Hoi!
Sinds eind 2017 ben ik met Homey aan de slag -soms meer tevreden dan anders- en toe aan een volgende stap. Want volgende maand verhuizen wij naar een huis waar flink gerenoveerd gaat worden. Ook de elektra moet aangepast worden, dus ik ben aan het plannen hoe het dit keer aan te pakken qua verlichting en schakeling…en hoor graag hoe jij denkt over mijn plannen en overwegingen. Lees je mee?
Eisen
- verlichting kunnen bedienen met wandschakelaars én via app
- als Homey (en daarmee Zigbee of Z-wave) / wifi / internetverbinding niet werkt, toch bedienbare verlichting via schakelaars (voor tenminste belangrijkste verlichting > WAF)
- bepaalde lichtpunten/ruimtes op meerdere plekken kunnen bedienen (hotelschakeling), bijv. verlichting woonruimte zowel voor- als achterom kunnen schakelen
- ook sensoren gebruiken voor schakelen/scenes, bijv. verlichting kast, toilet, buiten automatisch aan bij beweging (en donker)
Wensen
- toekomstbestendig zijn;
- mocht een gekozen protocol ‘verliezen’ en uitfaseren, nog enigszins makkelijk kunnen schakelen
- mocht ik domme lampen willen vervangen door slimme, dit geen probleem is
- ‘gewone’ schakelmateriaal > geen fan van het vaak erg plastic-ogende smart schakelmateriaal
- op sommige plekken witlichttint warm-koud kunnen instellen (keuken, eettafel), op overige plekken is alleen dimmen voldoende
- scenes voor verlichting > bijv. 's avonds wordt in woonkamer standaard ‘chill-modus’ ingeschakeld bij gebruik wandschakelaar, maar overdag schakelt deze de ‘werk-modus’ in
Nice to haves
- wellicht (op termijn) wat lampen kunnen wisselen van kleur > in mijn beleving is hier dezelfde ‘intelligentie’ voor nodig als instelbaarheid van witlichttint
- inzicht in energieverbruik
Beoogde aanpak
- inbouwdozen van 50 mm diep, voor voldoende ruimte voor schakelaars en modules
- naar elke inbouwdoos ook een nuldraad
- Homey Pro als controller om gebruiksvriendelijk automatisering-flows te kunnen maken
- Raspberry Pi met Conbee II stick met deConz voor aansturing Zigbee devices (tenzij /tot dat v5 eindelijk ‘stable’ wordt én ook daadwerkelijk stabiel bevonden wordt)
- Unifi wifi netwerk (USG, Cloud Key Gen2, 6 Lite Access Points)
- modules slimme verlichting;
- EcoDim druk/draai Zigbee led dimmer voor ‘domme lampen’ die veel gedimd worden (want draaien is fijner dan knop ingedrukt houden), eventuele in hotelschakeling (alternatief iCasa of ROBBshop)
- Shelly dimmer 2 voor schakelen/dimmen van overige ‘domme lampen’, eventueel in hotelschakeling
- Shelly 1 / 2.5 in ‘detached mode’ voor schakelen overige verlichting en apparaten. Ook scenes kunnen hiermee bediend.
- schakelmateriaal
- EcoDim druk/draai Zigbee led dimmer voor ‘domme lampen’ die veel gedimd worden (want draaien is fijner dan knop ingedrukt houden), eventuele in hotelschakeling (alternatief iCasa)
- pulsdrukkers enkel of dubbel voor bedienen scenes (slim) en schakelen overige domme lampen
- lampen
- slimme lampen
- merken-mix van Innr, IKEA Tradfri, TuYa (LIDL) > warm wit, witspectrum, kleur afgewisseld
- ‘domme lampen’ > fijne dimbare LED-lampen, tips?
- slimme lampen
- sensoren - tot nu toe alleen Xiaomi bewegingssensoren gebruikt en matig tevreden. Op sommige locaties werkt het feilloos, op andere wat minder (af en toe geen beweging gemeten of traag doorgegeven). Geen idee of dit aan device op plaatsing ligt. Tips voor subtiele en goede sensoren?
Aannames
- Zigbee 3.0 protocol - ik heb het idee dat Zigbee het ‘wint’ van Z-wave, er meer en betaalbaarder aanbod is en het niet ten koste gaat van stabiliteit
- Shelly (wifi) modules - want compatible met Homey, betrouwbaar en betaalbaar
Vragen aan jou
- Zie ik iets over het hoofd, waardoor eisen en wensen niet haalbaar zijn (op stabiele, betrouwbare wijze) met deze setup?
- Zou je -op basis van mijn eisen en wensen- zelf voor een andere richting of setup kiezen? Zo ja, wat anders en waarom?
- Bestaat er een mogelijkheid om je slimme lampen ook bedraad bedienbaar te maken wanneer je Homey / wifi / internet er uit ligt?
- Kan je de (nu nog) domme lampen later makkelijk slim maken? Mijn idee/aanname is dat je de zwarte schakeldraad dan voorziet van bruine tape bij schakelaar & lamp en vervolgens als fasedraad gaat gebruiken
- Iemand ervaring met zowel de EcoDim Basic als Pro (https://www.ecodim.nl/smart-led-dimmers-en-schakelaars/? Ik ben benieuwd of je de Pro-versie (met naast MIN ook MAX afstelling) echt nodig hebt.
Laat je horen, alle adviezen/suggesties/commentaren zijn meer dan welkom. Dank alvast voor het lezen én je reactie!
Overigens heb ik Homey newbie | Verlichting, sensorverlichting & wandschakelaars ook gezien, waar wel enige overlap mee is. Maar ik denk dat ik al wat verder ben, weet wat ik niet wil uit eerdere ervaring en mogelijk helpt dit boodschappenlijstje (en hopelijk volgende discussie) ook anderen om aankoopkeuzes te maken.