Welk nieuw schakelmateriaal nieuw huis

Hallo,

In mijn huidige huis heb ik tijdens de installatie mn standaard Gira schakel wippers vervangen voor puls drukkers icm een fibaro dimmer of schakelaar…

Ik heb nu de gelukkige mogelijkheid dat ik een nieuwbouw huis mag gaan betrekken over een tijdje en ik heb inspraak over het schakelmateriaal…

Wat kan ik het beste doen?
Want ik heb begrepen dat pulsdrukkers zonder aansturing van een module niet werken…

En wat ik zou willen is materiaal plaatsten wat gewoon zonder module werkt en waar ik met plaatsen van een module niet het binnenwerk hoef te vervangen…en dat ik naarmate de tijd vordert mn systeem steeds verder uit kan breiden.

Tips van harte welkom…zodat ik het in 1 keer goed kan aanpakken.

Mvrgr
Danny

1 Like

Wanneer je diepe inbouwdozen gebruikt,50mm,dan kan je gewoon standaard schakelmateriaal gebruiken en hou je erachter in de doos ruimte over voor een Fibaro module.
Zo heb ik dit ook gedaan hier, ik heb gewoon Peha schakelaars en Fibaro erbij in de inbouwdoos. Het grote voordeel is dat de schakelaars gewoon op een normale manier werken, dus altijd de mogelijkheid van standaard normale handmatige bediening.

1 Like

Modbreak. Verwijderd omdat dit erg off-topic is.

Verplaatst naar Nederlands.

Bart,

Dank je voor je antwoord en Frans bedankt voor de Mod-break hahaha.

Ik heb inderdaad sowieso voor 50mm inbouwdozen gekozen.
Alleen in m’n oude huis heb ik echt schakelaars die je in een stand drukt en die blijven staan.

De pulsdrukkers vind ik erg fijn werken omdat al je schakelmateriaal in dezelfde stand blijft staan…maar die werken dus niet zonder module erachter volgens mij.

Is er misschien een “tussen variant”?

Ik snap je vraag niet helemaal, ik heb gewoon de normale pulse drukker van jung en dat werkt perfect met fibaro.
Pulse drukker houd alleen maar in dat als je de schakelaar indrukt er een doorverbinding is en als je hem los laat is de verbinding weg.

Verbinding betekent voor de fibaro module in actie komen. Je kan hierdoor ook scenes zetten achter twee keer indrukken etc.

Hoi Mark,

Ja precies…het werkt perfect icm een module van Fibaro…
De vraag is dan ook…werken jouw pulsdrukkers ook zonder module?

Alleen als je 'em ingedrukt houdt :wink:

Maar pulsdrukkers zijn alleen bedoeld voor de situatie dat je een module (zoals de Fibaro) gebruikt, de pulsdrukker is dan niets meer dan een knop om de module te bedienen.

Je kunt in ieder geval de Fibaro dimmer ook zo instellen dat ie met een normale schakelaar werkt, alleen verlies je dan de optie om makkelijk via de schakelaar te dimmen (dat kan dan alleen via b.v. Homey).

En wat ook “lastig” is, is dat als je je lampen aanzet via Homey, de fysieke schakelaar natuurlijk niet van stand meeverandert. Dus als je normaal gesproken de schakelaar aan de onderkant in moet drukken om het licht aan te zetten, kan dat ineens andersom zijn.

In 1 keer goed aanpakken zou dan dus eigenlijk betekenen om direct naar de eindsituatie te gaan bij aanleg al.

Xiaomi zigbee schakelaars, niet duur, mooi, werken goed en kindproef :wink:

Bedoel je deze de 230v (geen batterij) zigbee:
https://m.gearbest.com/alarm-systems/pp_610096.html?wid=1433363

Daar heb ik ook verlekkerd naar gekeken…
Kun je die ook in een hotelschakeling gebruiken? (boven en onder een trap)

Die passen helaas niet in een elektra doos. Ik heb er een stuk op 12 op batterijen. Schijnen 3 jaar mee te gaan

Fibaro komt uit met zwave schakelmateriaal. Bij robbshop al aangekondigd, maar ik zie geen prijzen.

Boem! Dat ziet er goed uit zeg

De eerste prijsindicatie vanuit Robbshop stond op 120/130 euro per aansluitpunt. Daar kan je best wat pulsdrukkers en een fibaro dimmer voor aanschaffen.

1 Like

Zo zou ik het doen:

En naar elke inbouwdoos een nuldraad laten trekken. Dan ben je flexibel qua modules die eigen voeding nodig hebben. In mijn ogen heb je dan een robuust en toekomstbestendig systeem. Bovendien heb je een uniforme uitstraling tussen dom/slim en hotelschakelingen door de terugverende schakelaars.

Als je je nog verder mag bemoeien met de aanleg van de elektriciteit: bij stopcontacten in de woonkamer en slaapkamers zou je de helft geschakeld kunnen maken. Dat wil zeggen steeds het linker of rechter stopcontact per stroompunt geschakeld te maken. Zo kun je met 1 module al je lampen in de woonkamer bedienen, maar heb je ook overal een stopcontact met continu spanning. Voordeel is dat je aanzienlijk goedkoper uit bent en minder hoeft te programmeren. Nadeel is dat je niet elke lamp individueel kan bedienen.

Die fibaro luxueuze walli sets kun je kennelijk met een frontje van Gira system 55 bedekken volgens de tekstuele uitleg van fibaro.
Kennelijk te mixen met hetzelfde uiterlijk als resultaat. Mmm

Als je in Glimmen woont en je had een postcodeloterijlot dan zou het geen probleem zijn qua kosten :wink:

Zelf geef ik de tip om overal een fase, nul en schakel draad te trekken. Zelf had ik alles geschakeld met Hue (nul en fase) en schakel ze middels fibaro. Oftewel druk op knop/schakelaar schakel scène hue (desbetreffende lampen met gedefinieerde stand). Nogmaals druk op knop, licht uit.

Vorige week was een verstoring in de hue en kreeg vrouwlief de lampen niet meer aan. Ook niet via Homey en hue app. Dus werd op werk gebeld en verder hoef ik niet te vertellen “##%%%$$. Jij met je hobbies” :slight_smile:

Aangezien hue nu ‘last state’ heeft heb ik een paar ‘cruciale’ lampen gevoel met schakeldraad. Oftewel drukt vrouwlief of schakelaar dan schakelt hij meteen aan of uit. (Zonder flow sturing). Zelfs met verstoring van Homey/hue.

Zelf heb ik alles van Jung gebruikt. En besteld via deze website (https://www.sandervunderink.nl) . Massa goedkoper als de bouwmarkten/GoogleADS aanbieders.

Als je nog vragen hebt dan horen wij het graag.

#alaaf :wink:

Wat hier boven gezegd is :male_detective:
Met een kleine aanvulling:
Als de Fibaro module defect is lukt het niet om de lampen aan/uit te doen, maar de Fibaro module werkt wel zonder hub (Homey). En om voor alles nou een fallback te hebben.

Je moet een wissel kontakt hebben heeft fibaro dit?