Aanschaf / setup hulp gevraagd

Beste forumleden,

Met veel interesse al een heleboel gelezen hier op het forum.
Wij betrekken over een paar maanden een nieuw huis. Dat is voorzien van de KaKu ICS-2000 waarmee KaKu inbouwschakelaars voor verlichting worden bediend en Brel motoren voor luxaflex en screens.

De lampen zijn op dit moment niet met een “echte” schakelaar te bedienen, die zijn dus allemaal vervangen door afdekplaatjes met daarachter een KaKu schakelaar. Dat vind ik niet ideaal. Daarnaast hebben we wat uitbreidingswensen waardoor ik aan het kijken ben naar een juiste setup.

Wat ik zou willen:

  • Vaste lampen (veelal inbouwspots en tuinverlichting) te bedienen (aan-uit en/of dimmen) via eigen schakelaar en via domotica
  • Philips Hue schemerlampen / plafonnieres te bedienen via domotica en wellicht ook via een centrale vaste schakelaar
  • Zonneschermen (screens) met Brel motoren bedienen via domotica maar bij voorkeur ook met 1 centrale vaste schakelaar
  • Luxaflex met Brel motoren bedienen via domotica maar bij voorkeur ook met 1 centrale vaste schakelaar
  • Rolluiken (nog te bestellen / plaatsen) te bedienen via domotica maar bij voorkeur ook via 1 vaste centrale schakelaar per ruimte
  • Trapverlichting (inbouw leds) te bedienen via bewegingsensoren boven- en onderaan de trap en domotica
  • Sonos speakers bedienen via domotica
  • Thermostaat bedienen/uitlezen via domotica (waarschijnlijk Nefit Easy)
  • Synology Surveillance station bedienen via domotica
  • Logitech Harmony Hub bedienen via domotica

Vragen die ik voor mezelf beantwoord probeer te krijgen:

  • Zou Homey een goede/slimme vervanger zijn voor de Kaku ICS-2000? Ik heb ook gekeken naar Fibaro HomeCenter, Somfy domoticaspul, etc. maar wordt van de features en de nieuwe interface van Homey wel enthousiast. Van sommige forumberichten weer wat minder.
  • Is een goede oplossing voor het combineren van fysieke schakelaars met domotica de Fibaro inbouw switch en Fibaro inbouw dimmer icm Gira schakelmateriaal? De 2-weg communicatie staat me wel erg aan (dat is de reden dat ik eigenlijk van KaKu af wil).
  • Is het voor de rolluiken slim om de Somfy IO motor icm Tahoma aan te schaffen, of is een wandschakelaar met Fibaro shutter schakelaar eigenlijk beter? En in het geval van het laatste (dus de schakelaar met Fibaro erachter), moet dit dan altijd een schakelaar zijn die niet in een bepaalde stand kan blijven staan? Ook bij de rolluiken wil ik eigenlijk 2-weg communicatie.
  • Ik ben voornemens een Ajax Systems alarmsysteem aan te schaffen. Die hebben geen Homey ondersteuning, maar bieden wel een universele UartBridge aan om te koppelen met Domotica systemen. Is dat iets waar Homey mee zou kunnen werken? Zou heel mooi zijn als ik het sluiten van de rolluiken kan koppelen aan de open/dicht stand van het raam.

Een heleboel vragen dus, hopelijk kan ik hier wat wijzer worden. Alvast bedankt voor het lezen :slight_smile:

Update: was de helft van de wensen vergeten, dus bijgewerkt.

Verplaatst naar Nederlands.

Oke veel vragen in 1 vraag :

Vaste lampen (veelal inbouwspots en tuinverlichting) te bedienen (aan-uit en/of dimmen) via eigen schakelaar en via domotica

geen probleem , kan op meerdere manieren opgelost worden , bv fibaro relay of dimmer achter push schakelaar. Of neocoolcam inbouwschskelaar. Beide op zwave protocol

Philips Hue schemerlampen / plafonnieres te bedienen via domotica en wellicht ook via een centrale vaste schakelaar

niet bekend met hue maar moet technische gewoon kunnen op met schakelaar een scene te starten die een hue lamp aanzet

Zonneschermen (screens) met Brel motoren bedienen via domotica maar bij voorkeur ook met 1 centrale vaste schakelaar

zwave zonnescherm schakelaars gebruiken

Luxaflex met Brel motoren bedienen via domotica maar bij voorkeur ook met 1 centrale vaste schakelaar

zie boven

Rolluiken (nog te bestellen / plaatsen) te bedienen via domotica maar bij voorkeur ook via 1 vaste centrale schakelaar per ruimte

zie bóven

Trapverlichting (inbouw leds) te bedienen via bewegingsensoren boven- en onderaan de trap en domotica

zwave bewegings melder of deur contact samen met tusssenstekker waar led ( voeding) op aangesloten wordt

Sonos speakers bedienen via domotica

geen idee , volgens mij is er gewoon app voor

Thermostaat bedienen/uitlezen via domotica (waarschijnlijk Nefit Easy)

wij maken gebruik van zwave temp sensoren en virtuele devices om aan te sturen / uit te lezen

Synology Surveillance station bedienen via domotica

#volgens mij kan je op dit moment niet live kijken maar wel akties erop zetten.maar weet ik niet zeker

Logitech Harmony Hub bedienen

geen probleem , je kan harmony meenemen in flows

Maar als remote zsl ik afraden

Waar de vreemdr opmaak in tekst vandaan komt heb ik geen idee ( zit op mobiel te typen)

Dank voor je uitgebreide antwoorden Marco!

Ik gebruik Luxaflex buitenjaloezieën (met een brel motor) in combinatie met Fibaro fgrm-222 (zwave dus) en een huis me tuin vaste rolluikschakelaar. Installatie is best eenvoudig.
Je kunt ook een shelly 2.5 (wifi, €20) daarvoor gebruiken.

Als ik het goed begrijp combineer je de Fibaro Shutter inbouwmodule met een puls-schakelaar voor rolluikbediening? Dat mag neem ik aan geen schakelaar zijn die in een bepaalde stand kan blijven staan?
Geldt dat ook voor inbouw-relay of inbouw-dimmer voor verlichting? Kan dat ook alleen icm een puls-schakelaar? Of kan dat wel met tuimelschakelaar?

Nee voor dimmers en relay’s kun je beide gebruiken, alleen als je met de bedieningsschakelaar ook wil dimmen, dan moet je een puls-schakelaar gebruiken, met een aan-uit schakelaar kun je de dim functie niet gebruiken (wel vanaf de Homey).
Het soort schakelaar kun je via de parameters veranderen.

De Nefit Easy werkt hier prima. Daar is gewoon een app voor dus die is heel simpel toe te voegen en te gebruiken.

Een opmerking in zijn algemeen. Ik weet niet in hoeverre je al op de hoogte bent van de domotica mogelijkheden.

Er zijn verschillende protocollen/zend frequenties, waarvan Zwave er 1 is. Dit is in mijn ogen een erg betrouwbare. Het voordeel van de zwave apparaten is dat je bijvoorbeeld voor de rolluiken, lampen en eigenlijk alles met een stekker een apparaatje kan tussen bouwen (inbouw, of een tussenstekker) waardoor je alle apparaten lokaal kan bedienen, zelfs al zou alle wifi en je (homey) controller compleet dood zijn.

Je hebt dus bijvoorbeeld je schakelaar in de muur, met daarachter een zwave dimmer (fibaro, zwave.me, merk maakt niet uit). Je kan dan de lamp aan/uit zetten en dimmen met de schakelaar, en daarnaast met de homey app diezelfde lamp ook besturen.
Hetzelfde geldt voor rolluiken e.d. Ik kan je uit ervaring zeggen dat dit door de wederhelft als erg belangrijk wordt ervaren.

1 Like

Dank allen voor de tips en antwoorden.
@Priknr1 een goed werkende combi tussen schakelaars en daarachter ingebouwde fibaro modules is inderdaad waar op dit moment mijn interesse naar uitgaat. Dat lijkt me ideaal.

Wat betreft rolluikschakelaars. Als ik op 1 slaapkamer 3 rolluiken laat hangen voor ramen die exact even hoog zijn, zou ik die dan alledrie op 1 centrale schakelaar met fibaro shutter module kunnen aansluiten? Of is dat vragen om problemen?

Volgens mij meet de schakelaar het stroomverbruik, als de motor aan het eind is, schiet het stroom verbruik omhoog, en dat Is teken voor de schakelaar om af te schakelen, het is dus denk ik vragen om problemen.

1 Like

Ik ben er ook bang voor. Dat wordt voor de zekerheid dus maar een mooi raampje met 3 schakelaars naast elkaar.

Meteen nog maar even een vraag: kun je een Fibaro dimmer ook combineren met een fysieke dimmer?

Als in een dimmer dimmen met een dimmer om dan een lamp te dimmen: Nee!

1 Like

Is dat zo? Ik kan zo een rolluik toch ook zonder fibaro schakelaar gebruiken (dan dus met een gebruikelijke schakelaar) en dan stopt het rolluik op de opgegeven (per fabriek) standen toch? Die je ook weer kan aanpassen volgens de gebruiksaanwijzing, al heb ik dat zelf niet gedaan bij die brel motor (bij een luxaflex buitenjaloezie). Oftewel, de brel motor stopt het open/dicht gaan, niet de fibaro schakelaar.
De ramen zijn precies evenhoog, dus zou ik zeggen dat dat geen probleem oplevert.

@Jo_San Jo, dat kun je wellicht het beste even navragen bij de leverancier. Of direct bij luxaflex (Hunter Douglas).

Bij een van de leverende domotica shops lees ik het volgende:

Blockquote Werkt ook zonder basisstation met een pulsdrukker. Via het basisstation kun je hem ook instellen op ‘oude;’ wipschakelaars (aan-uit, dimmen doe je dan via smartphone).

Daaruit maakte ik op dat je de fibaro dimmer fysiek kunt dimmen met een puls schakelaar. Maar dat klopt dus niet?

Jawel, met bijvoorbeeld een jung pulsdrukker.

Er worden hier verschillende dingen door elkaar gehaald.
Een fysieke dimmer is geen pulsdrukker. Dus als de vraag was geweest “kun je de fibaro dimmer ook bedienen met een pulsschakelaar” dan was het antwoord ja geweest.

Ah, gevalletje spraakverwarring dus. Met fysiek bedoelde ik een tastbare, met de hand te bedienen dimmer.
Fijn dat dat kan!

Ik gebruik somfy io voor mijn zonnescherm in combinatie met de remotec scene master. Werkt perfect. Heb drie instellingen met diverse standen ingeprogramneerd. Knop 1 zonnescherm ⅓ uit, 2x drukken zonnescherm in. Knop 2 zonnescherm 66% uit, twee drukken zonnescherm in. De heater en ledverlichting werken op Somfy RTS. Werkt feilloos. Knop 7 Sonos aan op een bepaalde radiozender in een bepaalde groep met bepaald volume, 2x drukken uit, vast houden 5 sec en releasen, start mijn favoriete playlist van spotify. Knop 8 philips Hue verlichting aan in de garage, of uit.

Tevens koppeling met een weerapp, in mijn geval, bij regen, zonnescherm in

De logitech Harmony hub werkt perfect. Sinds kort heb ik hem niet meer nodig omdat ik alles met Homey heb kunnen regelen.