter, na veel Googelen toch maar hier posten. Ik ben op zoek naar een slimme schakelaar. Deze schakelaar komt in een inbouwdoos in de keuken. Hij moet lichten aan doen in een andere ruimte (overloop). Het betreffende lichtcircuit (of de puls draad) loopt niet door deze centraaldoos. Wel een L en N draad uiteraard.

Het is dus eigenlijk niets anders dan een losse switch, maar wel met voeding (230v) en ingebouwd achter een Jung puls schakelaar.

Deze switch moet niet alleen een actie aan/uit kunnen doen maar ik wil er ook scenes mee kunnen triggeren door 2/3/4 keer drukken. Liefst over zigbee of zwave. En direct op Homey, geen extra bridge.

Dit zou perfect zijn maar werkt niet direct met Homey (moet via HUE):

Dit zou perfect zijn maar werkt niet direct met Homey (moet via DigitalSTROM):

Heeft iemand advies? Heel hartelijk dank bij voorbaat.

Zou volgens mij met een Fibaro z-wave schakelaar kunnen. Zie bijvoorbeeld hier.

1 Like

Onduidelijk is wat de huidige switch (lichtschakelaar?) nu schakelt, en of dat zo moet blijven. Misschien kun je beginnen met een KiKu AWST-8802, die plak je gewoon op de muur en daar kun je 4 verschillende flows mee starten. Of de AWST-9000 of AYCT-303.
En die 4-kanaals Zigbee zal wel direct met Homey kunnen werken via Zigbee. Dat er Hue staat zal wel komen doordat ze ook Hue lampen kunnen aansturen doordat Hue lampen(niet allemaal!) sinds een paar jaar ook Zigbee doen. Kijk maar naar het Z-logo op de verpakking van de Hue-lamp.

Beste Rmb, de huidige schakelaar is een SW-SKM300 van DigitalSTROM, achter een JUNG pulsdrukker. Deze schakelt nu ook het licht in de andere ruimte en ondersteunt 2/3/4 keer klikken voor scenes. Dus precies zoals ik het wil hebben.

Echter ben ik bezig met de hele DigitalSTROM installatie te verwijderen omdat deze te storingsgevoelig is. Ik zoek daarom een vervanging die direct aansluit op mijn Homey Pro en exact hetzelfde doet. Ik wil hem bedraad hebben en inbouw zodat het schakelwerk (JUNG LS990) allemaal intact blijft.

Bedankt voor de toelichting. Ik heb nog even naar de schema’s gekeken, maar hoe worden de pulsen dan omgezet naar het desbetreffende kanaal?

Het was een 4-kanaals module, waarvan ik maar 1 kanaal in gebruik heb. Meestal hebben deze modules meerdere kanalen, echter 1 is voor mijn situatie genoeg. Het eerste kanaal is aangesloten op de pulsdrukker. Dat kanaal moet 2/3/4 keer drukken kunnen registreren en vervolgens via Homey het starten van een corresponderende scene ondersteunen.

Ik dacht je even verkeerd begrepen te hebben, maar je bedoeld dus echt 1,2,3 of 4 keer dezelfde knop snel achter elkaar indrukken. De SW-SKM300 heeft 4 ingangen, waarvan je er dus maar 1 gebruikt. Dus moet je DigitalSTROM bridge zo slim zijn om de pulsen te tellen en om te zetten naar 4 verschillende signalen.
Ik weet niet of en hoe de Homey dat kan.
Ik zou even bij Robb navragen of die 4 kanaals Zigbee niet ook met Homey werkt, het is een Zigbee device toch?
Of anders de SMARRT Zigbee Inbouwschakelaar Puls?

Heb inderdaad Robb Smarrt even aangeschreven ook. Zij adviseren de Shelly Plus i4. Zou alles moeten doen wat gevraagd. Ik ga daar even mee aan de slag :+1:t2:

Laat tegen die tijd even weten of het je gelukt is. Succes!
Ik lees de volgende spec’s:
met tot 4 inputs voor 3 acties per knop en dus maximaal 12 functies;
- Aan/Uit (wipschakelaar)
- Aan/Uit Kort drukken (impulsdrukker)
- Lang drukken (impulsdrukker)
- 2x Kort drukken (impulsdrukker)
Dus geen 4x kort drukken :frowning:

Ik heb 2x een Shelly i4 in gebruik. In combinatie met Shelly knoppen en Frame (apart bestellen) ziet dat er best netjes uit.
Prima in te bouwen in oude (ondiepe) dozen.
Let op: voor de i4 heb je L en N draad nodig !

Binnen Homey schakelde het bij mij niet lekker … lijkt soms niet te reageren op homey(23) terwijl het in de Shelly app gewoon reageert.
Ik gebruik nu (lokale) Webhooks en dat gaat uitstekend.
Nadeeltje van Shelly: geen internet = geen bediening

En dus al je schakelmomenten bij de leverancier bekend, dus geen privacy!

Dank allemaal voor het meedenken! Inderdaad hier heb ik overheen gelezen, deze communiceert via WiFi. Dus niet via zigbee of zwave. Niet wat ik zoek dus:)

Ik ga de Shelly na aankomst retourneren en dan dus toch voor de Fibaro Fibefgs-213 Single Switch 2. Die zou het ook moeten doen (helaas wat duurder) en wel lokaal opereren.

Groet,
Willem

Uh, dat is een ding dat 230 V schakelt. Daarmee start je geen flow op je Homey. Is dat wat je wil?

Het aansluiten van een lamp draad is niet verplicht. En Fibaro ondersteunt meerdere kliks om een scène te starten. Daar kan je dan weer een flow aan hangen. Dus dit moet prima werken. Helaas meer functies dan nodig idd.

Ok, ik denk nog te veel in KaKu termen. Daar handelt een apparaat maar één functie af: of het stuurt een commando naar de bridge, of ontvangt een commando van de bridge. Deze Fibaro kan meer, misschien weet ik daar zelf dan ook nog leuke dingen voor. Weer wat geleerd. Bedankt voor de info.

Da’s wel apart, want je kunt ‘cloud’ gebruik uitschakelen. Homey Pro modellen koppelen via wifi rechtstreeks met de Shelly’s.

1 Like

Dan ben ik iets te voorbarig geweest.
Ik heb eerst de Homey-bridge gehad … vlgns mij werkte Homey/Shelly daar niet met een internet-storing.

1 Like

Homey cloud is inderdaad cloud only wat wifi apparatuur betreft. In dat geval ‘moet’ Shelly cloud enabled zijn, anders werkt het idd niet.
Maar op een Pro kan het dus wel lokaal :wink:

Probeer Plejd, werkt super!
Succes!

1 Like

Hi Peter, dat is fijne info! Had ik toch die Shelly kunnen proberen. Zal nu eerst de Fibaro een kans geven. Thanks voor het meedenken.

1 Like