Aanschaf / setup hulp gevraagd

En daar hebben we de spraakverwarring weer. Een Fibaro dimmer is niet te dimmen met een dimmer. Een Fibaro dimmer is wel goed te bedienen met een pulsschakelaar. Op deze manier kan je , door de pulsschakelaar in te houden, de lamp dimmen die op je Fibaro dimmer zit aangesloten. Let ook op dat een slimme lamp zoals een Hue lamp zich niet wil laten dimmen door welke dimmer dan ook!

Dank voor de correctie, ik begin het nu te begrijpen denk ik.
Nieuwe poging: ik zou graag met een fysiek te bedienen schakelaar de Fibaro dimmer kunnen bedienen zodat hij mijn vaste (non-Hue) inbouwspots zou kunnen dimmen. En dan zitten we volgens mij weer op dezelfde golflengte :slight_smile:

1 Like

Als ik kijk naar de rolluiken in mijn huidige huis - niet aan domotica gekoppeld - dan is het inderdaad zo dat de motor (of de inbouwschakelaar) er vanzelf mee stopt als het rolluik boven of beneden is.
Maar ik heb ook ergens gelezen dat de Fibaro Shutter dat inderdaad doet door naar het geleverde gebruik te kijken.

Dan nog een waarschijnlijk domme vraag maar kan het antwoord zo snel niet vinden.

Stel ik heb een Fibaro inbouwmodule (switch / relay?) waarmee ik de daaraan aangesloten verlichting schakel. Zou ik dan een druk op die schakelaar ook kunnen gebruiken om via de Homey weer een ander apparaat ook aan/uit te schakelen? Hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.

Hey, tussen jou en mij gezegd, ik zou het gewoon proberen hoor en er één kopen en er drie rolluiken mee proberen te bedienen.
In het aller slechtste geval werkt het niet naar tevredenheid en wil je er ook niet twee meer van, en dan kun je het verkopen, ergens anders voor gebruiken, of je geeft het weg aan familie of vrienden die er wel goed gebruik aan hebben.

Trouwens, heb zonet de Shelly 2 geïnstalleerd en verbonden met de Luxaflex buitenjaloezie. En ja, het werkt. Ding gaat omhoog en stopt op de af fabriek ingestelde stand. En het gaat naar beneden en stopt op de af fabriek ingestelde stand. Homey heeft ook een app voor Shelly, gemaakt door Jelger Haanstra. Werkt mooi.
(ik heb geen aandelen shelly, je kunt ook die fibaro nemen :wink: )

Ik heb afgelopen weekend een stel Fibaro Dimmer 2’s geinstalleerd.

In mijn geval zijn mijn bestaande schakelaars indruk-schakelaars die steeds naar dezelfde stand terugkeren. Geen pulsdrukkers dus, in de Fibaro app staan ze als “tuimel”-schakelaars geconfigureerd.
Een met een enkele schakelaar, een met een dubbele schakelaar.

De enkele schakelaar heb ik zo geconfigureerd (let wel, device-specifieke optie) dat bij 1 klik de lamp 30% gedimd is en bij dubbelklik de lamp fel aan gaat.

Nuttig om op te merken is dat bovenstaande, doordat het device-specifieke opties zijn, onafhankelijk van Homey werkt en Homey hiervoor dus niet aan hoeft te staan.

De dubbele schakelaar heb ik op dezelfde manier geconfigureerd, maar hierbij heb ik voor de rechtse schakelaars Flows gemaakt zodat hiermee de Philips Hue lampen die ik heb bediend worden. 3x klikken op die schakelaar triggert een Flow die TV, Sonos en alle lampen in de woonkamer (Philips Hue lampen alsmede via Fibaro Dimmer 2 aangesloten lampen) uitschakeld.

Je zou bijv. een flow kunnen maken die iedere keer als die schakelaar gebruikt worden het huidige dim-niveau (of het in een variabele bijgehouden dim-niveau) gebruikt, daar een percentage bij optelt of aftrekt en dat vervolgens instelt.

Op die manier bereik je dat je de lamp kunt dimmen d.m.v. meerdere keren de schakelaar indrukken.
(Uiteraard werkt de functionaliteit via Flows alleen wanneer Homey -wel- aan staat).

Hopelijk helpt deze info je.

Groet,
Joost.